Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dus Linux zou niet kunnen crashen?  (gelezen 2289 keer)

Offline Double12

  • Lid
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Gepost op: 2008/06/04, 16:29:39 »
...nou ja, bijna niet dan.
ik startte net de computer op, klikte snel na het opstarten een menu aan en ineens zit alles vast en beginnen de CAPS- en SCROLL-lampjes op mijn toetsenbord te knipperen.

Op zich niet zo erg natuurlijk, maar wat is dat nu voor iets en waardoor wordt het veroorzaakt?

Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/04, 16:59:03 »
Net zoals mensen, willen computers niet onmiddellijk gestoord door mensen die hen direct beginnen te commanderen met wat ze moeten doen als ze net wakker worden :P

Nee, serieus geen idee... Hoewel die knipperende ledjes mij wel tof lijken... :D Ah, weer iets waarmee ik mij kan amuseren in de vakantie...
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/04, 21:42:34 »
Volgensmij is dat een kernel panic. Dat is niet goed ;) Als het nog eens gebeurt, moet je daarna even in /var/log/messages kijken. Daar kan iets nuttigs in staan, over de kernel panic.

Offline siegi

  • Lid
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 22:13:40 »
Kan ook steeds aan de hardware liggen he.
En wie zegt er nu dat linux niet kan crashen???
Misschien komt het alleen niet zoveel voor :)

Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/04, 22:35:11 »
Hallo, dat Linux niet kan crashen is een fabeltje, elk computersysteem kan onderuit gaan. Die knipperende led's zie ik ook wel eens, als ik m'n Ubuntu-pc in de pauze- of slaapstand zet... Fedora doet het wat dit betreft beter. De oorzaak kan van alles zijn, van een kortstondige hapering in de voeding, een stroomophoping in het moederbord tot aan software die met hardware conflicteert. Of gewoon door brakke software. Als dat knipperprobleem slechts een enkele keer optreedt, raad ik je aan er niet op te letten en even te herstarten, dat is veel relaxter dan op zoek te gaan naar het onderliggende probleem!

PS. Dat Linux maar zelden onderuit gaat, is overigens geen fabeltje.

Offline ivo

  • Lid
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/04, 22:58:50 »
Citaat van: paul_matthijsse
PS. Dat Linux maar zelden onderuit gaat, is overigens geen fabeltje.
Kun je je nader verklaren?

Mijn Ubuntu gaat al bijna 3 jaar 100% nooit onderuit. Het zijn soms applicaties die er de brui aan geven, maar Linux draait als een zonnetje.

Een jaar geleden heb ik wat geheugen bijgeprikt omdat ik merkte dat dat op onze XP bak erg veel performance winst gaf. Ik heb toen 1 Gig bijgeprikt op mijn Ubuntu bak (Mem: 1293972) en dat draait sindsdien als een tierelier. Ik weet 100% zeker dat wanneer ik nu een nieuwe bak ga kopen dat ik weer versteld zal staan van de snelheid, maar mijn huidge bak voldoet nog steeds prima.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/04, 23:23:38 »
Heb zelf vandaag nog een volledige freeze gehad, maar dat kwam door azureus. Gebeurde namelijk ook wel eens in windows als azureus aanstond.

NLsandman

  • Gast
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/04, 23:43:14 »
Afgelopen weekend 3 x die lampjes op de laptop gezien, als de laptop een tijd niet gebruikt werd dan was het raak.
Ik heb een vermoeden dat mijn laptop te heet wordt, het waren warme dagen en dat daardoor een kernel panic ontstaat.

Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/05, 00:13:45 »
Citaat van: ivo
Citaat van: paul_matthijsse
PS. Dat Linux maar zelden onderuit gaat, is overigens geen fabeltje.
Kun je je nader verklaren?
Jazeker. Linux is heel stabiel en gaat maar zelden onderuit. Duidelijker zo? :-)

Offline siegi

  • Lid
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/05, 00:37:12 »
Meestal ligt het echt onderuit gaan aan de hardware drivers.
Vroeger mijn ralink kaartje had daar onder dapper wel eens last mee.
En nu heel soms de nvidia driver.

Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/05, 01:32:51 »
Ik heb misschien al meer dan 9 jaar Debian servers en nog nooit een vastloper gezien.

Op Desktop zie ik wel eens een applicatie vastlopen, maar dit is altijd te killen.
Is het niet binnen de grafische schil dan wel ff eruit kruipen en via console killen.
Dat er een volledige kernel vastloopt heb ik nooit gezien....

mja ..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline joop13

  • Lid
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/05, 01:52:15 »
Citaat van: NLsandman
Afgelopen weekend 3 x die lampjes op de laptop gezien, als de laptop een tijd niet gebruikt werd dan was het raak.
Ik heb een vermoeden dat mijn laptop te heet wordt, het waren warme dagen en dat daardoor een kernel panic ontstaat.
Ik heb de knipperende lampjes ook wel eens gehad op mijn laptop, maar alleen op de camping terwijl hij het, niet zo sterke, draadloze netwerk probeerde te bereiken en ik, inderdaad, te snel allerlei dingen al wilde doen. Het lijkt dus op een probleem waarbij de processor voor een groot deel gebruikt wordt......... Of de netwerkkaart......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

NLsandman

  • Gast
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/05, 02:26:34 »
Citaat van: joop13
Ik heb de knipperende lampjes ook wel eens gehad op mijn laptop, maar alleen op de camping terwijl hij het, niet zo sterke, draadloze netwerk probeerde te bereiken en ik, inderdaad, te snel allerlei dingen al wilde doen. Het lijkt dus op een probleem waarbij de processor voor een groot deel gebruikt wordt......... Of de netwerkkaart......
Bij mij stond de scherm beveiliging aan en werd de laptop enkele uren niet gebruikt.
Ik had dit ook nog nooit eerder gezien.

Offline Hanssun

  • Lid
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/05, 07:10:35 »
Ik heb met Linux nog nooit een crash gehad  en zeker niet met Ubuntu en ik heb al heel wat Linux systemen gehad , ik denk ook dat als je een crash kan krijgen het aan de software legt en niet aan het OS , en dat was onder Windows 98 en in mindere maten Xp wel anders.

Gr Hans,

Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/05, 11:29:51 »
Mijn Ubuntu is éénmaal vastgelopen. Dat kwam omdat er een logfile in een soort loop werd volgeschreven tot de root partitie geheel vol was. Toen dat éénmaal het geval was kon ik ook niet meer normaal opstarten. Ik weet nog steeds niet was nu precies de oorzaak daarvan was. Waarschijnlijk had ik teveel zitten prutsen in het systeem.

Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/05, 19:40:56 »
Citaat van: dvdmeer
Heb zelf vandaag nog een volledige freeze gehad, maar dat kwam door azureus. Gebeurde namelijk ook wel eens in windows als azureus aanstond.
offtopic:
Probeer eens Deluge ipv azureus.
Is lichter, maar volgens mij net zo uitgebreid en geeft geen freezes.
Azureus geeft idd nog wel eens probs in Ubuntu.....
/offtopic

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/05, 20:31:21 »
Citaat van: sisosteven
offtopic:
Probeer eens Deluge ipv azureus.
Is lichter, maar volgens mij net zo uitgebreid en geeft geen freezes.
Azureus geeft idd nog wel eens probs in Ubuntu.....
/offtopic
[offtopic]

Had vandaag weer een freeze met azureus... maar, daar zit nog 1 ding in die niet klaar is.. kan dat zomaar overgezet worden naar deluge (zodat die verder gaat waar het is gebleven in azureus)?
[/offtopic]

Dwarrel

  • Gast
Dus Linux zou niet kunnen crashen?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/05, 20:50:19 »
Citaat
[offtopic]

Had vandaag weer een freeze met azureus... maar, daar zit nog 1 ding in die niet klaar is.. kan dat zomaar overgezet worden naar deluge (zodat die verder gaat waar het is gebleven in azureus)?
[/offtopic]
offtopic

Ja als je de .torrent files nog hebt wel, anders moet je die overnieuw downloaden. Dan kan je gewoon in deluge de zelfde save plek kiezen en gaat ie als het goed is de file controleren en dan gewoon verder.

Offtopic