Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Q4OS  (gelezen 936 keer)

Offline Robertj

  • Lid
Q4OS
« Gepost op: 2014/03/24, 02:00:33 »
Ik kwam op het internet een systeem tegen dat blijkbaar zeer oude PC's nog zouden moeten kunnen draaien. Het worrdt Q4OS genoemd. Het is blijkbaar nog in ontwikkeling want zo te lezen is het alleen nog in Beta te gebruiken. De minimum hardware eisen die de PC moet hebben: Pentium 300MHz / 128MB RAM / 3GB disk. Q$OS heeft het uiterlijk van Windows. Zijn er hier mensen bekend met deze distributie? Of zijn hier al ervaringen mee?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Q4OS
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/24, 08:57:18 »
Het is een op Debian gebaseerde distributie ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Q4OS
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/24, 09:54:55 »
Ik zou eerder voor zo'n pc met die spec's bij Bodhi-linux blijven = op Ubuntu gebaseerd én je hebt 5 jaar ondersteuning van die versie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Q4OS
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/24, 11:37:07 »
Ik zou eerder voor zo'n pc met die spec's bij Bodhi-linux blijven = op Ubuntu gebaseerd én je hebt 5 jaar ondersteuning van die versie.

Inderdaad, volledig mee eens. En als je een niet-Linux op dat systeem wilt maar wel een ondersteund systeem met veel apps, dan zou ik Haiku aanraden. Maar Bodhi geef ik de voorkeur t.o.v. Haiku.

Re: Q4OS
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/24, 13:41:33 »
Bodhi en Haiku kan, zelf zou ik voor antiX kiezen. Net als Q4OS op Debian 7 gebaseerd, maar deze laat al jaren zien hoe men 'oude beestjes' prima kunt gebruiken :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Robertj

  • Lid
Re: Q4OS
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/24, 23:51:57 »
antiX  heb ik een tijd geleden uitgeprobeerd maar die wilde niet lekker blijven draaien. Ik heb al van alles geprobeerd. In een ander topic kreeg ik een advies om PCLinuxOS Mate dan eens te proberen. Ik heb daar de installatieschijf voor klaar liggen. Ben alleen nog niet aan installeren toe gekomen. Dan kom je intussen wel weer allerlei andere distributies tegen. Het houdt je wel lekker bezig . Ik las het al, er zijn veel verschillende distributie maar als je niet echt doorgewinterd bent in Linux is het een aardig bos vol bomen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Q4OS
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/25, 00:00:40 »
er zijn veel verschillende distributie maar als je niet echt doorgewinterd bent in Linux is het een aardig bos vol bomen.
Niet als je bij de "grote jongens" blijft: dan zijn er maar 5 tot 10 (afhankelijk van welke definitie je gebruikt). Ubuntu + officiële afgeleiden, Linux Mint, Debian, Fedora en openSUSE.

De kleintjes zijn vaak eendagsvliegen.

Offline Robertj

  • Lid
Re: Q4OS
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/25, 02:39:20 »
Punt is dat ik er al een hoop geprobeerd heb. Het is een oud beestje die bepaalde distributies zou moeten kunnen draaien volgens de specificaties maar het dan toch niet lekker blijft draaien. Namen blijven nooit zo hangen (ik ben nogal visueel) en het is al een tijdje geleden dat ik dat allemaal geprobeerd heb. Zelfs een distributie die volledig in het RAM zou moeten kunnen draaien loopt niet lekker. Een controle van het geheugen geeft geen fouten aan.

Re: Q4OS
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/25, 11:46:27 »
Punt is dat ik er al een hoop geprobeerd heb. Het is een oud beestje die bepaalde distributies zou moeten kunnen draaien volgens de specificaties maar het dan toch niet lekker blijft draaien. Namen blijven nooit zo hangen (ik ben nogal visueel) en het is al een tijdje geleden dat ik dat allemaal geprobeerd heb. Zelfs een distributie die volledig in het RAM zou moeten kunnen draaien loopt niet lekker. Een controle van het geheugen geeft geen fouten aan.

Dan kun je Haiku eens proberen. Haiku is niet op Linux gebaseerd en is heel licht, maar er is toch best wat software voor te downloaden vanaf de Haikuware-site (of softwarecentrum HaikuDepot als je die installeert). Zelfs Qt is beschikbaar dus ook Qt-programma's (die je ook op Linux tegenkomt) draaien erop. http://www.haiku-os.org/
« Laatst bewerkt op: 2014/03/25, 11:48:11 door Vistaus »