Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Safe mode opstarten  (gelezen 759 keer)

Polli001

  • Gast
Safe mode opstarten
« Gepost op: 2007/11/04, 17:04:01 »
Door een verkeerde instelling in mijn graphics/screen-mode, krijg ik iedere keer bij het opstarten een onleesbaar opstartscherm. Ik krijg dus niet meer de gelegenheid om de configuratie van mijn scherm te corrigeren.
Als ik opstart in "Recovery mode" krijg ik uiteindelijk een boodschap dat ik een root-code moet invullen. Alle gegevens die ik ooit heb geconfigureerd (gebruikersnaam en wachtwoord) worden echter niet geaccepteerd.
Is er een manier om vanaf het beginpunt met safe-mode op te starten, zodat ik alsnog de fouten kan corrigeren?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Safe mode opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/04, 17:17:54 »
Kun je via alt-F2 in een zwart scherm terechtkomen waar je tekst kan invullen? Tijdens het opstarten?
Dan zou dit kunnen helpen:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Met alles akkoord gaan (tenzij je echt 100% zeker weet dat het anders is)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Polli001

  • Gast
Safe mode opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/04, 17:26:05 »
Ik kom alleen in een menu met

grub>

Als ik dan "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" typ krijg ik een foutmelding (Error 27: unrecognized command)

Polli001

  • Gast
Safe mode opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/04, 17:37:42 »
OK, bij aanmelden (in onleesbaar opstartscherm) inlogcodes ingetypt en dan in (onleesbaar basisscherm) alt-F2 gedaan.
Kwam in een zwart scherm terecht, moest daarop opnieuw inlogcodes invullen. Na acceptatie heb ik "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" ingetypt.
Moet dit bevestigen met [sudo] password, maar  ik kan niets intypen: geen enkel teken pakt.
Weet iemand een oplossing?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Safe mode opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/04, 17:40:34 »
Wachtwoorden moeten blind getypt worden. Je ziet dus geen sterretjes ofzo. Eén van de redenen waarom dat zo is, is zodat de lengte van een wachtwoord niet zo makkelijk geraden kan worden door het aantal sterretjes te tellen, wat een lokale brute-force aanval zou kunnen vergemakkelijken. (er is ook een technische reden...)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Polli001

  • Gast
Safe mode opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/04, 17:58:27 »
Dank voor de tip voor het blind typen van het wachtwoord.
Nu heb ik ook de rest kunnen invullen en kom ik weer in mijn computer.

Nogmaals bedankt!!!