Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF maken of screenshot vanaf internetpagina  (gelezen 2596 keer)

PDF maken of screenshot vanaf internetpagina
« Gepost op: 2008/03/19, 18:19:22 »
Ik werk met 7.10. Nog immer tot mijn genoegen.

Een vraag.
Ik wil graag een 'tag cloud' maken van een een stukje tekst. Dat kan heel mooi via de website www.tagcrowd.com. Je kopieert, bijvoorbeeld, een stukje tekst, plakt dat in het schermpje op de tagcrowdsite, drukt op het knopje 'visualize' en voila, een mooie 'cloud'. Maar nu komt het: hoe krijg ik die cloud mooi geplakt in een tekst die ik aan het maken ben, bijvoorbeeld in de OpenOffice tekstverwerker. Er zit een helpfunctie bij Tagcrowd (http://tagcrowd.com/faq.html), dus daar ben ik heengegaan en ze zeggen daar dat "Currently the only way to create an image of the text cloud is to take a screenshot or print to a PDF. (...) If you use Linux, you probably already know how to do this." Kortom: ik moet een 'screenshot' maken of 'naar een PDF' printen. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat moet. En trouwens, zelfs als ik dat al voor elkaar zou krijgen, wat ik dus niet kan, hoe moet ik dan vanuit PDF of screenshot de 'cloud' in mijn tekst krijgen?
Ik ben niet handig genoeg om dit zelf allemaal uit te vinden, en heb de hele Wiki en zo al afgezocht naar tips maar kon niks vinden waarmee ik uit de voeten kan.
Is er iemand die raad weet.
Zeer bedankt alvast!

Gijsbo2000

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
PDF maken of screenshot vanaf internetpagina
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/19, 18:23:42 »
als je op het "print_screen" toets van je toetsenbord klikt, dan verschijnt er een venster waarmee je een screenshot kunt maken. Deze sla je dan op. In GIMP oid, kun je het plaatje bijsnijden, zodat bv je adresbalk van je browser verdwijnt. In OpenOffice.org kun je dan voor insert picture from file kiezen.

Offline rja

  • Lid
PDF maken of screenshot vanaf internetpagina
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/19, 18:24:27 »

Offline joop13

  • Lid
PDF maken of screenshot vanaf internetpagina
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/19, 20:37:50 »
Nog mooier is om gkrellm desklet te installeren daar zit een screenshot in die uitstekend voor dit soort zaken te gebruiken is. Je kunt een screenshot maken van exact datgene wat je wilt hebben. Gkrellm zit in Synaptic.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

PDF maken of screenshot vanaf internetpagina
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/19, 20:52:49 »
Citaat van: rja
Een pdf printer,

Installeer je zo :

http://www.ubuntugeek.com/how-to-create-pdf-documents-in-ubuntu.html
Bedankt voor de tip !
Werkt perfect.. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

PDF maken of screenshot vanaf internetpagina
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/20, 16:56:26 »
Citaat van: joop13
Nog mooier is om gkrellm desklet te installeren daar zit een screenshot in die uitstekend voor dit soort zaken te gebruiken is. Je kunt een screenshot maken van exact datgene wat je wilt hebben. Gkrellm zit in Synaptic.
Ik heb m geinstalleerd via Synaptic. Maar nu is de vraag: wat nu? Waar vind ik het desklet nu ik 'm geinstalleerd heb, bij Toepassingen vind ik niks wat erop lijkt. Ik weet, vrees ik, als absolute beginner niet wat een desklet is en hoe het te gebruiken na installatie.

Groet,
Gijsbo2000