Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [celeron 466, 64MB] - welke flavour?  (gelezen 2246 keer)

Offline iGadget

  • Lid
[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Gepost op: 2007/11/12, 23:03:50 »
Voor een vriendinnetje ben ik bezig haar gedoneerde laptop 'vrij' te maken. Het gaat hier om een oude Compaq presario 1600 met een celeron 466 erin en 64MB (waarvan er nog 4MB opgaat aan shared videogeheugen), 6GB harddisk en win98.
Het enige wat de jongedame er mee wil doen is surfen, msn'en, (web)mailen en de foto's van d'r digitale camera bekijken/bewerken/opsturen naar de Hema.

2 vragen hierover...

1) Kom ik met deze specs en requirements er mee weg zonder het geheugen uit te breiden?
2) Welke flavour / WM kan ik hier het beste voor gebruiken? Xubuntu lijkt me al iets te zwaar, Fluxbuntu? Of iets dergelijks maar dan met ICEwm? Of nog iets heel anders?

Suggesties meer dan welkom... :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/12, 23:22:29 »
Kijk eens in de documentatie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/
De "mini Ubuntu" en "kleine en snelle installatie" moeten wel werken denk ik.

Met name de kleine en snelle installatie is geschikt voor computers met weinig geheugen.
Het enige probleem is dat Firefox en Openoffice nogal zware programma's zijn. Je kan dan beter kiezen voor Epiphany en Abiword bijvoorbeeld.

64 MB is wel erg weinig geheugen. Je zal een aantal programma's wel aan het werk kunnen krijgen, maar echt snel zal het niet zijn. Een geheugen upgrade laat die laptop weer vliegen denk ik. Met 128 MB is al heel veel meer mogelijk dan met 64 MB.
Met 256 MB loopt het als een trein.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/12, 23:35:58 »
Citaat van: iGadget
Voor een vriendinnetje ben ik bezig
Als het een goede vriendin is, dan investeer je een paar Euri in geheugen.
Mijn test PC is ook een Celeron 466 (desktop).
Ubuntu is traag, Xubuntu is vergelijkbaar met Win98, alleen het opstarten van Firefox duurt wat langer.

Een paar Euri, maar dan heb je ook wat (goede vriendin en stabiele PC)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/13, 10:56:12 »
Of je zet er Damn Small Linux op. Klein, snel en alles is mogelijk ;) Je kunt het zelfs op een 486 draaien.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/13, 13:33:43 »
puppy linux is ook goede optie.Heb zelf nog een oude test pc pb platinum p2 350 ghz 64 mb geheugen,en daar heb ik puppy 2.16 op draaien.Heb ook geprobeerd om xubuntu via alternate cd te installeren maar dat lukte (helaas) niet.Damn small linux draait er ook wel goed op maar vind ik zelf wat minder gebruiksvriendelijk.Met mini ubuntu weet ik het niet want die ken ik niet,misschien kan ik die ook wel even uittesten. :)
Kubuntu 20.04

[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/13, 13:44:20 »
Heb ook zo'n 'snelle' computer, check mijn onderschrift ;) Maar daar draait de niet-grafische versie van Ubuntu 7.04 op. Werkt dan ook als een trein. (Zit ook wat meer geheugen in: 300 nogwat).

Puppy heb ik ook wel eens geprobeerd op mijn pc en het viel me idd op dat het ubersnel was. Ies mooie besturingssysteem!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Thom

  • Lid
[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/13, 16:21:27 »
Mijn advies: Koop via Markplaats voor maximaal € 40,- een Pentium 3 (800Mhz) en 256MB geheugen + 20 Gig harddisk en je heb een prima PC voor Ubuntu 7.10. Spreek uit vrij recente ervaring (eigen PC voor mijn vrouw). En een AMD1800+ (inclusief 17 inch) monitor voor 50 euri voor mijn dochter.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline db

  • Lid
[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/14, 20:36:17 »
Waarschijnlijk is dat wel gemakkelijker.  Daarentegen is het veel lolliger om van dit oude beestje opnieuw een bruikbaar toestelletje te maken.
Puppy linux is alleszins een super os en zal zeker werken op dit oudje.

[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/14, 21:04:26 »
heb eerst ook overwogen om pc te upgraden.2e hands is sd ram al moeilijker te krijgen en dan kan ik tot maximaal 384 mb gaan.In mijn geval 3 geheugenbankjes,moeilijk 2e hands te krijgen en nieuw erg duur,dus dan maar een systeem erop zetten wat op deze specs draait.En de hele handel vervangen(moederbord,cpu,geheugen etc) is helemaal prijzig.En eerlijk gezegd ben ik erg gehecht aan het oude beestje ;)
Kubuntu 20.04

Offline iGadget

  • Lid
[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/14, 23:19:24 »
Tsjah... ik wil best een P3 800 met 256MB en 20GB harddisk aanschaffen, maar dat past niet zo goed in een laptop :-P
Dus geheugen uitbreiding gaat sowieso gebeuren, de vraag is alleen nog of 60 euro voor 256MB (als dat überhaupt gaat werken) te rechtvaardigen is boven 20 euro voor 128MB.

Heb inmiddels Fluxbuntu geprobeerd (bevalt niet echt), ICEwm erbij geprobeerd (bevalt nog minder), Xubuntu geprobeerd (bevalt wel, maar is veel te traag) en ben nu met Puppy linux bezig. Tot nu toe lijkt deze laatste de beste kandidaat, maar wellicht is met wat extra geheugen ook nog te werken met Xubuntu.
Zou 'mini Ubuntu' of 'klein en snel' uit de NL guide minder resources vreten dan een plain install met daarbij de meta package xubuntu-desktop?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/15, 03:01:42 »
'klein en snel' zal de minste resources vreten denk ik, al vraag ik me af hoe makkelijk je daarmee kan werken als je niet zo heel veel ervaring hebt. Bovendien hangt het heel erg af van welke programma's je op die computer gaat gebruiken. Geheugenvreters als Firefox zullen het altijd traag maken.

Xubuntu-desktop installeert in ieder geval veel meer meuk dan 'mini ubuntu' of 'klein en snel'

Offline iGadget

  • Lid
[celeron 466, 64MB] - welke flavour?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/09, 23:45:09 »
Ik heb uiteindelijk nog 128MB erbij gekocht en Xubuntu-desktop vanuit Fluxbuntu geïnstalleerd. Ik had misschien overnieuw moeten beginnen met 'klein en snel', maar door tijdnood heb ik dit niet meer gedaan. De vriendin in kwestie is er in ieder geval ontzettend blij mee, dus met een beetje mazzel hebben we weer een zieltje gewonnen ;)