Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer  (gelezen 926 keer)

Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Gepost op: 2019/04/26, 18:29:38 »
Beste Mensen,

Na de laatste update is de kernel versie naar 4.15.0-48 gegaan daarna gaat bij het opstarten een zwart scherm af en toe een streep met allerlei kleuren bevriest de computer. Dan moet ik met de aan/uit knop. De computer uitzetten. Zet ik de computer gelijk weer aan dan start die gewoon weer op. Ik heb nu xubuntu 19.10
64 bits op mijn computer gezet werkt uitstekend alleen werkt de pauzetoets niet goed. Als ik de computer weer aanzet dan is de internet verbinding weg. Dit is niet zo groot probleem. Maar ik vind het makkelijker en 32 bits systeem dat is mijn computer in principe [vroeger vista op gestaan]. Weet iemand een oplossing hiervoor. Ik heb ook een schone installatie gedaan ik weet niet of ik dan naar versie 4.15-0-47 kan gaan en hoe.

Met vriendelijke groet,
Sjaak
« Laatst bewerkt op: 2019/04/26, 18:31:14 door Sjaak Straver »

Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/26, 22:33:09 »
Na de laatste update...
Van wat naar wat?

... is de kernel versie naar 4.15.0-48 gegaan daarna gaat bij het opstarten een zwart scherm af en toe een streep met allerlei kleuren bevriest de computer. Dan moet ik met de aan/uit knop. De computer uitzetten.
Hallo, dit ken ik ook met Xubuntu. Een paar jaar geleden had ik daar op 1 pc geregeld last van, sinds een poosje vrijwel niet meer, het is iets zeldzaams geworden. Ik weet niet of dit te maken heeft met de kernel, ik denk eerder aan de betreffende versie van Xubuntu.

Zet ik de computer gelijk weer aan dan start die gewoon weer op. Ik heb nu xubuntu 19.10.
Dat ken ik ook ja, na een herstart is dat videoprobleem vaak verdwenen. Xubuntu 19.10 is in een hele vroege ontwikkelfase, ik denk dat je je vergist en een andere versie draait.

64 bits op mijn computer gezet werkt uitstekend alleen werkt de pauzetoets niet goed. Als ik de computer weer aanzet dan is de internet verbinding weg. Dit is niet zo groot probleem. Maar ik vind het makkelijker en 32 bits systeem dat is mijn computer in principe [vroeger vista op gestaan]. Weet iemand een oplossing hiervoor. Ik heb ook een schone installatie gedaan ik weet niet of ik dan naar versie 4.15-0-47 kan gaan en hoe.
Denk niet meer in kernels, maar heb het over Xubuntu-versies: 18.04, 18.10, 19.04, etc. Dat met die pauzetoets klinkt me ook bekend in de oren, weet niet uit m'n hoofd of daar een oplossing voor is. Maar zoals je zegt, geen al te groot probleem. 32-bits systemen raken langzamerhand uitgerangeerd. Jouw computer is niet "in principe" een 32-bits systeem, dat ding is of 32-bits, of 64-bits. Wen maar aan 64-bits besturingssystemen en pc's, binnenkort zijn er geen of nauwelijks andere meer. Het is voor nu de nieuwe standaard.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/26, 22:35:29 door Paul Matthijsse »

Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/26, 23:09:47 »
Na de laatste update...
Van wat naar wat? van kernel 4.15.0-47 naar 4.15.0-48

... is de kernel versie naar 4.15.0-48 gegaan daarna gaat bij het opstarten een zwart scherm af en toe een streep met allerlei kleuren bevriest de computer. Dan moet ik met de aan/uit knop. De computer uitzetten.
Hallo, dit ken ik ook met Xubuntu. Een paar jaar geleden had ik daar op 1 pc geregeld last van, sinds een poosje vrijwel niet meer, het is iets zeldzaams geworden. Ik weet niet of dit te maken heeft met de kernel, ik denk eerder aan de betreffende versie van Xubuntu.

Zet ik de computer gelijk weer aan dan start die gewoon weer op. Ik heb nu xubuntu 19.10.
Dat ken ik ook ja, na een herstart is dat videoprobleem vaak verdwenen. Xubuntu 19.10 is in een hele vroege ontwikkelfase, ik denk dat je je vergist en een andere versie draait.

64 bits op mijn computer gezet werkt uitstekend alleen werkt de pauzetoets niet goed. Als ik de computer weer aanzet dan is de internet verbinding weg. Dit is niet zo groot probleem. Maar ik vind het makkelijker en 32 bits systeem dat is mijn computer in principe [vroeger vista op gestaan]. Weet iemand een oplossing hiervoor. Ik heb ook een schone installatie gedaan ik weet niet of ik dan naar versie 4.15-0-47 kan gaan en hoe.
Denk niet meer in kernels, maar heb het over Xubuntu-versies: 18.04, 18.10, 19.04, etc. Dat met die pauzetoets klinkt me ook bekend in de oren, weet niet uit m'n hoofd of daar een oplossing voor is. Maar zoals je zegt, geen al te groot probleem. 32-bits systemen raken langzamerhand uitgerangeerd. Jouw computer is niet "in principe" een 32-bits systeem, dat ding is of 32-bits, of 64-bits. Wen maar aan 64-bits besturingssystemen en pc's, binnenkort zijn er geen of nauwelijks andere meer. Het is voor nu de nieuwe standaard.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/27, 08:13:17 »
Opstarten via een oudere kernel? Werkt het dan wel?

De grafische driver verwijderen, en direct herinstalleren, werkt het nu wel.

En als je steeds de laatste versie wilt gebruiken, dan heb je vaker zo een probleem,
daarom beter alleen de laatste LTS versie gebruiken, dan heb je veel minder storingen.
De niet LTS versies wordt ook gebruikt om te testen.
Dit is natuurlijk je eigen keuze.

Een paar weken wachten en niks doen, totdat er weer updates komen om je probleem weg te nemen.

Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/27, 18:22:35 »
Beste mensen.
Ik heb nu xubuntu 18.04 64 bit ook met kernel 4.15-0-48 geïnstalleerd alles werkt  nu goed. Hartelijk dank voor het meedenken. allemaal

Groetjes Sjaak
« Laatst bewerkt op: 2019/04/27, 18:56:37 door Sjaak Straver »

Offline Henk14

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/29, 19:11:06 »
Mosterd na de maaltijd, ik weet het. Maar ik wou toch even melden dat ik hetzelfde probleem met Lubuntu had.  Ook overgegaan naar 64 bit (dat ik al had op mijn desktop) op mijn oude HP laptop, die vanwege het beperkte RAM geheugen op 32 bit draaide. Hij trekt het met 64 bit nog net en vreemd genoeg heeft 64 bit minder problemen met HD films. Wel in het begin het probleem dat de Wifi soms uitviel, maar dat lijkt nu ook over.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/29, 20:24:30 »
Hij trekt het met 64 bit nog net en vreemd genoeg heeft 64 bit minder problemen met HD films.
Mogelijk omdat je processor op een 32 bits versie te zwak was voor HD films? Als je processor 64 bits is (wat tegenwoordig vrijwel iedere processor is) en je besturingssysteem is 64 bit, dan haal je het optimale uit je processor.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/29, 20:47:38 »
Dat mijn processor te zwak is voor 32 bits zou best eens kunnen. Ik het het nagekeken. De processor is de Intel Core 2 Duo T5600 en die is inderdaad 64 bits.

Bedankt voor de info, Dennissch!
« Laatst bewerkt op: 2019/04/29, 21:01:37 door Henk14 »

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/29, 21:10:58 »
Nja de processor is niet te zwak voor een 32 bits os. Maar je haalt met een 32 bits OS niet het maximale uit je 64-bits processor  =D Alle kleine beetjes helpen. En je kan eens kijken of er een gesloten driver voor je Ubuntu/Mint (of wat je ook draait) is. Ik gebruik de Nvidia driver voor mijn videokaart. Omdat die er wat meer kracht uit perst en omdat ik dan wat meer info over de videokaart kan zien (belasting, temperatuur dat soort dingen) en dingen als resolutie kan instellen.

Graag gedaan verder!

Offline Henk14

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/29, 21:37:41 »
Ik begrijp het. Bij een 64 bit OS is -ondanks het hogere geheugengebruik - de processor maximaal te benutten. Jouw suggestie m.b.t. de driver laat ik voor wat het is. Dat wordt me veel te technisch. Ik vrees dat ik daar te weinig kaas van heb gegeten.

Nogmaals dank.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/29, 21:45:18 »
Henk, die drivers kan je heel makkelijk kiezen in Linux Mint. Bij Drivers kun je kiezen tussen de open-source variant en de gesloten variant. Is erg simpel. Maar als het voor jou zo goed werkt lekker laten zo. Open-source driver heeft natuurlijk ook voordelen omdat die door gewoon door iedereen ingekeken kan worden die code.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/29, 22:00:58 »
Ik werk nu ruim 5 jaar met Lubuntu. Ik ben daar over het algemeen heel tevreden over. Ik heb andere distro's uitgeprobeerd (ook Mint), maar ik kom toch steeds weer terug op Lubuntu. In Lubuntu bestaat niet - voor zover mij bekend - de mogelijkheid zoals in Mint om je driver te kiezen, maar zoals jezelf al vermeldt: Lekker laten zo. Zoals ze in het Engels mooi zeggen: If it ain't broke, don't fix it.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Bij opstarten xubuntu 18.04 32 bits bevriest de computer
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/29, 22:08:15 »
Daarom ! Zelf heb ik het verleden wel gespeeld met Lubuntu. Maar Xubuntu is wel wat ''completer'' als je pc het trekt natuurlijk. Mint XFCE vind ik wel de fijnste. Gewoon eenvoudig, en ook een lichtgewicht. Je mist wel wat tools/functies ten opzichte van Cinnamon en Maté. Maar voor mij geen ramp. En sommige dingen kun je natuurlijk alsnog via de terminal of het softwarecenter downloaden.