Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: medion  (gelezen 1225 keer)

Offline django

  • Lid
medion
« Gepost op: 2017/07/21, 23:21:12 »
Hallo;
Vandaag heb ik een medion akoya E6418 ( MD 99620 ) 2e hands gekocht en ik wilde de harde schijf formatteren via
GParted, dat lukte wel maar na heropstart startte windows gewoon terug op. Wat bleek nu? Er zijn drie partities
en een daarvan kan Gparted niet zien ( partitie met recovery op is niet te zien ). Kan iemand mij zeggen hoe ik dat kan oplossen?
Ik heb de laptop dan ook open gedraaid om te zien of er geen twee harde schijven in zaten, maar nee, er is er maar een.
Even dit nog, ik wilde ubuntu installeren.
Bij voorbaat dank.

Offline nemo

  • Lid
Re: medion
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/21, 23:36:14 »
« Laatst bewerkt op: 2017/07/21, 23:37:45 door nemo »

Offline django

  • Lid
Re: medion
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/22, 06:27:10 »
Hallo nemo,
inderdaad, weet jij misschien hoe hier mee omgaan zodat ik ubuntu er kan opzetten?

Offline jan11000

  • Lid
Re: medion
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/22, 10:14:38 »
Met gparted via livecd starten,
dan heb je rechts boven een hd kiezer, daar zie je 2 hd's.

Offline django

  • Lid
Re: medion
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/22, 15:28:18 »
Idd dat had ik gedaan, maar nu zie ik enkel nog de windows partitie, de andere niet meer. ( op windows laptop, de mijne had dat niet en draaid nu al een 4-tal jaar op ubuntu )
Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan?
Ik kan dus gewoon die windows partitie met G-Parted bewerken en ubuntu erop zetten? maar wat dan met die andere partitie? hoe krijg ik die weer te zien?

swake

  • Gast
Re: medion
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/22, 16:28:56 »
Ik denk dat je het best je vraag zou stellen op een windows(10) forum .
Windows 10 maakt gebruik van
Een kleine opstartpartitie waar zich de opstartbestanden bevinden . (Deze is beveiligd maar naar mijn weten wel zichtbaar vanuit Gparted)
Een kleine herstelpartitie waar zich de herstelbestanden bevinden .
De systeem of Windows partitie waar Windows eigenlijk geïnstalleerd staat

Re: medion
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/22, 17:08:17 »
UEFI ? Gewone BIOS ?

De partitie aan het begin is, waarschijnlijk -- die heel kleine partitie aan het begin, zoals Swake beschrijft, de Uefi-opstartpartitie.
Dit kan 32-bit zijn ... ?  ... dan zijn het 'trubbels' om een Ubuntu te installeren...
Zoek daarover eens de gegevens op via Windows zelf ... hoe dat precies moet, weet ik niet meer  :D , want ik gebruik, al een tijd lang, geen Windows meer ...

Als het een 64-bit Uefi-opstartpartitie is, zou dit geen probleem mogen zijn om Ubuntu te installeren.
Schakel dan wel eerst, in Windows zelf, de fastboot en de slaapstand uit.

---> Even inlezen kan geen kwaad: 
        https://sites.google.com/site/computertip/windows#TOC-Verander-enkele-instellingen-van-het-UEFI-het-BIOS-
 
---> én ook een 'gelijkaardig' project op :   https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102455.0
« Laatst bewerkt op: 2017/07/22, 17:22:33 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline django

  • Lid
Re: medion
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/22, 19:17:36 »
Ok, ik kan het opzoeken, ik heb de fout ook gevonden waarom de D-partitie niet te zien was.
Ik had de D-schijf aangezien voor de C-schijf en dacht dat ik die in primaire EXT4 kon formatteren en dan daarop
ubuntu zetten, enkel, deze laptop ziet geen EXT partities en was daarom niet te zien.
Ik heb de schijf terug in FAT32 geformatteerd en opgelost, ik zie ze weer in het start menu.
Waarschijnlijk kan ik op deze laptop geen ubuntu zetten, maar zoals jullie aan zouden raden ga ik eerst zoeken naar
de eigenschappen van deze laptop om te zien hoe dit zit.
Bedankt allen voor jullie snelle inzet en reacties.

Mvg

Offline jolo

  • Lid
Re: medion
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/22, 21:06:56 »
Een aantal van die eigenschappen staan op de site van Medion. Namelijk de handleiding van Notebook MD 99620 (E6418). Er staat zo te zien niet erg veel in over UEFI.

Wellicht staat er verder iets bruikbaars in het Duitstalige Ubuntu users forum  https://forum.ubuntuusers.de/topic/ubuntu-15-10-neben-w10-multiboot-auf-medion-ak/
Alleen kun je het dan beter proberen met Ubuntu 16.04. Dat Duitstalige topic staat zo te zien op "Opgelost".
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: medion
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/30, 10:37:48 »
bij Medion staat er een "backup"OEM windows op een kleine party. dit omdat Medion geen cd/dvd meegeeft.
deze kun je idd wel verwijderen en geeft dan geen "overlast"meer op je HD.
weet helaas niet meer hoe ik dat toen heb gedaan uit t hoofd (ben nu op vak) maar bij een andere Medion pc heb ik de Ubuntu gewoon ernaast gezet en als eerste opstart genoteerd.
jouw pc kan dus wel gewoon werken met linux.