Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeembestand herstellen.  (gelezen 1587 keer)

Systeembestand herstellen.
« Gepost op: 2015/01/13, 12:24:16 »
Hallo lezer(es),

Gisteravond maakte ik een tikfoutje in de /etc/group bestand.
Dit bestand bevat zowel ',' als ':'.
Het gevolg laat zich raden, ik kon geen sudo meer uitvoeren, recovery mode opgestart en naar de root shell gegaan.
Alle tips die ik op internet vond, vergeet het maar, het is waarschijnlijk verouderd.
De Xubuntu livecd tenslotte in de drive gestopt en zowaar, ik kon op de harde schijf komen.
Het bestand kon ik open, en zag mijn foutje. Ik kon het wijzigen, maar bij het opslaan gaat het mis. Het is alleen toegankelijk voor 'root'.
Toen kreeg ik een idee, een nadeel van PuppyLinux (altijd root) zou nu mijn voordeel kunnen zijn, en een cd gebrand, opgestart en harde schijf gemount en ik kon het bestand wijzigen. Het systeem werkt daarna weer zoals het hoorde.

Dus bij deze de tip, een typefoutje is snel gemaakt en ik heb gelezen dat sommigen na een soortgelijk foutje geen andere mogelijkheid meer zagen dan een nieuwe installatie. In mijn ogen is deze manier verreweg het handigst om een foutje op te lossen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Nero

  • Lid
Re: Systeembestand herstellen.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/13, 12:31:10 »
Als je vanaf de live CD/DVD de bladeraar opent met sudo lukt het wel.
gksudo pcmanfmDe live versie vraagt geen paswoord voor sudo.

Re: Systeembestand herstellen.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/13, 13:21:12 »
Dat wist ik weer niet, maar goed dit is ook de eerste keer in jaren dat het mij overkomen is. En in livemodus doe ik meestal ook niet veel :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Systeembestand herstellen.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/13, 14:24:21 »
Ik heb altijd ergens PuppyLinux slingeren. Zelden nodig, maar àls je het nodig hebt dan is die distro goud waard! Ook om haperende Windows-machines weer bruikbaar te maken.