Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD naar de zak?  (gelezen 1031 keer)

DigitalOverdose

  • Gast
HD naar de zak?
« Gepost op: 2007/09/10, 21:29:16 »
In m'n PC heb ik 2 HD's: 1 waar reeds meer dan anderhalf jaar Windows XP op staat (voor m'n games en voor't vrouwke Photoshop) en 1 die ik gebruik voor Ubuntu.

Nu start ik voor't overgrote deel van de tijd Ubuntu op en daarbij overkomt het me de laatste tijd zeer vaak dat m'n PC binnen de 10 minuten na opstarten 'hangt'. Hij reageert dan extreem traag op wat ik doe en zelfs het muispijltje op m'n scherm beweegt vetraagd en in schokken. Als ik er ff mee beweeg dan gebeurt er niks om dan na een paar seconden op de plaats te gaan staan waar ik geëindigd ben. Totaal onwerkbaar dus.
Deze situatie kan op ieder moment gebeuren, zelfs op momenten als dit waarop ik enkel dit aan't intikken ben en geen enkel ander programma draai. De enige oplossing is dan dat ik de PC herstart waarna het probleem opgelost is en blijft (ook al boot ik direkt weer in Ubuntu) gedurende de rest van de avond. Totdat ik morgen dan weer voor de eerste keer zou opstarten...

Op de momenten dat hij 'hangt' merk ik niks abnormaals zoals bv. overdreven HD-activiteit. Ook geen speciale 'tik' van de leeskop (heb ik ooit wel eens gehad met een andere HD die de geest aan't geven was). Als ik tracht te rebooten met Ctrl+Alt+F2 (om dan aan de commandline 'sudo reboot' te typen), dan krijg ik vaak de melding 'hda not ready for command' te zien die dan meermaals willekeurig verschijnt, zelfs terwijl ik aan't typen ben.
Ik heb al meermaals Ubuntu geherinstalleerd en steeds weer heb ik het. Tot voor enkele dagen was dat steeds de gewone versie van Feisty, maar nu heb ik het ook sinds ik enkele dagen geleden de 64bit versie daarvan geïnstalleerd heb. Als ik Windows XP boot, dan heeft m'n PC totaal geen probleem en blijft hij lekker draaien.

Ziet het er naar uit dat ik met een stilaan stervende HD zit? Indien ja, dan snap ik niet waarom hij na een reboot geen problemen meer geeft. En als het voorvalt, dan is het altijd tijdens de eerste 10 minuten dat de PC draait en steeds de eerste keer op de avond dat ik'm start.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
HD naar de zak?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/10, 22:19:36 »
Mogelijk wordt elke keer als je opstart fsck erop losgelaten en dat fixed dan weer voor even de problemen. Ik denk ook dat je beter op hele korte termijn je schijf kan vervangen. Waarschijnlijk is-ie ook erg langzaam?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HD naar de zak?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/11, 02:07:57 »
Welke foutmeldingen krijg je te zien als je dmesg uitvoert?
Kijk ook eens in /var/log/syslog, /var/log/messages en /var/log/fsck/

lordwodan

  • Gast
HD naar de zak?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/11, 16:22:30 »
Ik heb een soortgelijke situatie met mijn harddisk. In een ander topic werd ik hierop gewezen.

Met speedfan (ik ken geen linuxvariant) heb ik mijn S.M.A.R.T. status uitgelezen om vervolgens wit weg te trekken. "fitness 0.0"

Offline kamelot

  • Lid
HD naar de zak?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/11, 18:46:08 »
Als een hd naar de knoppen gaat hoor je dat ook meestal wel .
Hij maakt een tikkend geluid zodra dat je dit hoord en je hd begint langzaam te worden dan moet je echt een backup maken .
Helaas hoor je dit niet bij hd's die rubber of iets er overheen hebben .
sommige hdd kan je een beetje weer tot level wekken met vaak formateren of low formaat maar heb zelf nooit gebruikt want dat kan zekers fataal zijn .
Je kan ook eens kijken wat je temparatuur word als hij rond de 45-50 graden word kan het ook daar aan liggen want dat is de grens dat je pc nog net niet uitvalt.

Hopenlijk heb je hier wat aan .

mvg

kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

lordwodan

  • Gast
HD naar de zak?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/11, 19:07:59 »
Citaat van: kamelot
Als een hd naar de knoppen gaat hoor je dat ook meestal wel .
Hij maakt een tikkend geluid zodra dat je dit hoord en je hd begint langzaam te worden dan moet je echt een backup maken .
Helaas hoor je dit niet bij hd's die rubber of iets er overheen hebben .
sommige hdd kan je een beetje weer tot level wekken met vaak formateren of low formaat maar heb zelf nooit gebruikt want dat kan zekers fataal zijn .
Je kan ook eens kijken wat je temparatuur word als hij rond de 45-50 graden word kan het ook daar aan liggen want dat is de grens dat je pc nog net niet uitvalt.
Dat is wel erg algemeen hoor..

ik maak wel even een screendump van het rapport van mijn laptop-hd:



oh en deze is ook interessant (uit hetzelfde rapport)
Your hard disk is a HITACHI_DK23EA-40 with firmware 00K3A0A3.
The average temperature for this hard disk is 47C (MIN=32C MAX=59C) and yours is 49C.
Ik weet niet wat voor pc jij hebt maar bij 50 graden begint mijn P4 eindelijk zijn werk te doen.

Als de hd herrie maakt, tikken of kloppen is het al wel erg ver gevorderd.