Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerkje aanleggen.  (gelezen 1254 keer)

Polleke

  • Gast
Draadloos netwerkje aanleggen.
« Gepost op: 2007/03/16, 10:29:42 »
Ik heb een laptop met Kubuntu+WinXP en PC met Kubuntu, beide aangesloten via wlan.

Wat is de makkelijkste manier om deze 2 ook met elkaar te laten communiceren...draadloos wel te verstaan??? Welke hardware heb ik daar dan voor nodig? Kan dat met bluetooth of is er een betere optie, ik wil zeg maar op mijn laptop ook de schijven van mijn PC kunnen bereiken...

Gr

Offline Duckie

  • Lid
Draadloos netwerkje aanleggen.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/16, 14:38:40 »
Hoe is het nu aangesloten dan?
Je schrijft dat ze beide via wlan aangesloten zijn, is dat via een draadloos modem?
Als dat zo is dan heb je een klein kansje dat die modem een router functie heeft en hoef je helemaal niets aan te schaffen.
Dan kun je de boel delen met Samba.
Maar we hebben denk ik wel iets meer informatie nodig om een goed advies te geven.

Hier is de situatie als volgt:
Internet komt binnen via een kabel modem.
Dan gaat het naar mijn draadloze router.
Ik heb hier dan nog een switch achter staan, maar dat is in jouw geval niet nodig.
Ik kan nu dus op iedere computer die via de router verbinding maakt internetten en ook bestanden onderling delen, en niet te vergeten de printers natuurlijk.
____________________________________________

Polleke

  • Gast
Draadloos netwerkje aanleggen.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/16, 15:23:41 »
Mijn situatie is nu als volgt...

Er komt een internetlijntje binnen via de kabel dat gaat naar een Wireless Accespoint van Asus de WL-330g.
Van daaruit zijn de PC, de laptop en Wii (hooray) aangesloten op dezelfde verbinding via draadloze kaartjes die al ingebouwd zaten in de PC/Laptop/Wii

Nou lees ik op internet iets over Computer-to-Computer netwerken is dat iets...???

Offline Duckie

  • Lid
Draadloos netwerkje aanleggen.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/16, 15:58:30 »
Ik ken die WL-330g niet, maar probeer anders gewoon eens een map te delen op één computer en kijk dan of ie te benaderen is met de ander.
Map delen is heel simpel:
Rechts klikken op de map die je wilt delen en dan op "Map delen".
Ik zou in jouw geval dan voor Samba kiezen in verband met je Windows.
Als dat niet geïnstalleerd is vraagt Ubuntu vanzelf of je het wilt installeren.


Oeps!! Ik zie net dat je Kubuntu gebruikt.
Niet dat dat moeilijker is of zo, maar het kan iets anders gaan natuurlijk. Ik heb helaas niet zo veel ervaring (lees: nog minder dan met Gnome) met KDE.

Misschien dat een iets meer ervaren (K)Ubuntu gebruiker je het beter kan uitleggen.
____________________________________________

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Draadloos netwerkje aanleggen.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/16, 16:00:29 »
Als je zorgt dat de computer, laptop en Wiiiii in dezelfde werkgroep zitten, dan moeten ze gewoon met elkaar kunnen communiceren.


Kunnen de computers elkaar pingen?

Zoek eens op de ubuntu wiki naar samba om bestanden te delen.
Ik denk dat je dat wil hebben.
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie