Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 16.04, installatie restricted extras  (gelezen 795 keer)

Offline Johncr

  • Lid
Xubuntu 16.04, installatie restricted extras
« Gepost op: 2017/02/22, 20:15:17 »
Dag allemaal,

Xubuntu 14.04 , met een schone installatie, vervangen door Xubuntu 16.04, draait prima.
Vervolgens restricted extras volgens de aanwijzingen van Computertip binnengehaald, (en ingestemd met de voorwaarden van Microsoft)  ik zie echter de  true type lettertypes, zoals Arial niet terug in Libre Office. Als ik het commando nogmaals invoer in het Terminalvenster, krijg ik de melding dat het pakket al is geïnstalleerd. (sudo apt-get install xubuntu-restricted-extras). Hoe los ik dit op, pakket verwijderen via synaptic pakketbeheer en weer installeren?
N.B.
Ja, ik weet het, ook bij de installatie van Xubuntu 14.04 lukte het mij niet om, zonder uw hulp, de restricted extras te installeren.

Graag uw advies,
Groet,
John

Re: Xubuntu 16.04, installatie restricted extras
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/22, 20:35:51 »
Hallo, na installatie van xubuntu-restricted-extras heb ik ook geen Arial voorhanden. Misschien dat je dat fontje ergens anders moet zoeken.

PS. Je screendump is op mijn scherm onleesbaar.

Offline Johncr

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04, installatie restricted extras
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/23, 11:18:39 »
Dag Paul,

Dank voor je reactie, verrassend dat Arial er niet meer bij zou zijn, ben benieuwd wat de ervaring van andere Xubuntu gebruikers is. Hierbij stuur ik een hopelijk beter leesbare schermafdruk van Synaptic waarop zichtbaar is dat Xubuntu restricted areas is geïnstalleerd.

Hartelijke groet,
John

Re: Xubuntu 16.04, installatie restricted extras
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/23, 11:57:33 »
@Johncr,
De arial fonts kun je hier binnenhalen:
Normaal: http://downloads.sourceforge.net/corefonts/arial32.exe
Bold: http://downloads.sourceforge.net/corefonts/arialb32.exe

Hierna als deze bestanden in je downloadsmap staan.
Ga naar de downloadsmap en rechtsklik ergens in dat veld en open daar een terminal
In de terminal:
cabextact arial32.exeENTER
cabextract arialb32.exeENTER
Maak een map .fonts aan in je /home (let op de punt voor fonts)
Deze map kan je zien door op Ctrl+h te drukken.
Kopieer daar de lettertypen naar toe die je nodig vind.
Daarna kan je alles in de downloadsmap verwijderen.

Mss nog even opnieuw opstarten maar daarna zou je arial lettertypen moeten kunnen vinden in LO

Mocht je eventueel cabextract nog niet hebben kun je die via synaptic installeren.
Succes!

P.S. De ubuntu-restricted-addons kun je ook nog verwijderen via synaptic want je gebruikt de xubuntu variant.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Xubuntu 16.04, installatie restricted extras
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/23, 12:17:04 »
John, nog even een verfijning, op de familie-pc beneden (Xubuntu 16.04) waarmee ik je gisteren antwoordde zag ik geen Arial. Op m'n werk-pc (Xubuntu 16.10) wel zie ik nu, maar dat komt vast doordat ik in de loop der tijd meer software gedownload heb.

Ik denk dat Pederoco's antwoord gaat werken.

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu 16.04, installatie restricted extras
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/23, 12:28:10 »
Arial en andere 'windows' fonts heb je niet omdat je waarschijnlijk ttf-mscorefonts niet hebt geïnstalleerd, in dat pakket zitten ze allemaal.

Offline Johncr

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04, installatie restricted extras
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/23, 13:50:54 »
Dag allemaal,

Frederik, je hebt gelijk, Ik had inderdaad ttf-mscorefonts niet geïnstalleerd, alsnog gedaan en ik kan de lettertypes nu  gebruiken, ben heel blij met jullie hulp, hartelijk dank!

Groet,
John