Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub boot lijst  (gelezen 1529 keer)

Offline Euroke0

  • Lid
Grub boot lijst
« Gepost op: 2007/01/03, 18:29:09 »
Hey allemaal,

Ik heb een dual boot op mijn huidige pc. Nu heb ik een update gedaan in ubuntu en nu heb ik 2kernel lijsten, hoe kan ik een van deze twee verbergen aangezien ik toch enkel de recentste kernel boot?

Dank bij voorbaat

Offline Didius

  • Lid
Grub boot lijst
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/03, 18:55:12 »
sudo gedit /boot/grub/menu.lstDan zal je daar onderaan een lijst zien met wat allemaal getoond wordt.
Indien je iets niet wil kan je dat verwijderen, of veiliger uitcommentariseren. Dat doe je door de lijn te beginnen met het kardinaalteken #.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Grub boot lijst
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/03, 22:47:09 »
Dat is niet de beste methode !
Slimmer is het, om vanuit synaptic de oude kernel op te sporen (zoeken naar linux-image) en deze daarmee verwijderen, grub wordt dan automatisch aangepast.
Het nadeel van deze methode is wel, dat je niet meer de oude kernel kan starten wanneer er een bug in de nieuwe zit.

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tico

  • Lid
Grub boot lijst
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/16, 09:34:38 »
Mijn vrouw zweert (helaas) bij Windooz dus die staat er keurig als dual-boot naast de Ubuntu.
Grub start standaard Windooz op bij opstarten van de computer
Echter een probleem is dat als de kernel wordt geupdate dat de onderliggende keuzes in de grublist
een nummertje opschuiven. Zo ook de Windooz van mijn vechtgenote.
Dan wordt ik gebeld dat er een of andere memorytest aan de gang is ;)
Om dit te voorkomen zou ik haar geliefde windooz willen vastzetten op een bepaald nummer, zodat als
er een nieuwe kernel bijkomt dat zij (en ik dan ook niet ) er geen last van heeft.
Is dat mogelijk?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Grub boot lijst
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/16, 09:38:41 »
plaats in /boot/grub/menu.lst de paragraaf die Windows aangeeft volledig boven Begin Automagic Kernels list.

Dan zou Windows steeds bovenaan moeten staan, de extra kernels kun je gewoon wissen, enkel de laatste Linux kernel moet je behouden.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Tico

  • Lid
Grub boot lijst
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/16, 10:17:01 »
Da's snel !! Ga ik proberen, die kernels gooi ik er na verloop van tijd altijd wel eraf, maar vergeet na binnentrekken van de updates de grub.lst aan te passen en heef t het vrouwtje weer een "probleem"

Offline Soul-Sing

  • Lid
Grub boot lijst
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/16, 10:38:29 »
Citaat van: tico
Da's snel !! Ga ik proberen, die kernels gooi ik er na verloop van tijd altijd wel eraf, maar vergeet na binnentrekken van de updates de grub.lst aan te passen en heef t het vrouwtje weer een "probleem"
heb je ook een copy gemaakt?

Offline wutnubu

  • Lid
Grub boot lijst
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/16, 11:04:50 »
Je kunt het aantal beschikbare kernels beperken. Installatie van een nieuwe verwijderd dan de oude en laat slecht 1 ubuntu in het grub startmenu zien.

Kijk eens in /boot/grub/menu.lst naar:

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all

Maak van die laatste all een 1 en alles is opgelost.

Offline mcgyver

  • Lid
Grub boot lijst
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/16, 11:34:13 »
Is ook mijn manier. Als je howmany=2 maakt, kan je ook nog met de voorlaatste kernel opstarten.

@tico: Als je voor timeout een # plaatst blijft ie rustig wachten. Kan je zelf kiezen waarmee je wil opstarten.