Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen restricted drivers/gesloten stuurprogramma's meer  (gelezen 1164 keer)

Geen restricted drivers/gesloten stuurprogramma's meer
« Gepost op: 2009/01/10, 11:16:53 »
Hallo

Door de examens zit ik thuis en dan gebruik ik altijd een netwerkkabel om mijn laptop aan te sluiten op internet omdat dat nu eenmaal sneller is maar nu is mij opgevallen dat ik mijn pc helemaal niet meer met een draadloos netwerk kan verbinden.
Eerst dacht ik dat er iets mis was met de driver want het is een Asus EEE en ik had er wat problemen mee in het begin maar alles werkte dan perfect. Als ik ga kijken bij de restricted drivers die geinstalleerd zijn is de lijst helemaal leeg! Terwijl er voorheel 3 in stonden, een voor mijn grafische kaart en 2 voor de netwerkkaart waarvan er maar 1 gebruikt werd.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem want binnenkort heb ik die dradloze verbinding echt wel weer vaak nodig.

Alvast bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen restricted drivers/gesloten stuurprogramma's meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/10, 11:25:46 »
Er is pas een kernel-update geweest. Waarschijnlijk ben je daardoor je stuurprogramma voor je draadloze chipset kwijtgeraakt, want handmatig toegevoegde stuurprogjes stop je in de kernel.

Oplossing: installeer het stuurprogje opnieuw, in de nieuwe kernel.

Ik vermoed, dat het een Atheros draadloze chipset is. Indien dat zo is, dan kun je het als volgt aanpakken:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

Re: Geen restricted drivers/gesloten stuurprogramma's meer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/10, 11:29:13 »
dat heb ik al geprobeerd maar om een of andere reden wilt het echt nooit iets lukken als het iets met make en modprobe is enzo.
Al voor verschillende dingen, ook in vorige versies, heb ik zo iets moeten installeren maar dat wil nooit lukken.
De fout die hij hier geeft is dat hij 'sudo modprobe ath_pci' niet uitvoeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen restricted drivers/gesloten stuurprogramma's meer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/10, 11:31:36 »
Gewoon de instructie *exact* navolgen. Dan gaat het altijd goed.

Re: Geen restricted drivers/gesloten stuurprogramma's meer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/10, 11:39:41 »
Ik heb nu eerst eens een clean gedaan zoals in de tweede kolom stond om eventuele resten van de vorige te verwijderen en nu werkte het wel =D
bedankt!
P.S. Nu staat er ook weer iets in de lijst met gesloten stuurprogramma's

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen restricted drivers/gesloten stuurprogramma's meer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/10, 11:48:38 »
Mooi zo! Graag gedaan.  :-)