Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hettes stopt ermee  (gelezen 7357 keer)

Hettes stopt ermee
« Gepost op: 2013/02/26, 13:10:16 »
Erg jammer...
Citaat
Helaas moeten wij u mededelen dat wij, het team van Hettes, u geen laptops of desktops meer kunnen leveren met Ubuntu Linux of met een andere Linux distributie. Dit niet omdat wij dit niet willen of dat wij geen tijd of mogelijkheid hebben om u een laptop of desktop te leveren met Linux maar om de reden dat wij geen computers (meer) kunnen inkopen zonder een besturingssysteem.

Wij hebben enkele jaren met veel plezier en ambitie onze webwinkel gestart, door ontwikkeld en beheerd en vele klanten met veel tevredenheid en plezier geholpen. Vanaf het ontstaan van onze ambitie en passie voor de webwinkel met laptops en desktops voorgeinstalleerd met Ubuntu Linux kampen wij al met problemen bij het inkopen van systemen zonder besturingssysteem of simpel gezegd zonder Windows.

Wij hebben op verschillende manieren geprobeerd om onze werkzaamheden voort te zetten en op verschillende wijzen is dit ook gebeurd en hebben wij kleine successen mogen boeken. Echter met de komst van Windows 8 worden alle deuren nu voor definitief gesloten en zien wij geen enkele mogelijkheid om deze te openen.

Het meest spijtige van het gehele verhaal is dat de community, u, als gebruiker van Ubuntu of een andere distributie zeer blij was met verschillende partijen die laptops en desktops leveren / leverde met Linux en wij ook altijd positieve en prettige feedback hebben mogen ontvangen.

Graag zouden wij onze activiteiten voortzetten en u als gebruiker en consument willen bedienen met de vraag die u heeft op laptop en desktop vlak, echter krijgen wij niet de kans om u deze te bieden. Om deze reden hebben wij besloten om onze activiteiten te staken en te stoppen met onze internet activiteiten.

Overigens heeft dit totaal geen invloed voor alle klanten van Hettes, wij als team, hebben besloten om nog elk technische ondersteuning, vraag of garantie kwestie voor u en met u af te handelen, want nogmaals wij stoppen niet omdat wij niet meer willen, wij stoppen omdat wij worden tegengehouden door de grote computerfabrikanten.
bron: http://www.hettes.nl/hettes-stopt

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/26, 13:40:09 »
Beetje vreemd... HP levert nu op aanvraag voor winkels ook zonder OS en Lenovo ook... dus dan is het probleem er toch niet? ???

Wel jammer overigens om een Linux-webwinkel te zien gaan :(

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/26, 13:43:53 »

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/26, 18:21:38 »
Zou Hettes ook niet eens naar China kunnen gaan op prospectie ?

Zelfs wij met ons bedrijf kunnen probleemloos laptops e.d. aankopen zonder besturingssysteem.
Maar ja, dan moet je wel ondernemen eh ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/26, 18:32:35 »
Koppelverkoop is strafbaar, op verzoek is iedere winkel verplicht een PC ook zonder OS te leveren.
Omdat dit extra moeite kost, kan die PC dan wel duurder zijn :-)
Je kunt ook de licentie bij MS inleveren, maar daar doet iedereen nogal wazig over .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/26, 19:39:03 »
Je zult merken dat in de Europese regels en in de wetgeving van zover mij bekend ALLE EU-landen in de wetten tegen koppelverkoop expliciet een uitzondering wordt gemaakt voor computers. Computers kunnen immers niet werken zonder besturingssysteem en dus wordt een computer mét besturingssysteem als één product beschouwd. Of m.a.w.: volgens de wet is een computer inclusief Windows verkopen géén koppelverkoop. Dat is inderdaad een grove schande die ieder concurrerend OS te keel dichtknijpt en er zou dringend een einde aan gemaakt moeten worden aan deze travestie. Maar zolang de politici vooral luisteren naar de lobbyisten van Microsoft, zie ik dat bijzonder zwart in.

Waar jij het over hebt is het recht van iedere gebruiker om "nee" te antwoorden op de vraag of je de Microsoft "gebruiksovereenkomst" aanvaardt. Waarna je geen recht hebt die Windows te gebruiken en de fabrikant gedwongen is je het deel van de computerprijs betaald voor die Windows terug te geven. Rechtspraak terzake heeft dat bepaald op ca. 100 à 150 euro.

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/26, 20:02:52 »
Zou Hettes ook niet eens naar China kunnen gaan op prospectie ?
Het is volgens mij vrij gemakkelijk om computers zonder OS in te kopen, daarvoor hoef je volgens mij niet eens naar China. Echter Hettes leverde kwaliteits merk computers, lenovo, HP e.d. met Ubuntu erop, dat is geheel andere koek denk ik, dan heb je hoe je het went of keert indirect waarschijnlijk met Microsoft te maken.

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/26, 20:03:07 »
@Bloom: En vergeet telefoons en tablets niet, dat zijn ook uitzonderingen. En navigatiesystemen en digitale camera's en ga zo maar door...

Niks MS alleen, ook HTC, Samsung en iedere andere maker van telefoons, tablets en digitale camera's e.d.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/26, 20:04:39 door Vistaus »

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/26, 20:03:56 »
Zou Hettes ook niet eens naar China kunnen gaan op prospectie ?
Het is volgens mij vrij gemakkelijk om computers zonder OS in te kopen, echter Hettes leverde kwaliteits merk computers, lenovo, HP e.d. met Ubuntu erop, dat is geheel andere koek denk ik, dan heb je hoe je het went of keert indirect waarschijnlijk met Microsoft te maken.

Nogmaals, zoals ik in mijn vorige post al zei: Lenovo levert ook ZONDER OS als de winkel erom vraagt en HP doet dit sinds kort ook. Dus ze hebben al 2 merken die ze kunnen gebruiken...

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/26, 21:07:18 »
@ Vistaus, blijkbaar niet aan Hettes dan, want die leverden voornamelijk HP en Lenovo.

Offline Dave

  • Lid
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/27, 01:57:57 »
Koppelverkoop is strafbaar, op verzoek is iedere winkel verplicht een PC ook zonder OS te leveren.
Omdat dit extra moeite kost, kan die PC dan wel duurder zijn :-)
Je kunt ook de licentie bij MS inleveren, maar daar doet iedereen nogal wazig over .......


Volgens mij alleen in België.
En je moet wel zot zijn om extra te betalen om leeg te laten vegen.
Dat doe je beter zelf met Gparted.
Kun je ook gelijk die herstel partities wegmikken.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/27, 08:20:12 »
Nogmaals, zoals ik in mijn vorige post al zei: Lenovo levert ook ZONDER OS als de winkel erom vraagt en HP doet dit sinds kort ook. Dus ze hebben al 2 merken die ze kunnen gebruiken...

@ Vistaus, blijkbaar niet aan Hettes dan, want die leverden voornamelijk HP en Lenovo.

Allemaal speculatie, we weten helemaal niet wat het echt het probleem is. We kunnen dat wel gaan invullen, maar de enige die daar duidelijkheid over kan geven is Hettes zelf.

Dit is wat ze er zelf over zeggen:
Citaat
Wij hebben op verschillende manieren geprobeerd om onze werkzaamheden voort te zetten en op verschillende wijzen is dit ook gebeurd en hebben wij kleine successen mogen boeken. Echter met de komst van Windows 8 worden alle deuren nu voor definitief gesloten en zien wij geen enkele mogelijkheid om deze te openen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/27, 08:27:17 »
Citaat
Wij hebben op verschillende manieren geprobeerd om onze werkzaamheden voort te zetten en op verschillende wijzen is dit ook gebeurd en hebben wij kleine successen mogen boeken. Echter met de komst van Windows 8 worden alle deuren nu voor definitief gesloten en zien wij geen enkele mogelijkheid om deze te openen.

Cryptisch dit. Laat juist ruimte om te speculeren. Jammer dat ze er mee stoppen.

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/27, 11:06:54 »
@ Vistaus, blijkbaar niet aan Hettes dan, want die leverden voornamelijk HP en Lenovo.

Allemaal speculatie, we weten helemaal niet wat het echt het probleem is. We kunnen dat wel gaan invullen, maar de enige die daar duidelijkheid over kan geven is Hettes zelf.

Dit is wat ze er zelf over zeggen:
Citaat
Wij hebben op verschillende manieren geprobeerd om onze werkzaamheden voort te zetten en op verschillende wijzen is dit ook gebeurd en hebben wij kleine successen mogen boeken. Echter met de komst van Windows 8 worden alle deuren nu voor definitief gesloten en zien wij geen enkele mogelijkheid om deze te openen.

Wel, dit is ook wat ze er zelf over zeggen, en ik vind dat toch vrij duidelijk:
Citaat
Helaas moeten wij u mededelen dat wij, het team van Hettes, u geen laptops of desktops meer kunnen leveren met Ubuntu Linux of met een andere Linux distributie. Dit niet omdat wij dit niet willen of dat wij geen tijd of mogelijkheid hebben om u een laptop of desktop te leveren met Linux maar om de reden dat wij geen computers (meer) kunnen inkopen zonder een besturingssysteem.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/27, 11:17:52 »
@Thomas. Ja het staat er, maar in de achtergrond dat er wel degelijk PC's zijn die wel zonder OS geleverd kunnen worden (voor zo ver we weten natuurlijk) staat het wel een beetje vreemd. Bovendien lijkt Windows 8 de deur te hebben dichtgedaan. Op welke manier dan? Geen idee?

Intussen heb ik Hettes zelf gevraagd om wat meer duiding.

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/27, 12:20:45 »
@Thomas. Ja het staat er, maar in de achtergrond dat er wel degelijk PC's zijn die wel zonder OS geleverd kunnen worden (voor zo ver we weten natuurlijk) staat het wel een beetje vreemd.

Idd. misschien moet je je eens afvragen of dat niet speculatief is... in plaats van het speculatief noemen dat Hettes geen pc's zonder OS kan bestellen (bij HP en Lenovo), wat ze namelijk duidelijk, in niet mis te verstane woorden, vermelden.

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/27, 12:31:25 »
P.s. als we gaan speculeren over de reden dat er geen pc's meer zonder OS geleverd kunnen worden aan Hettes, dan kan ik wel een reden bedenken in het licht van de opmerking dat Windows 8 de deuren heeft doen sluiten...

Wellicht heeft Microsoft zijn invloed gebruikt om van Lenovo en HP te vragen geen pc's te leveren zonder OS om op die manier te voorkomen dat bedrijven Windows 8 ontduiken door computers zonder OS te bestellen, en daar vervolgens zelf Windows 7 op te zetten. In het licht van het verleden zou het mij niks verbazen als Microsoft zijn leveranciers op een dergelijke wijze onder druk zou zetten om Windows 8 kost wat kost te pushen. Vrije software, en Hettes zijn dan slechts het kind van de rekening... oftewel 'colateral profit' voor Microsoft...

Maar goed, dat is dus speculatief.. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 12:38:53 door Thomas de Graaff »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/27, 13:06:08 »
Wellicht heeft Microsoft zijn invloed gebruikt om van Lenovo en HP te vragen geen pc's te leveren zonder OS om op die manier te voorkomen dat bedrijven Windows 8 ontduiken door computers zonder OS te bestellen, en daar vervolgens zelf Windows 7 op te zetten.
Dit is ook iets wat mij te binnen schoot, idd speculatie.  :)

Maar wat ik zo begreep van Hettes, is dat kopen van een PC zonder OS voornamelijk administratief was, met name over de restitutie van het OS (Windows dus).  Fysiek een computer leveren zonder OS is logistiek heel lastig, voor elke leverancier. En als je het dan zo bekijkt, zou het niet zo veel uitmaken wat er op staat, Windows 7 of 8, als je het geld maar terugkrijgt.

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/27, 13:34:25 »
P.s. als we gaan speculeren over de reden dat er geen pc's meer zonder OS geleverd kunnen worden aan Hettes, dan kan ik wel een reden bedenken in het licht van de opmerking dat Windows 8 de deuren heeft doen sluiten...

Wellicht heeft Microsoft zijn invloed gebruikt om van Lenovo en HP te vragen geen pc's te leveren zonder OS om op die manier te voorkomen dat bedrijven Windows 8 ontduiken door computers zonder OS te bestellen, en daar vervolgens zelf Windows 7 op te zetten. In het licht van het verleden zou het mij niks verbazen als Microsoft zijn leveranciers op een dergelijke wijze onder druk zou zetten om Windows 8 kost wat kost te pushen. Vrije software, en Hettes zijn dan slechts het kind van de rekening... oftewel 'colateral profit' voor Microsoft...

Maar goed, dat is dus speculatief.. :)

Maar HP is juist vorige maand begonnen met PC's zonder OS leveren aan winkels... Dus dat kan het niet zijn. HP is op dit moment bezig zich deels los te koppelen van MS. En Lenovo levert bij mijn weten ook nog steeds zonder OS aan winkels maar misschien dat het bij hun wel veranderd is. Maar sowieso hadden ze HP dus wel kunnen nemen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/27, 13:41:20 »
Maar HP is juist vorige maand begonnen met PC's zonder OS leveren aan winkels...
Interessant. Waar heb je dit vandaan? Linkje? En aan welke winkels zouden die dan geleverd moeten zijn? Want daar zou je dan weer terecht kunnen voor een computer zonder OS.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 13:47:37 door markba »

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/27, 13:54:13 »
Maar HP is juist vorige maand begonnen met PC's zonder OS leveren aan winkels...
Interessant. Waar heb je dit vandaan? Linkje? En aan welke winkels zouden die dan geleverd moeten zijn? Want daar zou je dan weer terecht kunnen voor een computer zonder OS.

Ik weet niet welke winkel er op dit moment HP's zonder OS levert maar dit is wat ik van medewerkers van HP hoorde. Het is op aanvraag in ieder geval, dus als de winkel bij HP vraagt om computers zonder OS dan levert HP ze zonder OS. Maar gezien zeker in Nederland de meeste winkels nogal MS-minded zijn zullen er niet veel zijn die ze zonder OS leveren... voor Hettes juist een mooie kans om daar dus in te springen.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 13:55:56 door Vistaus »

Offline loti

  • Lid
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/27, 16:12:02 »
Linuxcomputers.nl levert BTO laptops met alleen Ubuntu erop.  Bij BTO  kan je ook laptops bestellen zonder OS.

Offline daido

  • Lid
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/27, 16:20:27 »
Ik denk dat het probleem bij Hettes was, dat ze te duur waren. Ik heb ook wel eens op hun site gekeken en hun prijzen waren vaak duurder dan een laptop met windows erop.
Hierzo kan je ook computers kopen met Ubuntu erop.
http://www.dragoncomputers.nl/component/page,shop.browse/option,com_virtuemart/Itemid,72/lang,nl/

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/27, 16:44:02 »
Ik denk dat het probleem bij Hettes was, dat ze te duur waren. Ik heb ook wel eens op hun site gekeken en hun prijzen waren vaak duurder dan een laptop met windows erop.
Hierzo kan je ook computers kopen met Ubuntu erop.
http://www.dragoncomputers.nl/component/page,shop.browse/option,com_virtuemart/Itemid,72/lang,nl/
Appels en peren. Hettes leverde kwaliteitsproducten. Zo'n Lenovo (die ik daar meerdere keren heb besteld, voor anderen dan mijzelf wel te verstaan), overtuigde me door de bouwkwaliteit en uitstraling; mijn volgende laptop zou zo maar eens een Lenovo kunnen zijn. Zakelijk gezien een zeer goede keuze.

Nu kun je voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (typisch NL's om altijd de prijs te laten prevaleren), maar kwaliteit heeft zo z'n prijs. Bovendien betaal je ook voor de ondersteuning van en expertise in Ubuntu op die computers.

Overigens hebben we deze discussie (ubuntu-leveranciers zijn duur) al meerdere malen gevoerd en we kwamen daar niet helemaal uit zeg maar (hoeft ook niet).

P.S.
Via die link bij Dragon Computers kom ik geen enkele laptop tegen en geen enkele A-merk PC. Voor wat het waard is natuurlijk.

Re: Hettes stopt ermee
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/27, 17:19:11 »
Ik heb ooit als een echte Hollander een OS vrije MSI laptop gekocht, prima specs voor weinig geld. Maar ... nog dagelijks irriteer ik me aan de herrie die de fan maakt.. Nee, volgende keer toch een Lenovo voor mij als ik het kan betalen, en er geen microsoft tax op zit. :) Vandaar dat ik het jammer vind dat Hettes niet meer levert.