Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows partitie verwijderen.  (gelezen 1464 keer)

Offline Qontros

  • Lid
Windows partitie verwijderen.
« Gepost op: 2012/08/01, 13:48:58 »
Goedendag iedereen.

Om de 1 of andere reden werkt mijn windows partitie in mijn dualboot met ubuntu niet meer. Niet dat ik dit erg vind want ik gebruik alleen nog maar ubuntu. Maar nu wil ik mijn windows partitie verwijderen maar toch nog wat belangerijke bestanden overzetten naar ubuntu. Ik heb dit geprobeerd maar er is te weinig ruimte op mijn ubuntu partitie. Kan ik op 1 of andere manier geheugen toevoegen aan mijn ubuntu maar ook controleren dat dat geheugen bij de windows partitie word weggehaald bij door onbelangerijke bestanden te verwijderen. Ik weet het is nogal ingewikkeld maar ik kan het niet anders uitleggen.

Alvast bedankt.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/01, 16:21:16 »
waar je over geheugen spreekt, bedoel je waarschijnlijk ruimte ?

Ik zou met GParted de Windows partitie kleiner maken (vrije ruimte eraf halen). Ubuntu partitie vergroten met vrij gekomen ruimte. Bestanden overzetten. Windows partitie verwijderen en Ubuntu partitie nogmaals vergroten. Klinkt heel wat, maar verkleinen en vergroten kan in 1 actie. Ik vermoed dat je de Ubuntu partitie niet groter kunt maken als het in gebruik is. Dan GParted gebruiken vanaf Live versie.

Voor je iets doet belangrijkste bestanden backuppen op een usb ofzo.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Qontros

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/01, 17:17:17 »
waar je over geheugen spreekt, bedoel je waarschijnlijk ruimte ?

Ik zou met GParted de Windows partitie kleiner maken (vrije ruimte eraf halen). Ubuntu partitie vergroten met vrij gekomen ruimte. Bestanden overzetten. Windows partitie verwijderen en Ubuntu partitie nogmaals vergroten. Klinkt heel wat, maar verkleinen en vergroten kan in 1 actie. Ik vermoed dat je de Ubuntu partitie niet groter kunt maken als het in gebruik is. Dan GParted gebruiken vanaf Live versie.

Voor je iets doet belangrijkste bestanden backuppen op een usb ofzo.
Alvast heel erg bedankt ;). Kan je ook uitleggen hoe dit verkleinen en vergroten moet, ik ben nog al een beginner ;). En mag ik geheugen weghalen bij Etiket: System ?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/01, 22:16:25 »
"System" heet je partitie waar Windows op staat ? Maakt niet uit. Als Windows maar niet draait op dat moment (vandaar ook Live versie).
Je kunt gerust gaan spelen. Zolang je in GParted niet op "toepassen/doorvoeren" klikt, gebeurt er niets. Als je het programma afsluit (zonder doorvoeren) dan is er helemaal niets veranderd.

Als je het niet vertrouwd dan kun je misschien een foto (schermafdruk) van je partities hier uploaden. Ga dus eerst GParted installeren of de Live versie starten (daar is GParted al geïnstaleerd).
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Qontros

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/02, 14:31:26 »
@ buzzin het probleem is ik geraak niet meer op windows dus daarom gaat dit niet.
En @ Nollie ik kan de vrije ruimte bij mijn windows partitie wel weghalen maar het is onmogelijk om mijn linux partitie groter te maken ?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/02, 15:53:44 »
draai je GParted vanuit de Live versie ? Dan moet het toch lukken met Resize (scherm even niet voor me aangezien ik op m'n werk ben) ?
Als de partities niet naast elkaar liggen is het lastig.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Qontros

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/02, 18:09:46 »
Ja ze zitten niet naast uit elkaar echt niet te doen. Omdat ik weinig tot geen belangerijke bestanden heb buiten muziek ga ik gwn heel men computer formateren en terug opnieuw ubuntu instaleren. Vorige keer was dit geen probleem met windows om ubuntu te instaleren. Maar als ik nu mijn computer herstart met de cd komt er geen boot menu op u scherm.
Kan iemand mij hier met helpen :D ?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/02, 19:11:33 »
Maar als ik nu mijn computer herstart met de cd komt er geen boot menu op u scherm.

Als je het boekje van het moederbord nog hebt, dan kun je daarin terugvinden met welke toets je het 'opstartmenu' tevoorschijn kunt toveren. Probeer het eens met F8: cd in het cd/dvd-station doen, pc opnieuw opstarten en dan achter elkaar door op F8 tikken (zeg maar zoals een specht een boomstam bewerkt  ;) ), dan zou het opstartmenu op het scherm moeten verschijnen en kun je het cd/dvd-station kiezen.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/02, 22:10:29 »
en kun je het cd/dvd-station kiezen.

dwz bovenaan zetten dmv pijltoets. Dan herstart.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows partitie verwijderen.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/02, 23:29:29 »
en kun je het cd/dvd-station kiezen.

dwz bovenaan zetten dmv pijltoets. Dan herstart.

Nou....... het cd/dvd-station bovenaan zetten doe je in het BIOS en dan is het je standaard optie.
't Kan natuurlijk per pc verschillen, maar als ik m'n pc opstart en op F8 blijf tikken, krijg ik een opstartschermpje waarin ik kan kiezen waarmee ik op dát moment wil opstarten. Ook al staat die optie niet als eerste boot in het BIOS. ;)