Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gedit kantlijn begrenzing  (gelezen 231 keer)

gedit kantlijn begrenzing
« Gepost op: 2015/03/31, 04:47:58 »
Ik werk al enige tijd met Gedit een hele fijne editor, vooral omdat ik de achtergrond een donkere kleur kan geven (Pjotr heeft daar een andere mening over, maar dat is zijn goed recht  :D). Veelvuldig haal ik ergens anders op internet middels knippen/plakken teksten weg en plaats deze in Gedit.
Ik wil ze dan als 'tekstblokken' plaatsen [zoals ik ze knip], maar altijd schiet er dan plotseling één lange regel in mijn document dat ik zelf de alinea's moet gaan ontleden [tot het oorspronkelijke blok].
Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om die rechter kantlijn te begrenzen naar het formaat van het venster (een vaste kantlijn waarin het tekstblok een blok blijft? Ik weet natuurlijk ook wel dat 'Gedit' geen tekstverwerker is (welke wel die mogelijkheid heeft), maar ja.... jullie zijn de deskundigen met de kennis...
Sinds 2006 (toen ik bedlegerig werd) is onze slogan ook onze levensstijl geworden:
~ "Ik ben open. eerlijk en oprecht naar mijzelf, naar mijn partner en met enige terughoudendheid naar vreemden toe...!" ~

Offline EZ-man

  • Lid
Re: gedit kantlijn begrenzing
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/31, 09:16:04 »
Dag eglefino,
Voor het aanpassen van de tekst- of regelomloop in Gedit :
  ga in het menu naar Bewerken > Voorkeuren > tabblad Beeld, sectie regelafbreking > regelafbreking inschakelen.

Offtopic: In een ander topic heb je vragen/opmerkingen gegeven omtrent vertalingen. Dit ligt een beetje in het verlengde daarvan: de taal van linux wijkt op sommige punten af van andere besturingssystemen. Ik ben een jaar actief met linux kan zeggen dat de terminal "oefeningen" van Pjotr leerzaam waren.