Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST................(+_)Debian pakketten  (gelezen 1701 keer)

OPGELOST................(+_)Debian pakketten
« Gepost op: 2010/02/14, 11:49:44 »
all.debian pakketten laten zich naar mijn idee het makkelijkst installeren.
Weet iemand site,s daar voor,zodat ik niet al die kunst grepen zoals met tar.gz moet uithalen?
Met mijn 61 ben ik daar niet altijd even handig in.


Ronal
Bijvoorbaat hartelijke dank!!!
« Laatst bewerkt op: 2010/02/15, 11:16:02 door rvanrookhuizen »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Debian pakketten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/14, 11:57:51 »
Beperk je tot het ingebouwde Synaptic Pakketbeheer (Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer). Normaal vind je daarin alles wat je zoekt. Dan ben je verzekerd van een vlotte, automatische installatie en configuratie, zonder dat je kans loop tje systeem te breken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Debian pakketten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/14, 12:09:04 »
Altijd eerst in Synaptic Pakketbeheer kijken of programma hier in zit.
Reden is dat je dan geen virus op je pc krijgt, en is getest met ubuntu dat het ook goed werkt..
Van andere site's weet je niet zeker of het virusvrij/spywarevrij is.

Vraag wat de mensen hier gebruiken en wat in synaptic zit, is veel veiliger.

http://www.getdeb.net/updates/Ubuntu/all
Hier vind je deb's speciaal voor ubuntu, maar kijk altijd eerst of deze niet al in synaptic zit.
(deze site lijkt me redelijk veilig, vaak is dit de laatste versie, en alleen installeren indien echt de laatste versie nodig hebt.).

http://www.linuxlinks.com/Software/
Hier vind je veel software met welke er bestaan, maar ik zou toch in synaptic blijven.

Veel software hebben op hun site ook deb paketten staan omdat ubuntu heel erg in is.
Bijv. openshot om video te bewerken en bijv peazip(winrar), peazip zit niet in ubuntu.

Verder is het zeer belangrijk indien je software buiten ubuntu installeerd, dan moet je zelf in de gaten houden of er nieuwe versies uitkomen ivm beveiliging/fouten in de software. In ubuntu wordt dit vanzelf geregeld, van de software die in ubuntu zit.

Verder kun je soms/vaak de software die niet in ubuntu zit toevoegen aan je automatische update, is natuurlijk niet altijd veilig, maar bij bekende software zal dit niet zo een probleem zijn.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 12:17:47 door jan11000 »

Offline timosha

  • Lid
Re: Debian pakketten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/14, 12:38:37 »
Altijd eerst in Synaptic Pakketbeheer kijken of programma hier in zit.
Reden is dat je dan geen virus op je pc krijgt, en is getest met ubuntu dat het ook goed werkt..
Van andere site's weet je niet zeker of het virusvrij/spywarevrij is.


Geef eens een voorbeeld van een virus dat ik zou kunnen binnenhalen als ik Synaptic niet gebruik? Een voorbeeldje maar.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Debian pakketten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/14, 12:45:54 »
Altijd eerst in Synaptic Pakketbeheer kijken of programma hier in zit.
Reden is dat je dan geen virus op je pc krijgt, en is getest met ubuntu dat het ook goed werkt..
Van andere site's weet je niet zeker of het virusvrij/spywarevrij is.
Goede tip. Het is ook niet omdat een site veel gebruikt en erg bekend is, dat hij daarom veilig is. (zie : http://www.omgubuntu.co.uk/2009/12/malware-found-in-screensaver-for-ubuntu.html
peazip(winrar), peazip zit niet in ubuntu.
Het is beter om 7zip uit het software centrum te gebruik, dit kan ook RAR bestanden uitpakken.

Re: Debian pakketten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/14, 13:26:16 »
Of je installeert unrar, waarmee Archiefbeheer overweg kan.

Re: Debian pakketten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/14, 15:12:51 »
................
............,zodat ik niet al die kunst grepen zoals met tar.gz moet uithalen?
Met mijn 61 ben ik daar niet altijd even handig in.
...............

De 61 ben ik (allang) gepasseerd.     =D
Het uitpakken van tar.gz file(s) gaat bij mij automatisch als ik ga downloaden.
Ook de commandline 'tar -zxvf filenaam' is simpel.

Leeftijd kent geen grenzen.   ;)

Groeten
Henk
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Debian pakketten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/14, 15:42:01 »
Altijd eerst in Synaptic Pakketbeheer kijken of programma hier in zit.
Reden is dat je dan geen virus op je pc krijgt, en is getest met ubuntu dat het ook goed werkt..
Van andere site's weet je niet zeker of het virusvrij/spywarevrij is.
Geef eens een voorbeeld van een virus dat ik zou kunnen binnenhalen als ik Synaptic niet gebruik? Een voorbeeldje maar.
Als je iets installeert dat door Ubuntu ondersteund wordt, weet je zeker dat er géén virus inzit. Ubuntu is verantwoordelijk voor deze software.
Als je iets installeert dat je bijvoorbeeld van www.maffia.org hebt gedownload. Heb je geen garantie dat het virusvrij is.

Nu weten we allemaal wel dat de meeste dingen die buiten de standaard software bronnen worden aangeboden wel veilig zijn. Maar ze garanderen niets!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline timosha

  • Lid
Re: Debian pakketten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/14, 18:13:18 »
Altijd eerst in Synaptic Pakketbeheer kijken of programma hier in zit.
Reden is dat je dan geen virus op je pc krijgt, en is getest met ubuntu dat het ook goed werkt..
Van andere site's weet je niet zeker of het virusvrij/spywarevrij is.
Geef eens een voorbeeld van een virus dat ik zou kunnen binnenhalen als ik Synaptic niet gebruik? Een voorbeeldje maar.
Als je iets installeert dat door Ubuntu ondersteund wordt, weet je zeker dat er géén virus inzit. Ubuntu is verantwoordelijk voor deze software.
Als je iets installeert dat je bijvoorbeeld van www.maffia.org hebt gedownload. Heb je geen garantie dat het virusvrij is.

Nu weten we allemaal wel dat de meeste dingen die buiten de standaard software bronnen worden aangeboden wel veilig zijn. Maar ze garanderen niets!

Met alle respect maar wat U hier schrijft ist een totaal versleten cliché. Ik vroeg om een voorbeeld van een virus, eentje maar aub.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.



Re: Debian pakketten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/14, 18:35:29 »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Debian pakketten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/15, 11:15:21 »
Tja...veel antwoorden,lijkt mij inderdaad beter binnen synaptic te blijven.
Tar en zo gaan bij mij niet automatischre,ja downloaden wel maar werkend krijgen is een ander verhaal met nautilus enzo.

Dand voor de lessen.

Ronald