Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?  (gelezen 1855 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ik heb een cd gebrand met Windows 95. Deze heb ik van winworldpc.com gedownload. De bedoeling is windows 95 virtueel laden met virtualbox.
Hoe mount ik de cd?
Hoe boot ik vervolgens op de cd?

Normaal gebruik ik voor het mounten: `mount /dev/cdrom /mnt/cd` (of als mountpunt: /media/bart/cd )
Booten ken ik ook, maar alleen vanuit de BIOS. Hier is het probleem dat het virtueel moet.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Anco

  • Lid
Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/08, 11:09:34 »
je had de cd opzich niet hoeven branden, in virtualbox kan je bij settings (heb vbox niet op deze laptop staan, dus kan niet helemaal opzoeken) aangeven welke iso hij moet mounten in de cd drive. Ook kan je daar volgens mij een cd station aangeven.
Zie bijvoorbeeld: https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=8&t=60037
BIj settings -> storage kan je aangeven wat er gemount moet worden.
Linux user #485563

Offline bart85

  • Lid
Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/08, 11:14:13 »
Ik heb hem opnieuw aangemaakt. Nu met minder schijfruimte en het aanbevolen RAM. Het werkt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/08, 11:44:58 »
[offtopic]
Alleen even nieuwsgierig hoor.
Waarom zou je '95 willen hebben? Ik heb eens 3.11 geinstalleerd op een pentium4 (dat is snél!!! ^-^ ) maar bijvoorbeeld de browser daaronder kan geen website meer lezen en updaten gaat niet meer. Het werkt dus gewoon allemaal voor geen meter meer.
Waarom '95?
[/offtopic]
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/08, 12:52:18 »
Waarom '95?
Omdat het kan?
Op mijn PC heb ik in VirtualBox ook Windows-98SE gezet, alleen jammer dat er geen drivers voor zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/08, 13:24:07 »
Omdat het kan?

Beetje de kern mijn vraag. Wat kan je dan? '95 is zo oud dat je er weinig fatsoenlijks meer mee kan (zie browser voorbeeld eerder).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/08, 13:32:33 »
Wat kan je dan? '
Een vergelijking maken!
Met '98 heb ik veel gedaan, maar één van de problemen was, dat wanneer het aantal seconden dat deze aanstond het 32bits register had gevuld, dat de PC vaststond.
Maar het was snel en voor die tijd erg mooi..... (Dat verklaart misschien ook mijn liefde voor Xubuntu)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bart85

  • Lid
Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/08, 14:41:22 »
Waarom '95?
Omdat het kan?
Op mijn PC heb ik in VirtualBox ook Windows-98SE gezet, alleen jammer dat er geen drivers voor zijn :lol:

Ja, die drivers is een groot probleem. Ook heb ik Windows 98SE erop staan. De vbe9x drivers kan ik nergens vinden.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/08, 14:50:26 »
Ja, die drivers is een groot probleem. Ook heb ik Windows 98SE erop staan. De vbe9x drivers kan ik nergens vinden.
alleen jammer dat er geen drivers voor zijn :lol:
Dat bedoel ik. Dan kun je er toch ook geen drol meer mee?

De browser bijvoorbeeld kent ook veel nieuwe webscripting niet en leest sites voor geen meter in. En updaten zal vermoedelijk ook niet lukken want niet meer ondersteund. Dus werkt ook dat niet. Die oude office kent ook veel niet meer.
En zo zal het met veel andere software en hardware zijn. Wat moet je er dan nog mee?? Sentiment dan misschien?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/08, 16:26:23 »
Ja, sentiment van computergames van die tijd. Maar er is veel tijd in gaan zitten.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/08, 16:34:54 »
Dat is een begrijpelijk antwoord. Nu is het me duidelijk. Bedankt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/09, 11:25:56 »
Het werkt dus gewoon allemaal voor geen meter meer.
De netwerkkaart PCnet-PCI II herkend Windows 98 automatisch en werkt dan best nog wel (hier de wiki):


Ik heb ook MS-DOS 6.22 (hier met NC) in Virtualbox (omdat het kan):


 :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline bart85

  • Lid
Re: Installatie van Windows 95 in virtualbox. Hoe deze installatie booten?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/09, 16:53:22 »
<knip>

Op deze youtube film volgt een uitleg, https://www.youtube.com/watch?v=QV_Nb7LeFls

In het device menu kan ik floppy's selecteren.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/09, 17:13:40 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.