Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab  (gelezen 4527 keer)

Offline zeger

  • Lid
Eerst even een stukje achtergrondinfo:

Ik wil een centrale opslagplaats in mijn thuisnetwerk. Hiervoor wil ik een partitie op mijn ubuntu-10.04 computer zetten die toegankelijk is voor alle gebruikers op die computer. Verder wil ik de partitie delen via het netwerk met een Apple-powerbook.

De meest universeel bruikbare formattering is FAT, daarom heb ik hiervoor gekozen.

Ik heb een partitie van 19 GB geformateerd als FAT32. deze partitie lijkt samen met de swap-partitie in een grotere partitie te zitten (is dit normaal?)

Vanaf de gebruiker waarmee ik de partitie heb aangemaakt kan ik de partitie gewoon benaderen (in ieder geval lezen en schrijven). Vanaf de andere gebruikers lukt dit niet

Rechten aanpassen via nautilus lukt niet. Deze worden automatisch teruggezet.

Of ik rechten kan wijzigen via FSTAB vraag ik me af. Ik kan de partitie /DEV/SDA5 met als koppelpunt /MEDIA/FAT hier helemaal niet terugvinden

Het FSTAB- bestand ziet er zo uit:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=3f655137-5673-4938-ac22-107a0762a620 /               ext4    relatime,errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=94ec5977-0d2f-4849-9279-b7ba798df0b6 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

Wie weet wat ik moet doen om de partitie leesbaar en beschrijfbaar te maken voor alle gebruikers binnen deze computer?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Zeger




« Laatst bewerkt op: 2011/01/11, 21:11:01 door zeger »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/07, 15:58:22 »
De meest universeel bruikbare formattering is FAT, daarom heb ik hiervoor gekozen.
Volgens de informatie die je geeft is dit niet relevant: 1) gebruikers benaderen de directory vanaf diezelfde computer 2) Je deelt de partitie over een netwerk. Voor de clients speelt het bestandssysteem geen enkele rol.

Je wil FAT alleen voor kleine volumes, die je onder eender welk besturingssysteem wil kunnen uitlezen (USB sticks, kleine USB schijfjes)

Je wil ntfs als je de data ook via MS Windows wil kunnen lezen.

In alle andere gevallen wil je een degelijk, compatibel bestandssysteem zoals ext4. Dan kan je met het standaard rechtensysteem de rechten instellen zoals je wil.

Als je de directory wil delen, dan zal je die moeten opnemen in /etc/fstab, zodat die partitie automatisch aangekoppeld wordt bij de opstart. Je wil niet dat iemand die die directory wil gebruiken, eerst nog eens naar de computer moet lopen, eventueel inloggen en daarna klikken op de partitie om die aan te koppelen.

Voor een FAT partitie kan je dan inderdaad de partities regelen via opties in /etc/fstab. Voor een linux compatibel bestandssysteem gaat dat door het instellen van de rechten van de betrokken directories.

Offline zeger

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/07, 16:45:32 »
Bedankt, wat een snelle reactie!

Ik heb nog weinig verstand van netwerken, maar hier kan ik wat mee! Ik maak er gewoon een Ext4 partitie van!

Groeten,

Zeger


Offline vanadium

  • Lid
Dat is het beste.

Je moet die wel zelf aankoppelen door het bestand /etc/fstab aan te passen. Dit is de "klassieke" manier om partities automatisch aan te koppelen. Dit gebeurt standaard alleen voor je systeempartitie en je swap. Je andere partities worden standaard enkel aangekoppeld "op vraag", dit betekent, wanneer je klikt op het icoon ervan in bestandsbeheer. Niet zo handig als je die partitie ook over het netwerk beschikbaar wil.

Als dat nodig is, dan kan ik je gerust stap voor stap instructies geven, als je me de uitvoer geeft van het commando
sudo blkid
(Kopiëren in terminal en posten hier in een bericht).

Offline zeger

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/08, 10:38:45 »
Nou, dat aanbod sla ik niet af! De eerste keer dat ik dit forum gebruik, maar dat had ik veel eerder moeten doen.

Hier het resultaat:

/dev/sda1: UUID="3f655137-5673-4938-ac22-107a0762a620" TYPE="ext4"
/dev/sda5: LABEL="gedeeld" UUID="76339fbd-e147-4b75-a433-98e61377f908" TYPE="ext4"
/dev/sdb1: LABEL="Backup" UUID="7a8e3b71-2dcf-49ff-bd31-5daf69f5e3a3" TYPE="ext4"
zeger@zeger-desktop:~$

NB. is het ook mogelijk het aankoppelen te regelen via bv. Storage device manager?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/08, 12:58:15 »
NB. is het ook mogelijk het aankoppelen te regelen via bv. Storage device manager?

Dan gaat het weer niet automatisch, maar enkel op vraag. De enige manier voor volautomatisch aankoppelen blijft handmatig toevoegen aan /etc/fstab, t.t.z., de oeroude methode (klinkt raar, ik weet het).

Open een terminal venster. Kopieer en plak de commando's om typfouten te vermijden.

A. Aankoppelen via /etc/fstab

1. Maak een koppelpunt aan

sudo mkdir /mnt/backup
Je voert het commando "mkdir" uit als beheerder("sudo"). Je wordt daarom je gebruikerspaswoord gevraagd, zodat het systeem zeker is dat jij het nog bent, en niet een toevallige voorbijganger. Geef je paswoord: je ziet niets terwijl je typt: dat is normaal.

2. Voeg een lijn toe voor je partitie aan het configbestand /etc/fstab

2.1. Open /etc/fstab als beheerder in een texteditor
gksudo gedit /etc/fstab

2.2. Voeg een lijn toe voor je partitie
Kopieer/plak volgende lijn onderaan in het bestand
UUID="7a8e3b71-2dcf-49ff-bd31-5daf69f5e3a3"  /mnt/backup  ext4  defaults  0  2

2.3. Bewaar de wijzigingen

Dat is het. Bij opstart zal de partitie automatisch telkens aangekoppeld worden onder /mnt/backup. Om te testen of alles goed is, ontkoppel je eerst eens je Backup partitie mocht die aangekoppeld zijn, en voer dan volgend commando uit:

sudo mount -a

Je mag hier geen enkele uitvoer zien. Als dat zo is, dan zal je de inhoud van je Backup partitie zien onder /mnt/backup. Zie je wel uitvoer, dan is er een probleem. Post dan de uitvoer hier.

B. Toekennen van rechten

Je bent wellicht enig gebruiker, en wil alle rechten op de Backup partitie. We maken jou eigenaar van /mnt/backup met het volgende commando:

sudo chown $USER:$USER /mnt/backup

De variabele $USER wordt automatisch vervangen door je login naam.

C. Gemakkelijk toegang tot je volume

We zorgen voor een link naar Backup in je home directory, zodat je aan je Backup kan zonder je home te moeten verlaten. Hiervoor hoef je zelfs geen beheerder te zijn:

cd
ln -s /mnt/backup Backup

Nu vind je, in je home directory, een directory Backup die je meteen op je Backup partitie brengt.

Veel van die dingen, zelfs root activiteiten, kun je grafisch doen. Dit is echter moeilijker uit te leggen en zal verschillen of je gnome, KDE of iets anders gebruikt. En dan nog of je nautilus gebruikt, dan wel een andere bestandsbeheerder ...
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 13:04:42 door vanadium »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/08, 13:18:55 »
Aanvulling:
De handelingen die vanadium voor de backup-partitie sdb1 beschrijft, kunnen/moeten dus ook voor de gedeelde partitie sda5 uitgevoerd worden.
/dev/sda5: LABEL="gedeeld" UUID="76339fbd-e147-4b75-a433-98e61377f908" TYPE="ext4"
Bestaat trouwens de eerder getoonde swap-partitie sda6 UUID=94ec5977-0d2f-4849-9279-b7ba798df0b6 nog?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/08, 14:35:12 »
Ik blijf nog verre van /etc/fstab, dus geen ervaring, maar.... kan iemand mij vertellen waar de FAT32-partitie staat, waar de topic-starter(zeger) het in de topic-titel over heeft? Er is nergens aangegeven dat de zaak (al) omgezet zou zijn in ext4, en dat zijn alle partities wèl. Overigens maakt het voor de rest van het topic geen verschil: het blijft een rechtenvraag.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/08, 15:54:15 »
Ik was er inderdaad van uitgegaan, zonder terug te blikken, dat het sdb1 was die moest aangekoppeld worden. Voor sda5 kan je inderdaad hetzelfde doen, maar zoals opgemerkt, klopt hier iets niet: er ontbreekt inderdaad een swap partitie! Mogelijk heeft de OP verkeerdelijk de oorspronkelijke swap, wellicht sda5, omgezet naar ext4.

zeger, voor je nog iets onderneemt, post eens de uitkomst van
sudo mount -a
sudo fdisk -l

Als je inderdaad je swap hebt vernield, dan zal je dat eerst moeten rechtzetten.

Offline zeger

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/08, 21:05:28 »
Je hebt gelijk! in het programma Schijfgereedschap is de Swap-partitie verdwenen.

Citaat
zeger, voor je nog iets onderneemt, post eens de uitkomst van...

Sorry, ik heb wel iets ondernomen, ik had over je waarschuwing heengelezen.

Ik heb de lege ruimte van 880 mb weer geformatteerd als wisselgeheugen. Is dit OK?

Hier de uitkomst van fdisk -l (na de formattering) :

Schijf /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9729 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x28272826

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        7307    58693446   83  Linux
/dev/sda2            7308        9729    19454715    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda5            7308        9622    18595206    e  W95 FAT16 (LBA)
/dev/sda6            9623        9729      859446   82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdb: 8032 MB, 8032092160 bytes
5 koppen, 32 sectoren/spoor, 98048 cilinders
Eenheid = cilinders van 160 * 512 = 81920 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x10b192c4

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1              51       98048     7839808    b  W95 FAT32



Offline HarzG

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/08, 21:30:05 »
zeger, je mag formatteren wat je wilt - het is jouw feestje. Maar ik begrijp dat niet:
Citaat van: zeger 08-01 10:38:45
/dev/sda5: LABEL="gedeeld" UUID="76339fbd-e147-4b75-a433-98e61377f908" TYPE="ext4"
/dev/sdb1: LABEL="Backup" UUID="7a8e3b71-2dcf-49ff-bd31-5daf69f5e3a3" TYPE="ext4"
en dan
Citaat van: zeger 08-01 21:05:28
dev/sda5            7308        9622    18595206    e  W95 FAT16 (LBA)
/dev/sdb1              51       98048     7839808    b  W95 FAT32

Je toont eerst partities die met ext4 geformatteerd zijn (conform advies) en die later weer met fat16 en fat32 blijken te zijn geformatteerd.
Op deze manier is het moeilijk om je een advies te geven.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline zeger

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/08, 21:50:00 »
Tja, ik snap dit zelf ook niet. Schijfbeheer vermeldt het volgende:

Er is een partitie van 60 GB ext4
Er is een partitie met de naam "Uitgebreid"

Onder de "Uitgebreid" partitie vallen weer twee partities:
gedeeld: 19 GB ext4
880 MB Wisselbestand

De term "Fat" kan ik in schrijfbeheer niet vinden, maar verschijnt wel zodra ik sudo fdisk -l invoer

Ik wil er wel een screenshotje van schijfbeheer bij doen, maar weet iemand misschien hoe ik deze kan uploaden?


Offline HarzG

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/08, 22:10:50 »
Blader naar het bestand /etc/fstab, open fstab dat met een viewer of tekstverwerker.
(Op de snelle manier kan dat ook met ALT-F2 -> en dan gedit /etc/fstab laten uitvoeren.)
Kopieer de complete inhoud/tekst van het het bestand fstab en laat dat hier zien.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/09, 09:51:08 »
/etc/fstab hebben we al gezien.
Er kan een discrepantie ontstaan zijn tussen wat gerapporteerd is in de partitietabel (sudo fdisk -l) en de eigenlijke formattering (sudo blkid). Goed is dat niet, maar dat is wellicht geen praktisch probleem. Laten we dat voorlopig gerust laten.

De uitvoer van sudo fdisk -l laat zien dat je vermoedelijk weer een swap partitie hebt. Die swap zal nu echter een ander identificatienummer (de UUID) hebben dan de oorspronkelijke swap. Je zal dus de UUID van de swap in /etc/fstab moeten aanpassen.

* Kijk naar de output van
sudo blkid

* Zoek een lijn die eindigt met TYPE="swap". Is die er niet, dan is je sda6 nog niet terug correct tot swap partitie omgezet.

Indien de swap wel door "sudo blkid" gerapporteerd wordt, ga dan verder als volgt:

* Kopieer het gedeelte
UUID="........................"en plak dat over het gedeelte UUID=.... dat nu in je /etc/fstab staat op de lijn voor swap, dus in die lijn:
UUID=94ec5977-0d2f-4849-9279-b7ba798df0b6 none            swap    sw              0       0
moet je het gedeelte UUID=... aanpassen.

Controleer daarna of alles goed is met de commando's
sudo mount -a
cat /proc/swaps

Eens dat OK is, kan je eens terugkeren en een lijn toevoegen voor je sda5.

Offline zeger

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/09, 19:06:53 »
Bedankt!!!,

na het vervangen van de tekst en een herstart geeft de opdracht "cat /proc/swaps":

Filename            Type      Size           Used    Priority
/dev/sda6                           partition   859436   0    -1

kan ik nu verder met de "mount"- kwestie? (zoals bovenaan beschreven) of moeten er eerst nog andere dingen gebeuren?

« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 19:11:37 door zeger »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/09, 21:10:34 »
Inderdaad, je swap is hersteld. Dan kan je nu verder.

Offline zeger

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/10, 10:13:32 »
Geweldig, hij koppelt direct aan bij opstarten!

Ook handig dat je via de link niet onbedoeld de partitie kan ontkoppelen!

Nog één vraagje. Het volgende citaat vond ik enigszins verontrustend:

Citaat
geplaatst op: Gisteren om 09:51:08
Geplaatst door: vanadium
Er kan een discrepantie ontstaan zijn tussen wat gerapporteerd is in de partitietabel (sudo fdisk -l) en de eigenlijke formattering (sudo blkid). Goed is dat niet, maar dat is wellicht geen praktisch probleem. Laten we dat voorlopig gerust laten.
Moet ik hier nog iets mee? (nieuwe topic starten oid)

Verder hartelijk dank voor alle hulp! Handig ook dat je zo goed weergeeft waaróm je bepaalde commando's moet uitvoeren. Ik krijg zo veel meer inzicht in het systeem. Daar kan geen betaalde helpdesk tegenop!


Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan rechten niet wijzigen van FAT32-partitie, ook niet via fstab
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/10, 11:35:47 »
Handig ook dat je zo goed weergeeft waaróm je bepaalde commando's moet uitvoeren. Ik krijg zo veel meer inzicht in het systeem. Daar kan geen betaalde helpdesk tegenop!
Ik vind dit de grootste meerwaarde van een forum: de persoonlijke hulp. Alles is al wel ergens beschreven maar het kan voor iemand heel moeilijk zijn om in die berg van informatie de gepaste hulp te onderscheiden.

Met dat probleemje zou ik verder niets doen. Praktisch is dat geen probleem, en merk je daar niets van. Ooit zal je wel eens je systeem gans opnieuw willen patitioneren en installeren, en dan wordt dat automatisch opgelost.

Offline zeger

  • Lid
Nou, dat wordt dan waarschijnlijk bij het uitkomen van de volgende LTS  =D

Nogmaals bedankt en ik weet het forum nu te vinden!