Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout  (gelezen 1599 keer)

Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Gepost op: 2016/08/26, 13:18:07 »
Elke keer denk ik, dat het nu goed is gegaan en dan blijkt er weer iets anders misgegaan. Dit kost enorm veel tijd.
Een keer was de map usr.bin.desktop-settings niet te vinden volgens programma, ik zag de map wel, maar die was leeg. Er stonden wel mappem op het bureaublad, maar allemaal leeg. Een keer met geen mogelijkheid de ethernet-verbinding te koppelen. Dus allemaal dingen die normaal vanzelf worden geïnstalleerd.
Nu opent Software niet, ik kan niets installeren of verwijderen of zelfs maar zien wat er wel/niet is geïnstalleerd.
Iemand die me kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 2016/09/13, 12:39:07 door tfvdbos »

Frederik

  • Gast
Re: Installeren Xubuntu 16.06 gaat steeds fout
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/26, 14:16:08 »
Hebt u een nieuwe schone installatie gedaan of de upgrade functie gebruikt?
Tijdens de upgrade van Xubuntu wordt een aantal malen gevraagd of u de configuratie bestanden wilt behouden of dat ze moeten worden aangepast.
Wat de consequentie is weet ik niet, maar mogelijk is dat een oorzaak.
Het verschijnen van een 'leeg' software centrum is een bug die wordt veroorzaakt door een niet correct in gevoerde taalondersteuning.
Ga in het Xubuntu startmenu naar: Instellingen > Taalondersteuning > en volg de aanwijzingen voor taalondersteuning.
Als dat gedaan is is moet het software centrum zich kunnen laden.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/26, 14:19:53 door Frederik »

Re: Installeren Xubuntu 16.06 gaat steeds fout
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/26, 19:35:44 »
Taalondersteuning was idd het probleem. Alle doet het weer, hartstikke bedankt.

Ik had trouwens eerst een upgrade gedaan en daarna de partitie geformateerd en opnieuw geïnstalleerd. Ik gellof, dat ik het wel 5 x opnieuw heb gestalleeer. Andere keren nooit een probleem gehad met een nieuwe LTS-verdie, maar deze keer heeft het me verschrikkelijk veel tijd gekost. Op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer.
Dus je begrijpt hoe blij ik ben met de oplossing.

Re: Installeren Xubuntu 16.06 gaat steeds fout
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/27, 12:25:21 »
Te vroeg gejuicht. Nu blijkt dat de Voorkeurstoepassingen niet te werken. Alles staat op 'niet geselecteerd'.
Enige selectie mogelijkheid is 'Overige' , maar springt vanzelf weer op 'niet geselecteerd'. Ook de mappen op het bureaublad staan op ; niet geselecteerd'.
Aangezien ik de enige schijn te zijn met deze ellende, zal ik wel iets verkeerd hebben gedaan. Maar wat en kan ik het herstellen?

JohPoe

  • Gast
Re: Installeren Xubuntu 16.06 gaat steeds fout
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/27, 13:24:55 »
Kan je niet beter met 16.04 beginnen?

Re: Installeren Xubuntu 16.06 gaat steeds fout
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/27, 14:43:04 »
Daar gaat het ook over. Ik wilde van Xubuntu 14.04 naar 16.04, maar alleen ellende.

Verhip, ik zie het nu pas, ik dacht slimme opmerking!
« Laatst bewerkt op: 2016/08/27, 14:44:53 door tfvdbos »

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/27, 14:45:43 »
Hebt u een nieuwe schone installatie gedaan of de upgrade functie gebruikt?
Tijdens de upgrade van Xubuntu wordt een aantal malen gevraagd of u de configuratie bestanden wilt behouden of dat ze moeten worden aangepast.
Wat de consequentie is weet ik niet, maar mogelijk is dat een oorzaak.
Het verschijnen van een 'leeg' software centrum is een bug die wordt veroorzaakt door een niet correct in gevoerde taalondersteuning.
Ga in het Xubuntu startmenu naar: Instellingen > Taalondersteuning > en volg de aanwijzingen voor taalondersteuning.
Als dat gedaan is is moet het software centrum zich kunnen laden.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/27, 14:51:40 door tfvdbos »

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/27, 14:46:45 »
Hebt u een nieuwe schone installatie gedaan of de upgrade functie gebruikt?
Tijdens de upgrade van Xubuntu wordt een aantal malen gevraagd of u de configuratie bestanden wilt behouden of dat ze moeten worden aangepast.
Wat de consequentie is weet ik niet, maar mogelijk is dat een oorzaak.
Het verschijnen van een 'leeg' software centrum is een bug die wordt veroorzaakt door een niet correct in gevoerde taalondersteuning.
Ga in het Xubuntu startmenu naar: Instellingen > Taalondersteuning > en volg de aanwijzingen voor taalondersteuning.
Als dat gedaan is is moet het software centrum zich kunnen laden.

Frederik

  • Gast
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/27, 15:28:54 »
De voorkeurstoepassing doen het bij mij goed, geen idee wat er bij u mis is gegaan tijdens de installatie
Probeer nog een keer een schone nieuwe installatie te doen van Xubuntu 14.06.1 en laat schijfindeling etc helemaal aan het systeem over.
Er lijkt bij u van alles mis te gaan, maar voor mij is ook niet duidelijk wat.
Het is de snelste methode om snel een nieuw systeem tot uw beschikking te hebben.
Blijf bij de installatie aanwezig zodat er zicht is op wat er eventueel mis gaat.
Als de installatie probleemloos verloopt is er in principe een vlot en probleemloos lopend systeem.

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/27, 18:50:19 »
Schone installatie had ik ook al een paar keer gedaan, ook terug naar 14.04. Het lijkt wel of er steeds meer fout gaat. Gewoonlijk nooit last gehad, altijd schone installatie. Ik ben ervan overtuigd dat ik zelf ergens iets verkeerd gedaan heb.
In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/27, 21:26:04 »
Citaat
Het lijkt wel of er steeds meer fout gaat
Heb je op de harde schijf wel eens Smartcontrole gedaan?  Aanstaand falen kán de reden zijn van het geciteerde gedrag.
Hoop dat het niet zo is. Anders als de wiedeweerga een image van ALLES maken.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/13, 12:36:34 »
Fouten lijken te komen doordat de partities op de harde schijf zijn veranderd in alleen rootrechten. Alle gelinkte programma's komen dus met melding 'bestand niet te lezen'  of 'bestanden niet te lezen'. Er worden nieuwe partities aangemaakt met de oude naam1, dus data wordt data1. Alle bestanden in data zijn dus niet te lezen door omzetting rootrechten.

Zijn er meer mensen met dit probleem en kan ik nog iets redden?

« Laatst bewerkt op: 2016/09/13, 12:39:21 door tfvdbos »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/13, 14:24:57 »
Hoi,

Als ik zo brutaal mag zijn, het is tijd om de hulp van een steunpunt te zoeken. Voor geval dat je daar aan toe bent: hier is de link naar de steunpuntenkaart: https://kaart.ubuntu-nl.org/ Dubbelklik er een paar keer op in jouw regio voor meer punten.

Misschien heb je ook wat aan bijgaand schermprintje van de installatie wat betreft de keuze van het installatietype. De veiligste (en de schoonste) is de vierde, die begint met Wis schijf ... . Die wist dus heel je schijf en neemt niets aan rommel mee van oudere installaties. Dat betekent óók dat je oude email en je bladwijzers helemaal foetsie zijn. Alles, echt alles. Daarom moet je die eerst opslaan voor je ergens aan begint.

Als steunpunt kies ik altijd "Wis schijf ... ."! Iets anders is niet aan de orde, maar ik zorg natuurlijk eerst voor een backup. Of je moet een dualboot willen met Windows, maar dat is een ander verhaal. En dan ook eerst een backup. Gewoon een kopietje van je thuismap MET verborgen bestanden, niet die ingewikkelde verhalen van hoe een backup moet zijn (al zijn ze nog zo terecht).

Bijlage is niet helemaal geweldig in kwaliteit, maar het mag maar 150 KB zijn.

Succes dame en laat je niet kisten door dat stuk software!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/13, 17:32:06 »
Natuurlijk, dat is niet brutaal, maar antwoord geven op mijn problemen met Xubuntu 16.04.  :D

Ik heb al een paar keer opnieuw geïnstalleerd volgens de wis-optie. Elke keer dacht ik dat het goed ging en heb ik 'em helemaal weer afgemaakt.  Alle programma's die niet standaard zijn, weer geïnstalleerd.

Waarom zou ik een steunpunt in mijn regio nemen? Internet is toch wereldwijd. Ik weet niet wat dat inhoudt.






Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/13, 17:40:01 »
Ondertussen staat ook DATA1 op root(root). Nog wel benaderbaar, maar wanneer ik opnieuw opstart, zal dat dus ook niet meer toegankelijk zijn.
Ik weet niet waar eventueel de opdracht staat om namen van partities om te zetten naar root-rechten, dus weet ik niet waar ik het in moet zoeken.

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/13, 17:45:47 »
Ik kies zelf altijd voor de optie "iets anders" (zie printje Just).

Vanmiddag heb ik nog als "steunpunt" bij iemand Xubuntu geïnstalleerd.

Geen enkel (rechten)probleem.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/13, 17:52:57 »

Ik heb al een paar keer opnieuw geïnstalleerd volgens de wis-optie. Elke keer dacht ik dat het goed ging en heb ik 'em helemaal weer afgemaakt.  Alle programma's die niet standaard zijn, weer geïnstalleerd.

Waarom zou ik een steunpunt in mijn regio nemen? Internet is toch wereldwijd. Ik weet niet wat dat inhoudt.

Dat levert wel weer een antwoord. In jouw methode zit het niet. Het zou theoretisch nog in je installatieschijf of stick kunnen zitten. of in je niet standaard installaties. Installeer je wel alleen programma's uit de programma-bibliotheek of heb je ook wat speciaals draaien?

Dat DATA1 mapje is  vreemd en die andere Maar dat staat ook in /media/trees, waarbij geen locatie van een USB stick of een schijf wordt getoond evenals die drie andere mappen met een kruis. Apart, hoor.

Wat betreft het steunpuntwerk. Dat is puur vrijwilligerswerk met het doel het gebruik van Ubuntu te steunen en gebruikers op weg te helpen. Je kan nou eenmaal niet alles via Internet doen. Zo hadden we hier op het forum laatst iemand met grote problemen. Wij alle instellingen op de vork genomen. Uiteindelijk kwam toch maar één van de steunpunten langs en die had precies dezelfde problemen met zijn trouwe laptop. Conclusie: het probleem zat ergens anders in en na wat speurwerk draaide toen alles weer.

Het installeren is een fluitje van een cent. Gewoon doen! Denk dan wel eraan je boeltje even extern op te slaan. En lukt het niet, aarzel niet te lang en vraag een steunpunt. Daar doe je jezelf een plezier mee en je leert er gelijk wat van! Kijk eventueel hier eens voor de brochure die ik voor mijn steunpuntwerk maakte.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/09/13, 18:22:15 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/13, 19:11:52 »
@tfvdbos, Ik zou het advies van Justin niet in de wind slaan. Ik zou een steunpunt opzoeken. Ikzelf ben al twee keer geholpen door steunpunt (Maasnet). Achteraf had ik dit helemaal niet zelf kunnen fiksen want ik had al een moderne bios (UEFI) en daar wilde de installatie van Xubuntu 16.04 niet lukken. Hij heeft de UEFI omgezet naar CSM. Daarna was het voor hem een fluitje van een cent. Misschien kan een steunpunt jou in een korte tijd uit de brand helpen.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/13, 20:16:31 »
Smart van je hd uitlezen zou ik doen.
Memtest86 laten lopen , 12 uur lang om het geheugen te testen.
En en nieuwe ubuntu iso downloaden en nieuw branden of op usb stick zetten.
Dan schoon opnieuw beginnen met installeren, zeker omdat je rechten opeens verkeerd zijn.

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/13, 20:46:35 »
Het meest idioot is, dat de partities met een actief systeem gewoon de rechten verandert. Niet de namen van andere bestanden, maar alleen de partities.
Alle opties hier genoemd, heb ik allemaal al een paar keer gedaan (behalve dat steunpunt). Alle andere keren ging het installeren van een andere Xubuntu  versie in één keer goed, zo
als het hoort.
Ik ga het nog één keer proberen en als het niet lukt, naar het steunpunt.
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/14, 00:03:28 »
Koppel dan geen vaste harde schijven aan op /media/trees. Wacht daar dan even mee. Koppel ze zo nodig los voor de installatie. Eerst kijken of je systeem stabiel is.

Heb je trouwens meerdere gebruikers op je PC of alleen jezelf?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline peer

  • Lid
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #21 Gepost op: 2016/09/14, 08:03:26 »
Ik zou het volgende doen:
Start Gparted (vanaf eigen iso) en maak de harddisks helemaal leeg. Echt alles weg.

Installeer dan ubuntu 16

nodig: usbstick of dvd  met gparted en tweede usb of dvd met ubuntu

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #22 Gepost op: 2016/09/15, 09:56:27 »
JVecht: Er is maar één harde schijf gekoppeld, verdeeld in 4 partities. Een heeft een oude Windows en die wordt nooit meer gebruikt. Op een andere partitie staat Xubuntu, één heeft alleen gegevens, documenten, foto's e.d. en één partitie is leeg. Die gebruik ik vaak voor overige dingen, b.v. e-books die ik nog niet heb geïmporteerd in Cailbre. Nieuwe installaties altijd met usb gedaan.

Peer:  Ik weet wat Gparted is, maar niet wat het betekent 'vanaf eigen iso'.

Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #23 Gepost op: 2016/09/15, 10:01:46 »
Ik denk dat hij bedoelt dat Gparted wordt gestart vanaf een USB stick of een dvd/cd.

Dus niet vanuit Xubuntu zelf.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren Xubuntu 16.04 gaat steeds fout
« Reactie #24 Gepost op: 2016/09/15, 12:12:18 »
JVecht: Er is maar één harde schijf gekoppeld, verdeeld in 4 partities. Een heeft een oude Windows en die wordt nooit meer gebruikt. Op een andere partitie staat Xubuntu, één heeft alleen gegevens, documenten, foto's e.d. en één partitie is leeg. Die gebruik ik vaak voor overige dingen, b.v. e-books die ik nog niet heb geïmporteerd in Cailbre. Nieuwe installaties altijd met usb gedaan.

OK, helder. Is het dan zo dat jij wel bij die partities wil kunnen? Dat kan, maar dat moet je dan vermoedelijk niet in /media doen. Dat kon wel eens het probleem zijn. Dat is een map voor verwisselbare schijven en sticks.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021