Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3D printen  (gelezen 1110 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
3D printen
« Gepost op: 2017/05/10, 12:17:42 »
Sinds heel kort hebben we een 3D printer in huis. De allereerste printjes zijn gelukt in uiterste eenvoud.

Online zijn allerlei objecten te vinden om te printen. Dat wordt zo ongeveer de volgende stap in de leercurve. Schitterend apparaat en de software lijkt me ook geweldig.

Maar voor dat laatste heb ik advies nodig. Het barst van de adviezen, maar je moet echt alles zelf proberen voor je een goed idee hebt hoe het werkt. Dat is nogal een klus. Ik ben geen mens om moeilijk allerlei coordinaten te gaan zitten opgeven en zo. Ik zag wel een video waar men gewoon met elementen bezig was, die uitlijnde op de goede plaats enzo. Dat lijkt wel aardig.

De vraag is nou: iemand met ervaring hier in deze? Ergens een goede tutorial te vinden? Engelstalig is geen probleem. Wat voor programma's zijn handig? Ik heb al repsnapper gevonden die me laat zien hoe een object eruit ziet vanuit een stl bestand en daar een gcode bestand van kan maken.

De software moet liefst in de repo zitten en bij grote voorkeur geen gebruik van Wine nodig hebben om te draaien. Blender ken ik, mij veel te lastig.

Ik hoor het graag!
« Laatst bewerkt op: 2017/05/12, 20:36:39 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3D printen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/10, 15:47:30 »
Hoi Vuurvosje,

Dank je!

Ik schreef:
Citaat
Maar voor dat laatste heb ik advies nodig. Het barst van de adviezen, maar je moet echt alles zelf proberen voor je een goed idee hebt hoe het werkt. Dat is nogal een klus.

Iemand hier met ervaring in deze materie? Met een eigen 3D printer bijvoorbeeld. Al die lijstjes op het Internet aflopen en dan uitproberen kost me verschrikkelijk veel tijd. Ik zoek geen ideaal, maar wel een lekker beginnetje.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: 3D printen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/10, 22:00:21 »
Hallo Just,

Ik heb geen ervaring met deze materie maar ben wel benieuwd wat je wilt gaan maken met die 3D-printer. Heb zelf ook het een en ander gelezen en diverse video's bekeken, maar zie voor mijzelf nog geen toepassingsmogelijkheden (behalve dan een schitterende villa aan zee printen met de mooiste danseressen en koninklijk-royale eetgelagen -- maar daar heb je helaas een vrij grote printer voor nodig die op dit moment buiten mijn budget valt).

Dus: sieraden, een leuk kastje voor je Raspberry of een knallende uitlaat voor je motor?  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3D printen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/10, 23:26:03 »
Hoi Paul,

Een behuizing voor mijn raspberry pi met VESA compatibele gaten zodat ik de boel achterop een monitor kan schroeven is er één.

Nou ben ik niet de bouwer. Dat is mijn dochter. Ik ben beretrots op haar. Nu is het natuurlijk de kunst op daadwerkelijk wat te ontwerpen. Voor mezelf zie ik meer heil in een te downloaden ontwerp, die ik dan wellicht nog wat aanpas.

Voor mij is het een prachtig mooi stuk speelgoed, dan echt een stuk gereedschap. Maar ik zie ergens wel een groot nut, maar die droom moet nog wel uitkomen. De eerste keer dat we de tafel naar + 4cm hoogte stuurden was een hele sensatie. De eerste keer dat het ding een bochtje printte ook. Dan moeten de stappenmotoren hele fijne bewegingen realiseren en dat hoor je in de vorm van lichte piepgeluiden. Een soort muziekje.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: 3D printen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/11, 21:07:37 »
Blencer ken ik, mij veel te lastig.
Je bedoelt neem ik aan Blender. Die wordt onder andere genoemd in deze Engelstalige 20 Best 3D Printing Software Tools genoemd. In Ubuntu' 14.04 Softwarecentrum heeft deze applicatie bij de beoordelingen vijf sterren. Daarom denk ik dat je Blender een kans zou moeten geven.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3D printen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/12, 20:56:50 »
Hoi Jolo,

Je hebt ergens wel gelijk. Ik heb jaren geleden Blender eens geprobeerd, maar dat mooie programma was me veel te moeilijk. Ik ga hem toch nog eens proberen. Best kans dat het programma fors verbeterd is.

Een leuk ding is deze veiligheidsring voor Canon camera's.

https://petapixel.com/2017/01/24/60-cent-ring-makes-camera-lens-harder-steal/


De loskoppelknop voor een lens is heel gemakkelijk met één hand te bedienen. Je pakt een dure lens er in één draaibeweging af. Dat is ook de bedoeling, maar iets te mooi voor een dief op een drukke markt bijvoorbeeld. Vooral als je met twee camera's werkt. Met deze simpele ring is dat mooi geblokkeerd, want die schermt deze knop dan af.

Gratis download, dus die staat op de lijst om te printen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: 3D printen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/16, 16:33:53 »
Hai Just,
Superknap dat je dochter die 3D printer heeft gebouwd!
In het fablab ZB45 in Amsterdam hebben ze heel veel van hun technische kennis in een wiki gezet.
Misschien heb je er wat aan.
http://wiki.zb45.nl/index.php?title=3D_Printen_met_Ultimaker
En de specifieke open source programma's:
http://wiki.zb45.nl/index.php/Open_Source_3D_Design_software

Groeten van
Kirstie
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3D printen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/16, 22:49:34 »
Hoi Kirstie,

Dank je wel! Op het moment proberen we een model vast te leggen, dat niet meer is dan een langwerpige kubus met wat gaten, wat moet gaan dienen als rekje voor opzetborstels van een electrische tandenborstel.

Van een ervaren gebruiker begrepen we dat die tinkercad gebruikte en uit de nodige verhalen haalde ik wel zoveel dat ik het zelf met Freecad (zit in de repo) ben gaan gebruiken. Maar verder dan één lijntje ben ik daarmee nog niet gekomen dus terug naar het leslokaal.

Erg Leuk spul en héél goed om van je vrije tijd af te komen, die 3D toestanden.

Bedankt voor je informatie!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: 3D printen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/17, 03:52:28 »
Hoi Just,

Ik zit te denken aan "google sketch-up" als basis om je 3d model op te zetten.

Misschien is het dan te exporteren naar een printer?

Heb geen ervaring, maar met het programma heb ik al een aantal modellen getekend.

Wim
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3D printen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/17, 08:29:08 »
Hoi Wim,

Die heb ik ook al eens ergens genoemd gezien in een aanbevelingenlijstje. Goed om te weten dat jij daar met succes mee gewerkt hebt! Het programma heet anders tegenwoordig, staat me vaag bij.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: 3D printen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/17, 09:39:16 »
Just,

Ik gebruik het nog.

Je moet wel op linux "Play on Linux" installeren.

Wim
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3D printen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/17, 10:36:24 »
Hoi Wim.

Bedankt voor de tip!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: 3D printen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/17, 11:13:18 »
een langwerpige kubus
Bestaat niet!  :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kubus_(ruimtelijke_figuur)

Erg Leuk spul en héél goed om van je vrije tijd af te komen, die 3D toestanden.
Leuk gezegd!  ^-^

Overigens maakte ik eerder in deze draad geen grapje toen ik het over een villa printen had. Ik neem aan dat jullie bekend zijn met huizenprinters?
Bijvoorbeeld deze (reclamefilmpje, dat wel maar toch erg indrukwekkend).

https://www.youtube.com/watch?v=GUdnrtnjT5Q