Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?  (gelezen 19927 keer)

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #25 Gepost op: 2010/01/18, 15:39:05 »
Dan had er misschien moeten staan: "Je gaat hiermee niet *alleen* een mapnaam wijzigen".
Ik heb het aangepast hoor.

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #26 Gepost op: 2010/01/19, 10:53:49 »

EDIT:

Nog even ten overvloeden, misschien.
Je gaat hiermee niet *alleen* een mapnaam wijzigen,
maar *ook* je inlognaam.

Dit betekent dus, dat je een andere naam opgeeft, om je pc in te komen.

Misschien begreep je dit al, dan heb ik niks gezegd ;)

Ik vroeg het me af of dat mee veranderd. Ja, dus. goed dat je het zegt en dat is inderdaad wat ik wil doen.  :)

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #27 Gepost op: 2010/01/19, 11:20:03 »
Ik heb die commando´s geprobeerd. commando 1 werkt. Commando 2 werkt niet. Ik krijg dan de volgende melding:

usermod: invalid option -- '1'
Usage: usermod [options] LOGIN


en dan nog eens daaronder een lijst aan opties..

Wat moet ik nu doen om het op te lossen?  ???

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #28 Gepost op: 2010/01/19, 11:29:35 »
Lionheart,

Het tweede commando:
sudo usermod -m -d /home/newuser -l newuser -g newuser olduser
"newuser -l"
het is een kleine letter L
Jij hebt daar een cijfer 1 geplaatst.

Tip: kopieer en plak,
dat voorkomt tikfouten.

Lukt het zo wel?

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #29 Gepost op: 2010/01/19, 12:40:02 »
Lionheart,

Het tweede commando:
sudo usermod -m -d /home/newuser -l newuser -g newuser olduser
"newuser -l"
het is een kleine letter L
Jij hebt daar een cijfer 1 geplaatst.

Tip: kopieer en plak,
dat voorkomt tikfouten.

Lukt het zo wel?

bedankt voor je reactie. Nee, het lukt dan nog steeds niet. Ik krijg dan de volgende reactie:

usermod: gebruiker (mijn naam) is momenteel niet aangemeld

wat nu?  ???

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #30 Gepost op: 2010/01/19, 13:22:26 »
Eigenaardige melding, want om dit te doen ben je liefst niet aangemeld. Je doet dit toch vanuit een andere account met rootrechten? Kopieer/plak je commanod's ook hier. Fouten vinden op afstand is zo al moeilijk genoeg.

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #31 Gepost op: 2010/01/19, 16:28:44 »
Ik neem aan dat ik dat back-up programma gewoon in de Ubuntu softwarecentrum kan vinden. Kun je met dat programma bij een nieuwe installatie dan meteen je persoonlijk Ubuntu instellingen gelijk terug zetten?
Excuus, lionheart, ik had hier nog geen antwoord op gegeven.
Ja, 'grsync' is gewoon in Softwarecentrum te vinden.
Ja, je kunt het twee kanten op gebruiken, dus bestanden wegschrijven naar een extern medium (usbstick, of externe schijf), maar ook terugzetten - heel simpel door het "profiel" andersom te zetten (als je het progje ziet, snap je wat ik bedoel).

Na een installatie kan het echter makkelijker zijn, om gewoon via de verkenner Nautilus je oude gebruikersmap (de inhoud althans) terug te zetten. Grsync gaat anders zijn eigen map overschrijven - en ik weet niet hoe dat uitpakt.
Let dan wel op, dat je eerst (in de backup) de verborgen mappen en bestanden zichtbaar maakt.

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #32 Gepost op: 2010/01/24, 18:09:08 »
Eigenaardige melding, want om dit te doen ben je liefst niet aangemeld. Je doet dit toch vanuit een andere account met rootrechten? Kopieer/plak je commanod's ook hier. Fouten vinden op afstand is zo al moeilijk genoeg.

Ik doe dit vanuit mijn eigen (en de enige account). Dus ik weet niet wat ik moet doen..


Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #33 Gepost op: 2010/01/24, 18:12:29 »
Ik neem aan dat ik dat back-up programma gewoon in de Ubuntu softwarecentrum kan vinden. Kun je met dat programma bij een nieuwe installatie dan meteen je persoonlijk Ubuntu instellingen gelijk terug zetten?
Excuus, lionheart, ik had hier nog geen antwoord op gegeven.
Ja, 'grsync' is gewoon in Softwarecentrum te vinden.
Ja, je kunt het twee kanten op gebruiken, dus bestanden wegschrijven naar een extern medium (usbstick, of externe schijf), maar ook terugzetten - heel simpel door het "profiel" andersom te zetten (als je het progje ziet, snap je wat ik bedoel).

Na een installatie kan het echter makkelijker zijn, om gewoon via de verkenner Nautilus je oude gebruikersmap (de inhoud althans) terug te zetten. Grsync gaat anders zijn eigen map overschrijven - en ik weet niet hoe dat uitpakt.
Let dan wel op, dat je eerst (in de backup) de verborgen mappen en bestanden zichtbaar maakt.


ok, bedankt voor deze info. Maar wat mij nog steeds niet duidelijk is is of via dit programma ook instellingen als doorzichtigheid van de werkbalken en ander (persoonlijk) geïnstalleerde software stettings ook geback-upd worden en de achtergrond afbeelding van het bureaublad.

Graag hoor ik van je hoe dat zit.  :)

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #34 Gepost op: 2010/01/24, 18:33:54 »
ok, bedankt voor deze info. Maar wat mij nog steeds niet duidelijk is is of via dit programma ook instellingen als doorzichtigheid van de werkbalken en ander (persoonlijk) geïnstalleerde programma-instellingen ook geback-upt worden en de achtergrond afbeelding van het bureaublad.

Graag hoor ik van je hoe dat zit.  :)
Antwoord is JA.
Althans verreweg de meeste instellingen bevinden zich in je gebruikersmap, als verborgen (dus met een punt als eerste letter in de naam). Voorbeeld: als mijn Firefox-instellingen staan in /home/steven/.mozilla/firefox/lpgfy0di.default.
Wanneer je dus - op welke manier dan ook - de volledige inhoud van je gebruikersmap kopieert, inclusief de verborgen mappen en -bestanden (Grsync doet dat automatisch), dan heb je in principe alles wat je wilt bewaren.

Sommigen hebben nog een paar mappen die ze meenemen in de back-up, maar ik geloof dat bovenstaande normaliter ruim voldoende is.

Groetend,

Steven

P.S.
Je kunt dus ook gewoon in Nautilus de verborgen mappen zichtbaar maken en vervolgens alles kopiëren en in je back-up-map plakken. Dan heb je het ook. Soms werkt dat net zo makkelijk. Met het terugzetten in elk geval, vooral als je slechts een paar mappen terugzet.
Voor het maken van een back-up gaat mijn voorkeur echter uit naar Grsync.

Synchroniseren kan daar trouwens ook mee.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/24, 18:35:37 door Steven Klein Haneveld »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #35 Gepost op: 2010/01/24, 21:16:44 »
Eigenaardige melding, want om dit te doen ben je liefst niet aangemeld. Je doet dit toch vanuit een andere account met rootrechten? Kopieer/plak je commanod's ook hier. Fouten vinden op afstand is zo al moeilijk genoeg.

Ik doe dit vanuit mijn eigen (en de enige account). Dus ik weet niet wat ik moet doen..


Het zou mij verwonderen als je een accountnaam kunt veranderen terwijl je erop ingelogd bent. Dat is een beetje te vergelijken met andere poten onder je stoel zetten terwijl je er nog op zit.

Je kan een nieuwe account maken, die root bevoegdheid geven, en dan op die account inloggen om de verandering door te voeren. Daarna kan je het account terug verwijderen, of laten staan voor noodgevallen. Je kan ook Ubuntu in recovery mode starten: dan kom je op een root prompt terecht, waar je het ook kan doen.

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #36 Gepost op: 2010/01/25, 20:38:24 »

Antwoord is JA.
Althans verreweg de meeste instellingen bevinden zich in je gebruikersmap, als verborgen (dus met een punt als eerste letter in de naam). Voorbeeld: als mijn Firefox-instellingen staan in /home/steven/.mozilla/firefox/lpgfy0di.default.
Wanneer je dus - op welke manier dan ook - de volledige inhoud van je gebruikersmap kopieert, inclusief de verborgen mappen en -bestanden (Grsync doet dat automatisch), dan heb je in principe alles wat je wilt bewaren.

Sommigen hebben nog een paar mappen die ze meenemen in de back-up, maar ik geloof dat bovenstaande normaliter ruim voldoende is.

Groetend,

Steven

P.S.
Je kunt dus ook gewoon in Nautilus de verborgen mappen zichtbaar maken en vervolgens alles kopiëren en in je back-up-map plakken. Dan heb je het ook. Soms werkt dat net zo makkelijk. Met het terugzetten in elk geval, vooral als je slechts een paar mappen terugzet.
Voor het maken van een back-up gaat mijn voorkeur echter uit naar Grsync.

Synchroniseren kan daar trouwens ook mee.


Ik zal het proberen en laat wel weten of het gelukt is.  :)

Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #37 Gepost op: 2010/01/25, 20:45:14 »

Het zou mij verwonderen als je een accountnaam kunt veranderen terwijl je erop ingelogd bent. Dat is een beetje te vergelijken met andere poten onder je stoel zetten terwijl je er nog op zit.

Je kan een nieuwe account maken, die root bevoegdheid geven, en dan op die account inloggen om de verandering door te voeren. Daarna kan je het account terug verwijderen, of laten staan voor noodgevallen. Je kan ook Ubuntu in recovery mode starten: dan kom je op een root prompt terecht, waar je het ook kan doen.

Het klinkt best ingewikkeld voor een Linux leek als mezelf. Ik zou dan voor een herinstallatie willen kiezen van Ubuntu 9.19 en ook Windows xp (die draait nu ook niet echt lekker). Daarmee verander ik mijn accountnaam en geef dan Ubuntu ook wat meer partitie ruimte.

Hoe doe ik dat? Is het een kwestie van opstarten vanuit de bios met een windows xp cd-rom en dan formatteren (daarmee formatteer ik dan niet tegelijk Ubuntu, toch? )  ??? Ik heb Windows xp op een partitie staan (ntfs) en ik heb Ubuntu op een andere partitie staan (swap van Ubuntu staat ook eigen partitie) (ext3 of 4? )

Ik zou graag een 'stappenplan' willen zien.

Alvast bedankt.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #38 Gepost op: 2010/01/26, 11:13:23 »
Is het ingewikkeld in Linux een gebruiker toe te voegen? Dachti ik niet.

Systeem - Administratie - Gebruikers en groepen

Om iets te kunnen doen, moet je eerst nog op het icoontje naast de help knop drukken en je login paswoord opgeven om als beheerder te werken.

Dan voeg je een gebruiker toe met de knop "Add user" ("Gebruiker toevoegen")
De nieuwe gebruiker verschijnt in de lijst. Selecteren en met de knop "Eigenschappen" onder de tab "User Privileges" ("Gebruikersrechten"?) alle vinkjes aanklikken om die nieuwe gebruiker ook alle bevoegdheden te geven.

Uitloggen, inloggen onder die nieuwe account, operatie doorvoeren. Die naamsverandering moet nu met de commandolijn zoals hierboven besproken, want dat wordt niet door de grafische interface ondersteund.

Uitloggen, terug inloggen in oude account (die nu als alles goed ging een andere naam heeft). Als alles goed is, kan je de nieuwe account terug wijzigen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #39 Gepost op: 2010/04/12, 12:42:05 »
Ik heb de methode van vanadium opgevolgd en het werkt. :)
Weliswaar met de volgende opmerkingen:
- Je hoeft geen nieuwe gebruiker toe te voegen, want dat werkt niet.
- Start Ubuntu op in de recoverymode en kies : root drop to root shell prompt
- Voer achtereenvolgens de commando's genoemd in het artikel: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=8678579&postcount=3:
sudo addgroup newuser
sudo usermod -m -d /home/newuser -l newuser -g newuser olduser
sudo chgrp -R newuser /home/newuser
- Je kunt nu opnieuw opstarten met de nieuwe gebruikersnaam. De home-map is ook aangepast.

- Als je ziet dat alles goed is gegaan kan je de oude groep olduser verwijderen onder: systeem>beheer>gebruikers en groepen>groepen beheren. De juiste! groep selecteren en verwijderen

- Je zult enkele oude verwijzingen naar /home/oude gebruikersnaam moeten aanpassen, want die werken natuurlijk niet meer:
vb enkele bladwijzers in nautilus. Als je met Wine werkt moet je die volledig verwijderen (via Synaptic) en ook de .wine map.
Vervolgens Wine opnieuw installeren en de desbetreffende programma's die je onder Wine laat draaien. In Wine blijven namelijk ook overal verwijzingen staan naar de oude home-map.

- Al met al gaat het zo best snel. Een volledig nieuwe installatie kost mij in ieder geval veel meer tijd, want ik heb veel Linux  programma's geïnstalleerd met de nodige configuratie aanpassingen.

- Het enige wat ik nog wil veranderen is hetgeen wat voor de prompt vermeld staat als je met de terminal werkt.
Daar staat namelijk nog: nieuwegebruikersnaam@oudegebruikersnaam - laptop
Dit staat trouwens ook nog vermeld bij het inlogscherm onder het Ubuntu-logo.
Hiervoor ga ik een nieuw draadje openen.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/12, 13:01:13 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe verander ik de aanmeldingsnaam van mijn administrator account?
« Reactie #40 Gepost op: 2010/04/13, 10:56:18 »
- Het enige wat ik nog wil veranderen is hetgeen wat voor de prompt vermeld staat als je met de terminal werkt.
Daar staat namelijk nog: nieuwegebruikersnaam@oudegebruikersnaam - laptop
Dit staat trouwens ook nog vermeld bij het inlogscherm onder het Ubuntu-logo.
Hiervoor ga ik een nieuw draadje openen.
Een nieuw draadje ga ik niet openen omdat ik de oplossing hiervoor hier http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/computernaam-achteraf-wijzigen-in-xubuntu/ al heb gevonden.
Even met bv de nano editor 2 bestanden (hostname en hosts) aanpassen:
sudo nano /etc/hostname
sudo nano /etc/hosts

Opslaan doe je met control-o en afsluiten met control-x

Als je het weet kan je deze hele operatie binnen 10 minuten afronden. :)
Het veranderen van de aanmeldingsnaam en home duurt een fractie van een seconde, maar je hebt wat nawerk.

Had dit eigenlijk niet gewoon in de wiki moeten staan?  ???
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS