Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?  (gelezen 19926 keer)

Beste mensen,

Ik heb een andere account proberen aan te maken met een andere aanmeldingsnaam (omdat ik niet wilde dat ik mijn echte naam bekend is bij elke screenshot van mijn systeem). Ik heb er een administrator account voor aangemaakt. Ik had mijn map met echte naam verwijderd..ik had daarna mijn pc herstart.

Wat blijkt.. Ik log in op het nieuwe account..maar het werkt niet..wat doe ik fout? Ik wilde zeg maar de bestanden importeren naar dat andere account..daar bleek ik geen toestemming voor te hebben..hoe kan dat? Ik wil dus een nieuw hoofdgebruikersaccount aanmaken met een andere aanmeldingsnaam..nu heb ik 2 accounten..en dat nieuwe 2e account heeft geen toestemming om bestanden te importeren.

Inmiddels heb ik dat 2e account verwijderd (te minste dat denk ik, ik zie het 2e account niet meer bij het inlogscherm van Ubuntu.) maar het mapje ervan bestaat nog denk ik.

Wat moet ik doen om dit op te lossen?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, zo niet laat het mij dan even weten.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/11, 22:49:33 door lionheart910 »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/12, 08:26:09 »
lionheart910,

Dit heeft allemaal te maken met het rechten systeem in Linux (Ubuntu). Als gebruiker zijnde (ook al heb je administrator rechten) heb je standaard alleen lees en schrijf rechten bij je eigen bestanden in je eigen home map.

Om bestanden van de ene naar de andere account te kopiëren, moet je tijdelijk administrator worden. Dit kan met sudo.

Hier even een korte beschrijving om dit aan te pakken. Ik zit nu niet zelf achter een Linux computer, dus voor je begint, wacht even de reacties van andere forum gebruikers af alvorens deze klakkeloos over te nemen.

Hieronder heb ik 2 korte beschrijvingen, met de terminal en grafisch
Voor dit voorbeeld heb ik de naam peter als oude naam en thorix als nieuwe naam

Maak de gebruiker thorix opnieuw aan, zodat de instellingen in het systeem weer goed staan

=== Terminal: ===
sudo cp -R /home/peter /home/thorixsudo: wordt admin (super user do)
cp: copy
-R: recursive (ook alle onderliggende mappen)
/home/peter: kopieer van
/home/thorix: kopieer naar

sudo chown -R thorix:thorix /home/thorixsudo: wordt admin (super user do)
chown: change owner (verander eigenaar)
-R: recursive (ook alle onderliggende mappen)
thorix:thorix: verander eigenaar naar gebruiker:groep
/home/thorix: pas de veranderingen toe op deze map

=== Grafisch ===
open een terminal (je toch even)
sudo nautilusDit opent een bestandsbeheerder met administrator rechten

ga naar /home/peter, selecteer alle bestanden en kopieer deze.
ga naar /home/thorix, plak hier alle bestanden (overschrijven mag)

Rechterklik op de map /home/thorix, kies voor eigenschappen.
Ga naar tabblad rechten en zet de naam van de eigenaar en de naam van de groep op "thorix"
Vink aan: rechten toepassen op onderliggende mappen.


Doe een schietgebedje en log met de nieuwe gebruiker in
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/12, 10:02:46 »
Beste mensen,

Ik heb een andere account proberen aan te maken met een andere aanmeldingsnaam (omdat ik niet wilde dat ik mijn echte naam bekend is bij elke screenshot van mijn systeem). Ik heb er een administrator account voor aangemaakt. Ik had mijn map met echte naam verwijderd..ik had daarna mijn pc herstart.
Even een vraag:
- Je eerste gebruiker had jouw echte naam? En daarvan heb je de map verwijderd?
- Vervolgens maak je een tweede account - een administrator-account? Dat is niet echt handig. Linux is nu juist zo veilig, omdat er geen beheerders-account wordt gemaakt. De eerste account die je aanmaakt, kan (zoals je inmiddels weet) tijdelijk beheerder worden met het commando "sudo" of als je grafisch werkt "gksudo".
- Zomaar mappen van gebruikers weggooien is niet handig..... Helaas ben je daar nu op hardhandige wijze achter.

Ik neem eigenlijk aan, dat er verders geen belangrijke bestanden meer op je pc staan, want de map van de eerste gebruiker heb je verwijderd. Daarin stonden alle email, documenten, instellingen, etc.
In dat geval zou ik zeggen: Doe een volledig nieuwe installatie.
Maak geen beheerders-account aan, maar een gewone gebruiker. De eerste gebruker die je aanmaakt, kan dan tijdelijk met beheerdersrechten werken. Met zijn eigen wachtwoord.
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn alles weer terug op te lossen, maar een herinstallatie is in dit geval wat ik zou doen, zodat je zeker weet, dat alles weer goed is.

Succes,

Steven

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/12, 13:32:01 »

Even een vraag:
- Je eerste gebruiker had jouw echte naam? En daarvan heb je de map verwijderd?

Nee, niet zo. Ik heb nog steeds een hoofdgebruikersmap waarbij mijn echte naam ook in de mappenstructuur zit. Dat wil ik niet meer. Ik wil dus die naam (mijn echte naam) die in de mappen van Ubuntu wordt weer gegeven veranderen.

Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben, zo niet dan hoor ik het wel.

- Vervolgens maak je een tweede account - een administrator-account? Dat is niet echt handig. Linux is nu juist zo veilig, omdat er geen beheerders-account wordt gemaakt. De eerste account die je aanmaakt, kan (zoals je inmiddels weet) tijdelijk beheerder worden met het commando "sudo" of als je grafisch werkt "gksudo".
- Zomaar mappen van gebruikers weggooien is niet handig..... Helaas ben je daar nu op hardhandige wijze achter.

Ik ben tot op heden niks kwijt van mijn bestanden, dus die 'schade' valt erg mee. Ik  begrijp nog steeds niet de mappenstructuur en/of de bijhorende rechten van Ubuntu niet. Misschien dat je een link hebt met korte en duidelijk info erover?

Als ik het tot dus ver goed begrijp dan kun je op Ubuntu een hoofdgebruikersaacount hebben maar dar betekent niet dat je de beheerdersrechten hebt. Die moet je jezelf nog toewijzen? Begrijp ik het zo goed?  ???

Ik neem eigenlijk aan, dat er verders geen belangrijke bestanden meer op je pc staan, want de map van de eerste gebruiker heb je verwijderd. Daarin stonden alle email, documenten, instellingen, etc.
In dat geval zou ik zeggen: Doe een volledig nieuwe installatie.

Je aanname klopt. Ik ben dus niks kwijt. Ik wil dus de naam die in de mappen voorkomt veranderen. Ik zie het nut niet in van een herinstallatie, dat is denk ik teveel moeite voor dit probleem.

Hoe nu verder?






Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/12, 13:34:46 »


Doe een schietgebedje en log met de nieuwe gebruiker in

hoi,

ik begrijp niet zo goed wat je nu allemaal uitlegd. ik ben een echte leek op Linux/Ubuntu. Misschien dat je eerst wat achtergrondinformatie voor me kunt opzoeken zodat ik weet wat ik doen?

Zo te horen weet je ook niet zeker of dit wel gaat werken, dan wacht ik de reactie af van iemand met nog meer kennis/ervaring.




Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 13:56:05 »
Hoi Lionheart910,

Info ten aanzien van "beheerdersrechten":
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo

In het kort: de 'hoofdgebruiker' kan zich in gevallen waarin dat nodig is, tijdelijk van beheer-rechten bedienen. Bijvoorbeeld: wanneer je software wilt installeren. Het systeem ziet dat als iets dat voorbehouden is aan de beheerder (in linux: "root"). Hij zal dus naar je wachtwoord vragen. Daarmee laat je zien: "ik ben de hoofdgebruiker, dus je kunt me veilig evne dit laten installeren." Als je klaar bent, ben je weer gewone gebruiker. Voordeel: kwaadaardige scriptjes kunnen niet ongevraagd uitgevoerd worden, omdat het systeem subiet om een wachtwoord vraagt. En dat is alleen bij de hoofdgebruiker bekend. Tevens kun je niet per ongeluk je systeem vernaggelen, want je moest je wachtwoord geven. Dat is dan gelijk een signaal van "oppassen, ik ben iets in het systeem aan het wijzigen".

Wat de bestandsstructuur in Linux betreft:
http://alleslinux.com/artikels/bestandsstructuur.php

Heb je even wat leesvoer.

Over permissies (rechten):
http://www.cybertux.nl/linux/permissies.html

Kun je hier wat mee?

P.S.
Ik zie het nut niet in van een herinstallatie, dat is denk ik teveel moeite voor dit probleem.
Als je een herinstallatie had gedaan, was je nu al klaar geweest en had je de zekerheid dat het goed zat. Nu moet je nog maar afwachten of je het voorelkaar krijgt om alles weer goed te krijgen.

Overigens is het me nog steeds onduidelijk wat je nu bedoelt met de eerste gebruiker. Wat bedoel je met "mijn echte naam zit in de mappenstructuur". Het enige waar een naam in voorkomt (standaard), is de gebruikersmap (dat is: /home/"gebruikersnaam"). Daarin zit niet de echte naam, maar de gebruikersnaam. Volgens mij kun je die naam niet veranderen. Je zou dan een nieuwe gebruiker moeten maken, vervolgens alle bestanden kopiëren naar de nieuwe gebruiker, vervolgens die nieuwe gebruiker ook beheerdersrechten geven, etc.

Toch maar niet een herinstallatie proberen?
Wel eerst een backup van je gegevens maken dan.....

EDIT:
Gebruikersnaam schijnt toch wel gewijzigd te kunnen worden,
maar dat heeft wel wat haken en ogen.
Ik blijf erbij, dat dit voor iemand zonder enige kennis van Linux een complex werkje is.
Maar ik zoek wel even voor je.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/12, 14:11:12 door Steven Klein Haneveld »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 14:26:15 »
Met "usermod" kan je wellicht één en ander doen. De -l optie verandert de login, de -d optie verandert de home, en met -m verplaats je je oude home mee. m.a.w.: geen linuxkennis vereist. dit is een one liner. Uiteraard ben je niet ingelogd op het betreffende account voor je dit doet!

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/15, 17:20:24 »
sorry, foutje

zeer bedankt voor de bovenstaande uitgebreide reactie. Ik zal even goed moeten lezen en mijn huiswerk moeten doen. Wat wat het foutje? (dat het toch wel kan zonder herinstallatie op een makkelijke manier?)


Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/15, 17:22:54 »
Met "usermod" kan je wellicht één en ander doen. De -l optie verandert de login, de -d optie verandert de home, en met -m verplaats je je oude home mee. m.a.w.: geen linuxkennis vereist. dit is een one liner. Uiteraard ben je niet ingelogd op het betreffende account voor je dit doet!

Dit klinkt zeer goed! Hoe kom ik aan deze ´usermod´? Is het een programma?  ???

en wat bedoel je precieus met je laatste zin?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/15, 18:14:04 »
"usermod" verandert de aanmeldingnaam (de login) van je account. Dit commando behoort bij de systeemcommando's.

Je kan je account niet veranderen als je er op ingelogd bent. Daarom moet je deze wijziging doorvoeren vanaf een andere account met administratorbevoegdheden, of vanuit het account "root", dat bij Ubuntu echter standaard inactief is.

Ik weet niet of je enkel die naam wil veranderen om schermafdrukken te kunnen posten, dan wel permanent de naam wil veranderen. Het is niet de bedoeling dat je een accountnaam om de haverklap verandert. Wellicht is het een betere optie, de user switcher applet uit je balk te halen, zodat je naam niet op je scherm staat (rechts-klik en "wissen").

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/15, 19:08:28 »
sorry, foutje
zeer bedankt voor de bovenstaande uitgebreide reactie. Ik zal even goed moeten lezen en mijn huiswerk moeten doen. Wat wat het foutje? (dat het toch wel kan zonder herinstallatie op een makkelijke manier?)
Dat foutje was, dat ik een post dubbel had geplaatst.
De tweede heb ik dus weer verwijderd.

Volgens Vanadium heb je geen linux-ervaring nodig om via de terminal met usermod een accountnaam te wijzigen. Hij is al wat langer actief hier, dus ik sluit me aan bij zijn oplossing.

Tip:
maak een backup van al je persoonlijke bestanden en documenten. Mocht er toch iets mis gaan, kun je altijd nog een herinstallatie doen.

@ Vanadium:
het gaat hem volgens mij om zijn mappenstructuur.
Het is me echter niet geheel duidelijk, hoe iemand "echte" naam in de mappenstructuur terechtkomt.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 19:11:05 door Steven Klein Haneveld »

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/17, 17:29:47 »

Ik weet niet of je enkel die naam wil veranderen om schermafdrukken te kunnen posten, dan wel permanent de naam wil veranderen. Het is niet de bedoeling dat je een accountnaam om de haverklap verandert. Wellicht is het een betere optie, de user switcher applet uit je balk te halen, zodat je naam niet op je scherm staat (rechts-klik en "wissen").

Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Ik begrijp nu eindelijk een stukje meer over de mappen structuur waardoor ik hoop dat mijn vraag nu duidelijker word.

Als ik het goed begrijp dan kun je de Ubuntu/Linux mappen als volgt vergelijken met Windows (xp) mappen:

De map /home is te vergelijken met ´alle documenten en instellingen´ map van Windows xp.

De map /home/gebruiker/ is te vergelijken met de ´mijn documenten´ map van Windows xp.

De map /boot  is te vergelijken met alle instellingen en mapjes om Windows xp te kunnen booten.

de map /root  is zoiets als de administrator account en/of instellingen van Windows xp.

De map /usr is te vergelijken met de Windows map van xp.

De map /usr/bin/ is te vergelijken met de map programma´s van Windows xp.

De map /usr/lib/ is te vergelijken met alle DLL bestanden van Windows xp.

De map /opt/ is te vergelijken met een aparte map in programmalijst van Windows xp (deze heeft Windows niet (nodig) )

de map /sbin/ is te vergelijken met de administrator rechten instellingen van Windows xp.

De map /media is te vergelijken met de E:\ van Windows xp.

Volgens mij heb ik het zo goed begrepen, toch?  :)

ok, dan nu mijn vraag: Ik wil de naam van mijn persoonlijke map veranderen (en andere mappen waarop eventueel mijn naam te zien is). Hoe doe ik dat?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 17:35:35 door lionheart910 »

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/17, 17:33:49 »

Tip:
maak een backup van al je persoonlijke bestanden en documenten. Mocht er toch iets mis gaan, kun je altijd nog een herinstallatie doen.


Los van mijn vraag. Ik zou graag willen weten wat ik moet doen als ik een back-up wil mijn maken van mijn persoonlijke instellingen (zoals doorzichtigheid van de werkbalken, mijn achtergrond afbeelding en verder uiterlijk vertoon die ik heb ingesteld enz.). Dus hoe doe ik dat?

Natuurlijk begrijp ik dat ik bestanden als Office documenten en .jpg bestanden op een usb stick of externe schijf kan zetten. Dus dat bedoel ik niet.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/17, 17:58:59 »
Je bent goed op weg, maar ik heb een paar kleine opmerkingen


Ik weet niet of je enkel die naam wil veranderen om schermafdrukken te kunnen posten, dan wel permanent de naam wil veranderen. Het is niet de bedoeling dat je een accountnaam om de haverklap verandert. Wellicht is het een betere optie, de user switcher applet uit je balk te halen, zodat je naam niet op je scherm staat (rechts-klik en "wissen").

Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Ik begrijp nu eindelijk een stukje meer over de mappen structuur waardoor ik hoop dat mijn vraag nu duidelijker word.

Als ik het goed begrijp dan kun je de Ubuntu/Linux mappen als volgt vergelijken met Windows (xp) mappen:

De map /home is te vergelijken met ´alle documenten en instellingen´ map van Windows xp.

De map /home/gebruiker/ is te vergelijken met de ´mijn documenten´ + 'application data' (de map waar al je instellingen van alle programma's staan) map van Windows xp.
De instellingen kun je zichtbaar maken door op CTRL+H (hidden) de te drukken.

De map /boot  is te vergelijken met alle instellingen en mapjes om Windows xp te kunnen booten.

de map /root  is zoiets als de administrator account en/of instellingen van Windows xp.

De map /usr is te vergelijken met de Windows map van xp. *

De map /usr/bin/ is te vergelijken met de map programma´s van Windows xp. *

De map /usr/lib/ is te vergelijken met alle DLL bestanden van Windows xp. *
* - programma's in windows worden in C:/program files/ geinstalleerd. In linux wordt een programma verdeeld over verschillende mappen. /usr/bin/ (hier staan de uitvoerbare bestanden - .exe zeg maar), /usb/lib (hier staan de ".dll" bestanden van elk programma), /usr/share (hier staan de andere bestanden zoals standaard settings etc - de gebruikers settings worden opgeslagen in /home/gebruiker/.programma/)

De map /opt/ is te vergelijken met een aparte map in programmalijst van Windows xp (deze heeft Windows niet (nodig) )

de map /sbin/ is te vergelijken met de administrator rechten instellingen van Windows xp.

De map /media is te vergelijken met de E:\ van Windows xp.
/media daar staan ALLE verwisselbare items in. bijv /media/usb kan in windows E:\ zijn en /media/cdrom kan D:\ zijn

Volgens mij heb ik het zo goed begrepen, toch?  :)

ok, dan nu mijn vraag: Ik wil de naam van mijn persoonlijke map veranderen (en andere mappen waarop eventueel mijn naam te zien is). Hoe doe ik dat?

Je naam van je persoonlijke map staat gelijk aan je inlognaam (tenzij je handmatig gebruikers aanmaakt). Hoe je dit kunt veranderen weet ik zo niet
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/17, 18:04:27 »

Tip:
maak een backup van al je persoonlijke bestanden en documenten. Mocht er toch iets mis gaan, kun je altijd nog een herinstallatie doen.


Los van mijn vraag. Ik zou graag willen weten wat ik moet doen als ik een back-up wil mijn maken van mijn persoonlijke instellingen (zoals doorzichtigheid van de werkbalken, mijn achtergrond afbeelding en verder uiterlijk vertoon die ik heb ingesteld enz.). Dus hoe doe ik dat?

Natuurlijk begrijp ik dat ik bestanden als Office documenten en .jpg bestanden op een usb stick of externe schijf kan zetten. Dus dat bedoel ik niet.

Zoals in mijn vorige post aangegeven staan je persoonlijke instellingen (allemaal) in je /home/<gebruiker> map als verborgen bestanden (met een . ervoor). Alleen zijn deze niet allemaal zo te kopiëren omdat sommige in gebruik zijn.

Om je bestanden te backuppen, kijk eens naar Back in Time
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/17, 18:34:07 »
Dit hoeft niet hoor, Ronnie.
Ik maak al jaar en dag backups van /home/gebruikersnaam (incl. de verborgen mappen) terwijl ik gewoon ingelogd ben.
Gaat altijd goed.

@ Lionheart,
Installeer het programma "grsync".
Dat is echt een super-backup-programma.
Eigenlijk is het gewoon de grafische "schil" om een terminal-programma (rsync).
Er is daarover heel veel geschreven op dit forum.

Wat je mappenstructuur betreft.
Ik snap nu wat je bedoelt.
Die naam kun je niet wijzigen.
Wel kun je je inlognaam wijzigen.

Vanadium was je daarmee aan het helpen. Het beste is, dat hij uitleg geeft, wanneer je iets niet weet. Anders gaat jan-en-alleman erdoorheen praten, maar daar wordt je doorgaans niet wijzer van.

Groetend,

Steven

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/17, 19:20:51 »
Vandaag nog een postje gezien waar ze de loginnaam aanpassen:

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=8678579&postcount=3

sudo addgroup newuser
sudo usermod -m -d /home/newuser -l newuser -g newuser olduser
sudo chgrp -R newuser /home/newuser

Commando 1 maakt een nieuwe groep voor de nieuwe gebruikersnaam (verander "newuser" door de naam die je wil.
Commando 2 doet het eigenlijke werk: je huidige account (olduser in dit voorbeeld) aanpassen, waarbij de home directory van de oude gebruiker meegenomen wordt naar de nieuwe (-m van "move", -d voor "nieuwe home directory", -l voor "nieuwe login", en -g voor "nieuwe groep".
Commando 3 gaat voor de ganse home dir ook de groep op de nieuwe groep zetten.

Wat hier niet instaat, is het wissen van de oude group:

sudo groupdel olduser


Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/17, 20:16:40 »
Je bent goed op weg, maar ik heb een paar kleine opmerkingen


bedankt voor je opmerkingen. Het was me al duidelijk dat de programma´s ´uitgesmeerd´ worden (bij gebrek aan een beter woord) worden over verschillende mappen in Ubuntu.  :)


Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/17, 20:19:23 »

@ Lionheart,
Installeer het programma "grsync".
Dat is echt een super-backup-programma.
Eigenlijk is het gewoon de grafische "schil" om een terminal-programma (rsync).
Er is daarover heel veel geschreven op dit forum.

Wat je mappenstructuur betreft.
Ik snap nu wat je bedoelt.
Die naam kun je niet wijzigen.
Wel kun je je inlognaam wijzigen.

Vanadium was je daarmee aan het helpen. Het beste is, dat hij uitleg geeft, wanneer je iets niet weet. Anders gaat jan-en-alleman erdoorheen praten, maar daar wordt je doorgaans niet wijzer van.

Groetend,

Steven


Ik neem aan dat ik dat back-up programma gewoon in de Ubuntu softwarecentrum kan vinden. Kun je met dat programma bij een nieuwe installatie dan meteen je persoonlijk Ubuntu instellingen gelijk terug zetten?

en bedankt voor je reactie.  :)


Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/17, 20:21:45 »
Vandaag nog een postje gezien waar ze de loginnaam aanpassen:

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=8678579&postcount=3

sudo addgroup newuser
sudo usermod -m -d /home/newuser -l newuser -g newuser olduser
sudo chgrp -R newuser /home/newuser

Commando 1 maakt een nieuwe groep voor de nieuwe gebruikersnaam (verander "newuser" door de naam die je wil.
Commando 2 doet het eigenlijke werk: je huidige account (olduser in dit voorbeeld) aanpassen, waarbij de home directory van de oude gebruiker meegenomen wordt naar de nieuwe (-m van "move", -d voor "nieuwe home directory", -l voor "nieuwe login", en -g voor "nieuwe groep".
Commando 3 gaat voor de ganse home dir ook de groep op de nieuwe groep zetten.

Wat hier niet instaat, is het wissen van de oude group:

sudo groupdel olduser



Moet ik die code in 1 keer uitvoeren in het terminal venster? Kan ik hiermee mijn naam in de persoonlijke map veranderen? (en evt. andere plaatsen waar mij naam staat)?  ???

Alvast bedankt voor je reactie.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/17, 20:37:38 »
commando's één voor één uitvoeren, "newuser" vervangen door de gewenste login, "olduser" door je huidige login.

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/18, 08:11:15 »
Moet ik die code in 1 keer uitvoeren in het terminal venster? Kan ik hiermee mijn naam in de persoonlijke map veranderen? (en evt. andere plaatsen waar mij naam staat)?  ???

EDIT:

Nog even ten overvloeden, misschien.
Je gaat hiermee niet *alleen* een mapnaam wijzigen,
maar *ook* je inlognaam.

Dit betekent dus, dat je een andere naam opgeeft, om je pc in te komen.

Misschien begreep je dit al, dan heb ik niks gezegd ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/18, 15:37:35 door Steven Klein Haneveld »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/18, 11:17:18 »
Citaat van: Steven Klein Haneveld
Nog even ten overvloeden, misschien.
Je gaat hiermee niet een mapnaam wijzigen,
maar je inlognaam wijzigen.
Ook de naam van je home map wordt gewijzigd.

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/18, 11:38:28 »
Citaat van: Steven Klein Haneveld
Nog even ten overvloeden, misschien.
Je gaat hiermee niet een mapnaam wijzigen,
maar je inlognaam wijzigen.
Ook de naam van je home map wordt gewijzigd.
Dat weet ik wel, Vanadium, ik bedoelde puur aan te geven, dat hij nu dus ook onder een andere naam gaat inloggen. Voor het geval TS zich dat niet zou realiseren.
Vandaar ook "ten overvloeden, misschien".

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/18, 13:48:57 »
Dan had er misschien moeten staan: "Je gaat hiermee niet *alleen* een mapnaam wijzigen".