Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Postfix met meerdere domeinen, maar wat moet de Mail-naam zijn?  (gelezen 602 keer)

ik zoek al tijden op google maar ik kom er even niet uit, een collega wil Postfix als mailserver gebruiken, de mailserver moet meerdere domeinen afhandelen en dan via virtuele accounts (dus enkel accounts voor email, niet op het systeem) op te halen zijn via POP3 en IMAP.
en uiteraard moet voor die domeinen ook via SMTP email te versturen zijn echter wel alleen met een geldige account.

probleem wat ik nu echter heb is dat om postfix te installeren ik wel eerst een FQDN van de server moet opgeven, en ik weet dus niet wat dat moet worden.
nog niet alle DNS records bestaan en voor een domein kan dat ook nog niet want die is al voor email in gebruik.

gaan we even uit van example.org als het actieve domein, en verder example.net en example.com als de andere domeinen die er op moeten komen.
voor example.org bestaat een huidig MX record naar de huidige mailserver van de host, voor example.net is een MX record aangemaakt voor de nu op te zetten server en example.com heeft geen MX records.

de server is nu bereikbaar via secure.example.org maar example.org is wel het eigenlijk primaire domein.
ook mail.example.net verwijst naar de nieuwe server, mail.example.org dus nog naar de oude server.

maar wat moet ik dan als e-mail-naam gebruiken bij het installeren van postfix, ik lees overal voorbeelden waar de naam van het primaire domein word gebruikt, dus in dit geval example.org, maar verder lees ik dat het een adres voor de computer moet zijn wat dan als voorbeelden mailserver1.example.org heeft.



verder zit ik even met de accounts, ik kan wel veel vinden maar welke dan het handigste is kom ik niet uit.
ik weet wel hoe ik mail naar lokale accounts kan sturen maar dat moet nou juist niet, en ik vind vooral info over welke opties er zijn, niet wat de voor of nadelen daarvan zijn.
voornaamste wat ik problematisch vind is dat de meeste een MySQL database nodig hebben, hoewel MySQL al wel draait op de zelfde server (welke ook als webserver en OSGrid server werkt), is het gebruik van een Database niet echt nodig bij kleine hoeveelheden accounts, en deze mailserver zal niet veel accounts hebben, daarbij heb ik geen toegang tot PHPMyAdmin of mysqladmin.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!