Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Medion laptop openen  (gelezen 10000 keer)

Medion laptop openen
« Gepost op: 2013/04/11, 16:45:25 »
Ik heb een Medion Akoya MD 98430 laptop waarvan de accu (meestal) niet goed opgeladen wordt en nu zelfs helemaal niet meer. Voeding is okee, probleem zit waarschijnlijk in het voedingschassis-deeltje of er is daar een printbreukje. Op zich kan ik dat zelf verhelpen als ik hem maar wist open te maken. Zit geen garantie meer op en Medion kan/wil geen tip geven. Op internet geen service manual o.i.d. gevonden. Computerwinkel kost minimaal €27,50 en dat zit er eventjes niet in. Wie heeft een tip?
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Re: Medion laptop openen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/11, 16:58:25 »
als de garantie er al vanaf is, kan even kijken nooit kwaad toch?:)

zolang je maar voorzichtig bent en rekening houd met statische electriciteit

Re: Medion laptop openen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/11, 17:17:38 »
Ik heb aan de onderkant alle schroefjes eruit gedraaid, inclusief die van de klepjes waaronder HD en geheugen zitten. DVD speler/brander en accu verwijderd. En daar stopt het. Er is waarschijnlijk een heel simpel trucje om de onderkant los te maken, ik zie het niet. Met geweld kan een heleboel maar hij moet ook weer in elkaar gezet worden.
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Re: Medion laptop openen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/11, 17:46:22 »
meestal is dit een klik systeem, dus eerst zeker weten dat je alle verstopte schroefjes er uit hebt en dan rustig bij de zijkanten langs om te kijken of je m lost krijgt

Re: Medion laptop openen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/11, 18:00:05 »
Ja, zover was ik ook al. Heb in het verleden heel wat apparaten uit elkaar gehaald maar dit zie ik niet. Voorzichtig de naad geprobeerd los te maken: noppes.
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Re: Medion laptop openen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/11, 19:00:13 »
Het is goed mogelijk dat je eerst het keyboard dient te verwijderen om nog schroeven onderaan (van boven naar beneden gevezen) los te maken.
Medion heeft geen logica in haar opbouw. Maar meestal door het KB te verwijderen leer je een stuk meer over hoe de onderkant vast is gemaakt aan de dingen aan de bovenkant. Persoonlijk vijs ik nooit de onderkant weg van een laptop; ik ga van boven naar beneden toe en dat is met 70% van de laptops succesvol (Packard Bell is volgens mij de moeilijkste te servicen laptopreeks). Een Toshiba b.v. (de L500 van mijn onderschrift) dien je op die manier 'los te maken'. Volgens mij is dat met Medion ook zo.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Medion laptop openen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/11, 19:22:36 »
Okee, dat klinkt logisch. Alleen kan ik nergens een mogelijkheid ontdekken waar ik het keyboard in zijn geheel los zou kunnen halen. Individuele toetsen wel maar dat lijkt me niet de bedoeling. Graag meer tips/aanwijzingen, als je ze hebt =D
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Re: Medion laptop openen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/11, 19:57:25 »
http://anty.bplaced.net/medion/

De bovengenomede link is niet model, maar het kan je een idee geven hoe en wat.

Dit is volgens mij de beste manier om een laptop te de-monteren zonder een handleiding.
Haal de batterij er uit. Maak alle schroefjes die je ziet los.
Haal de HD, DVDwriter, etc etc er uit, hieronder kunnen ook schroefje zitten.
Maak de bezel boven het toetsenbord los en maak het toetsten bord los.
Let op: sommige toetsenborden hebben schroefjes langs onder, andere las boven verstopt onder die bezel,
weer anderen zitten vast met een klik systeem, voorzichtig is de boodschap.

Eens het toestenbord los is, is de volgende stap het scherm.
Zit meestal nog vast met een paar schroefjes langs boven (die van onder zijn los als het goed is).
Twee of meer kabels voor de sturing hiervan en de wifi antene draden.

Eens dat achter de rug is. Kijk of er langs boven nog schroefjes zitten.
Vaak zal je ook nog wat van die flat-kabels moeten losmaken (touch-pad, speakers, ledjes etc etc)
Nu kant je voorzichtig de boven- van de onderkant losmaken.
Deze zit ook vast via een kliksysteem, niks forceren, als het niet gaat 99 op 100 zit er nog een verborgen schroefje.

Nu zit je dus 'binnen', ventilator los maken, het moederbord zal nog met enkele schroefjes vast zitten.
Best kans dat je zover niet hoeft, dat de voeding gedeelte een losse module is die ook met een schroefje op zijn plaats vast zit.

Wees voorzichtig en succes.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Medion laptop openen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/11, 20:10:51 »
Heel hartelijk dank voor de reacties. Ik ga morgen als ik tijd heb direct aan de slag en zal laten weten hoe het afgelopen is. Verdere tips zijn natuurlijk welkom. N.b. ik moest wel even googelen wat een Bezel is. #woordvandedag   :laugh:
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Offline Tom

  • Lid
Re: Medion laptop openen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/11, 21:50:55 »
Ik heb een Medion Akoya MD 98430 laptop waarvan de accu (meestal) niet goed opgeladen wordt en nu zelfs helemaal niet meer. Voeding is okee, probleem zit waarschijnlijk in het voedingschassis-deeltje of er is daar een printbreukje. Op zich kan ik dat zelf verhelpen als ik hem maar wist open te maken. Zit geen garantie meer op en Medion kan/wil geen tip geven. Op internet geen service manual o.i.d. gevonden. Computerwinkel kost minimaal €27,50 en dat zit er eventjes niet in. Wie heeft een tip?
Vraag het hier eens:http://www.diskidee.be/category/previews/
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline wermic

  • Lid
Re: Medion laptop openen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/12, 00:19:24 »
En wat doet een nieuwe accu ?

Offline aartje

  • Lid
Re: Medion laptop openen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/12, 11:00:24 »
Is de accu niet te oud? Een Lithium Ion accu kan na 3 a 4 jaar de geest geven.
Afhankelijk hoe de omstandigheden zijn geweest. Maar zelfs onder ideale
omstandigheden kan hij maar een paar jaar meegaan. Ik zie wel dat zo'n accu
meer dan 60 Euro kost.  ( http://www.almedo.nl/medion-md-98430-laptop-accu-batterij/nl/page/4413931/ )
Maar omdat hij steeds slechter oplaadde lijkt me dat het probleem.

Uit http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
======================================================================
Let’s look at real-life situations and examine what stresses lithium-ion batteries encounter. Most packs last three to five years. Environmental conditions, and not cycling alone, are a key ingredient to longevity, and the worst situation is keeping a fully charged battery at elevated temperatures. This is the case when running a laptop off the power grid. Under these conditions, a battery will typically last for about two years, whether cycled or not. The pack does not die suddenly but will give lower runtimes with aging.
======================================================================
Misschien was het verstandiger geweest om hem toch voor die 27,50 te laten
nakijken voor je hem zelf verprutst.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 11:46:43 door aartje »

Re: Medion laptop openen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/12, 12:55:19 »
@ Wanda: Dank voor je melding, ik zie hier wel testen e.d. maar verder niets.
@ aartje en @ wermic: Accu is okee, de laadstroomindicator ging aan en uit. Vermoeden: los contact. Vraag: waar? Andere voeding aangesloten (is zeker in orde):  zelfde probleem. Bij friemelen aan aansluiting voeding: opladen aan en uit. Conclusie: los contact. Mogelijkheid: Chassisdeeltje defect of printbreukje. Makkelijk zelf te repareren. Probleem: Hoe kom ik er bij. Computerwinkel rekent minimaal €27,50 en dat is momenteel geen optie.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 13:03:25 door The Spanish Inquisition »
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Offline jolo

  • Lid
Re: Medion laptop openen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/12, 15:52:44 »
Ik heb een Medion Akoya MD 98430 laptop waarvan de accu (meestal) niet goed opgeladen wordt en nu zelfs helemaal niet meer.
Hoe weet je dit zeker? Had je dit zowel vastgesteld in Ubuntu en in Windows? Zou je eventueel pakket acpi kunnen installeren in Ubuntu Softwarecentrum, of via het terminalvenster sudo apt-get install acpi [Enter] Zodat deze info kan tonen over de laptop batterij. Zie daarover deze website Check your Laptop Battery status from the command line. Je zou dan de output kunnen posten van acpi -V [Enter]

Voor het openmaken van je Medion laptop zou je dit YouTube filmpje kunnen checken Powerboard Replacement (Laptop) Part1 – Disassembly, die weliswaar over een Medion MD98100 als voorbeeld gaat.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Medion laptop openen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/12, 18:11:04 »
@Jolo dank voor je reactie maar het is zoals het is. Heb het goed uitgezocht. Momenteel valt er niets meer te installeren want de accu kan niet meer opgeladen worden. De accu is in orde, de netvoeding is in orde, het chassisdeeltje of de printplaat is kapot.

Heb inmiddels de fotoserie en het filmpje bekeken. De opbouw van mijn model is anders, de bovenplaat bij het getoonde apparaat bestaat uit 2 delen waarvan onder het bovenste deel verborgen schroefjes zitten. Bij mijn apparaat bestaat de bovenplaat uit één geheel. :-(
« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 18:18:38 door The Spanish Inquisition »
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Re: Medion laptop openen
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/12, 19:54:37 »
Als het toetsenbord vast zit met schroefje...
Kijks eens of er onder aan schroefjes zijn die geflankeerd zijn met de letter (k).

En ander mogenlijkheid is dat het vast zit met een klik systeem.
Druk een voor een de bovenste rij toesten in, zie goed of je geen palletje ziet die je kleine mm kan indrukken.
Dan is het een kwestie van deze in te drukken en er voor zorgen dat het niet weer boven het toetstenbord kan komen.
Maw een klein beetje je toetsenbord op tillen, zodat deze palletje er onder schiet.
Eens al deze palletjes los zitten, een klein beetje schuin naar achter en naar voren klapen zodat jde flat-kabel kan losmaken.
Zoals in het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=joLnSK9N-uU
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

[Opgelost] Re: Medion laptop openen
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/12, 20:21:08 »
@Maurice2
Ik ga er morgen direct mee aan de gang, dank =)
« Laatst bewerkt op: 2013/07/15, 20:34:34 door The Spanish Inquisition »
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition