Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thema veranderen grub  (gelezen 6118 keer)

Thema veranderen grub
« Gepost op: 2012/03/22, 22:53:25 »
Hallo iedereen...

Vroeger had ik Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon), maar omdat ik toen het gevoel had dat er nog veel aan moest veranderen ben ik naar het oude gekende Windows teruggekeerd.
Nu zovele jaren later dacht ik van eens zien wat Ubuntu mij nu te bieden heeft. Heb de 10.04 LTS genomen in afwachting van de 12.04 omdat ik toch een beetje "zekerheid" wil en niet elke zes maanden een nieuwe upgrade wil...

Maar nu ben ik dus al weken aan het zoeken naar een zinnige uitleg over hoe ik het grub menu kan aanpassen met kleurtjes en leuke dingetjes.
Ik ben al zoveel tegengekomen, maar het lijkt allemaal chinees voor mij. Het lijkt erop alsof je al een programmeur moet zijn om die bestanden aan te passen en te laten werken.
Ik ben begonnen met het aanpassen van de achtergrond.
https://help.ubuntu.com/community/Grub2#GRUB_2_Splash_Images
Een fotootje gekozen, de juiste resolutie (van mijn scherm) gegeven, aangepast in etc/grub.d/05-debian-theme, update grub en klaar... MAAR dit lijkt me enkel te lukken met 1 bepaalde foto, en met geen enkele andere. Ook al zegt ie na update grub, background image found (of zoiets)
Ik vroeg me ook af of dat de kwaliteit van dat beeld niet beter kon, want nu lijkt het op een oude foto... de kwaliteit kan volgens mij beter.



Maar voor ik hier een hele hoop vragen ga stellen, wou ik gewoon even weten of het allemaal niet simpeler kan.
Met al die scripts en aanpassingen wordt het er allemaal niet makkelijker op, en dat is nu net wat ik hoopte met deze versie. Dat het voor de gewone mens ook leuk blijft!


Bijvoorbeeld: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/AanpassenVanGrub2
of
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/EigenMenuKeuzes
als ik dat eens doorleest wordt ik een beetje zenuwachtig... ??? daar moet je al voor gestudeerd hebben om daar aan uit te kunnen...


Ik zou graag mijn grub menu er laten uitzien zoals je in de bijlage kan zien...


In ieder geval ik zou het fijn vinden als ik ubuntu kan blijven gebruiken, en dat ik niet weer voor een tweede keer moet terugkeren naar Windows...
Want ik vrees als ik nu Ubuntu verwijder, dat het de laatste keer is geweest.
Wat hulp zou welkom zijn, zodat ik weer met plezier met mijn Ubuntu kan werken.
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Thema veranderen grub
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/22, 23:28:23 »
In ieder geval ik zou het fijn vinden als ik ubuntu kan blijven gebruiken, en dat ik niet weer voor een tweede keer moet terugkeren naar Windows...
Want ik vrees als ik nu Ubuntu verwijder, dat het de laatste keer is geweest.
Wat hulp zou welkom zijn, zodat ik weer met plezier met mijn Ubuntu kan werken.
Nou, nou.... Harde taal. En dat alleen wegens een Grub-achtergrondje?  XD

De instructies voor 10.04 heb ik al van m'n webstek verwijderd, maar de instructies voor 11.10 (die niet werken op 10.04) staan hier:
http://sites.google.com/site/computertip/grubmooimaken

Het gaat niet van je klikkerdeklik, maar met die handleiding moet 't vrij simpel zijn voor je.

Wil je geen 11.10 gebruiken, kijk dan nog eens op die pagina na het verschijnen van 12.04, eind volgende maand. Want dan heb ik 'm (voorzover nodig) bijgewerkt voor 12.04.  :)

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/22, 23:40:13 »
Ik bedoelde het niet hard, gewoon realistisch...
Ubuntu is mooi en leuk en al wat je maar wil, maar het lijkt allemaal niet zo gemakkelijk.
Ik ben maar een simpele jongen, met weinig verstand van computers en alles wat daar bij komt kijken, en het lijkt er gewoon op dat Ubuntu toch niet zo eenvoudig is als ik had gehoopt ;)
Al zou ik dat wel graag willen, begrijp me niet verkeerd.

Jouw site heb ik al van voor naar achter gelezen, heb daar al een paar leuke dingen uit kunnen halen, maar vanaf ik iets zoek dat wat moeilijker wordt , dan loopt het allemaal in het honderd.  Die pagina die je daar aanhaalt heb ik ook gelezen en samen met nog een paar andere paginas ben ik zover kunnen komen dat ik de achtergrond kan veranderen.

En het is niet alleen dat grub-achtergondje dat het em doet, gewoon Ubuntu in het algemeen. Het lijkt simpel maar dat is het niet.
Kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Ik ben gewend aan Windows, misschien dat dat het probleem is... Daar is het wel van je klikkerdeklik :D

Maar ik zou toch graag Ubuntu blijven gebruiken. Zoals ik de laatste weken aan het doen ben. Alles werkt zoals het moet, internet, muziek, leuke effectjes enzovoort, maar als ik dan iets meer wil, dan wordt het allemaal wat moeilijk voor mij ;)

Is het eigenlijk wel mogelijk om zo'n menu als in de bijlage van mijn eerste post te krijgen?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Thema veranderen grub
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/22, 23:53:26 »
Is het eigenlijk wel mogelijk om zo'n menu als in de bijlage van mijn eerste post te krijgen?
Ongetwijfeld. De achtergrond is waarschijnlijk gewoon een afbeelding (.jpg). De letterdikte en -kleur van de menu-onderdelen valt allemaal in te stellen, door wat te hakken in de desbetreffende configuratiebestandjes.

Letterkleur veranderen staat al in m'n handleiding, letterdikte weet ik zo 1-2-3 niet. Maar ook dat zal ongetwijfeld kunnen.

Die akelig onrustige pictogrammen voor de menu-onderdelen zetten (voorbeeld 2) wordt misschien wat lastiger. Enfin, ieder z'n meug...

In Linux kan zowat alles. Standaard huis-, tuin- en keukengebruik is zo simpel als het maar zijn kan. Zelfs makkelijker dan in Windows. Maar bij "bijzondere wensen" moet je er niet voor terugschrikken, om de motorkap open te gooien en eens flink te gaan sleutelen.

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/22, 23:56:42 »
Je verwacht kant-en-klare oplossingen waar je alleen maar wat hoeft rond te klikken, wanneer je gaat rommelen in een van de meest essentiële onderdelen van je besturingssysteem? Dat kun je vergeten ;)

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/23, 00:26:08 »
Je verwacht kant-en-klare oplossingen waar je alleen maar wat hoeft rond te klikken, wanneer je gaat rommelen in een van de meest essentiële onderdelen van je besturingssysteem? Dat kun je vergeten ;)

Ik had dat min of meer gehoopt ja :)
Maar als dat niet zo blijkt te zijn, ook geen probleem, ik ben niet te beroerd om te sleutelen hier en daar. MAAR dan zou een beetje goede uitleg wel fijn zijn.
Het internet staat vol met informatie daarover, ben er al weken naar aan het zoeken, maar de ene zegt dit, de andere zegt dat, ik wordt daar echt niet wijzer van.
De Ubuntu wiki staat ook vol interessante dingen, maar het lijkt allemaal niet zo simpel.
Ik zal waarschijnlijk te veel in 1 keer willen.

Maar hier op het forum had ik gehoopt op wat duidelijkheid.


Mijn originele grub en waarschijnlijk die van iedereen was een zwart-wit kader met daarin allerlei namen.
Om te beginnen zou ik die namen willen aanpassen, zonder al die rare nummers en herstelmodussen, maar hoe begin ik daaraan?
Ten tweede zou ik graag het uiterlijk veranderen, zoals in de bijlage van mijn eerste post.
Want van zo'n mooie Ubuntu verwacht je toch dat het begin ook mooi is.
Als ik het wil laten zien aan vrienden en kennissen zou het leuk zijn als ik een mooie grub heb, ipv van die saaie zwart-wit.
Hoe doe ik die kader weg, hoe zet ik alles mooi in het midden, hoe voeg ik eventueel icoontjes toe,...
Kortom ik heb nog een hele boel vragen.


Maar niet alles in eens :D


Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Thema veranderen grub
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/23, 00:41:56 »
Je grubmenu is toch niet hetgene wat je aan je vrienden laat zien als je een OS showt? Het kan aan mij liggen, maar als ik e.e.a. wil laten zien zijn dat thema's, werkbalken, switchen tussen applicaties, integratie van onderdelen en dergelijke. Kortom, wat je gebruikt. Een grubmenu staat maar enkele seconden op het scherm. Dat zou wel een van de laatste dingen zijn waarvoor ik in configuratiefiles zou gaan knoeien, maar ja, wie ben ik.

En ja, iets wat er gelikt uit moet zien is dat ofwel van zichzelf, precies zoals je dat wilt, of als je dat nogal naar je smaak wilt aanpassen kost dat... moeite  ;)

Toch een tip: als je graag met muisklikken veel wilt kunnen aanpassen aan de grafische vormgeving, dan zou je eens naar Kubuntu kunnen kijken, oftwel Ubuntu met een KDE desktop. Daar kan je heel veel in wijzigen met menu's, misschien ligt dat je beter. Kwestie van uitproberen met een live-sessie?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/23, 01:37:46 »
Waar je waarschijnlijk tegenaan loopt, is dat die veelvoud aan tutorials die je tegenkomt, zijn geschreven voor GRUB 1. GRUB 2 is nog redelijk nieuw voor Linux-begrippen, en dus vind je er relatief minder info over.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Thema veranderen grub
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/23, 07:04:43 »
Je zou nog BURG kunnen proberen. Is een soort GRUB met mooie effecten enzo. Verder eens met Asfyxia, maar ieder zijn meug ;)
TopGear had een mooie tutorial geschreven, maar ik kan zijn site niet meer bezoeken. Zelf dus even googlen :P

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/23, 17:51:40 »
Ik zat toevallig ook hier te lezen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/AanpassenVanGrub2 en
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/EigenMenuKeuzes
en het lukte me om zelf e.e.a. aan te passen, want bijv, ubuntu en kubuntu worden beide als ubuntu vermeld in grub2 menu, dus dat is niet zo handig.
maar als ik dat in 40_custom zet dan kan ik de titels wel aanpassen maar dan nog gaat ie de oude erbij zetten, als ik dan
in /etc/default/grub de regel GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true toevoeg, dan nog krijg ik het os op partitie 1 dubbel.

Dit heb ik er ook maar in opgenomen: GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY=true

Erg onhanidg al die filetjes....

Het menu wat jij laat zien is erg mooi.

Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/23, 21:36:24 »
Je grubmenu is toch niet hetgene wat je aan je vrienden laat zien als je een OS showt? Het kan aan mij liggen, maar als ik e.e.a. wil laten zien zijn dat thema's, werkbalken, switchen tussen applicaties, integratie van onderdelen en dergelijke. Kortom, wat je gebruikt. Een grubmenu staat maar enkele seconden op het scherm. Dat zou wel een van de laatste dingen zijn waarvoor ik in configuratiefiles zou gaan knoeien, maar ja, wie ben ik.

En ja, iets wat er gelikt uit moet zien is dat ofwel van zichzelf, precies zoals je dat wilt, of als je dat nogal naar je smaak wilt aanpassen kost dat... moeite  ;)

Toch een tip: als je graag met muisklikken veel wilt kunnen aanpassen aan de grafische vormgeving, dan zou je eens naar Kubuntu kunnen kijken, oftwel Ubuntu met een KDE desktop. Daar kan je heel veel in wijzigen met menu's, misschien ligt dat je beter. Kwestie van uitproberen met een live-sessie?


Het grub menu is inderdaad maar enkele seconden zichtbaar, maar toch wil ik ook dat veranderen...
Een OS dat er zeer goed uitziet, met een spuuglelijke grub, dat vind ik niet kunnen...
Het moet allemaal een beetje samen passen ;)

Ubuntu ziet er in mijn ogen zeer modern uit, maar die grub dat komt precies uit het DOS tijdperk.
Daar zou ik graag wat aan sleutelen.

Kubuntu heb ik ook geprobeerd, maar dan terug verwijdert omdat ik Ubuntu gewoon ben.
Heb hier al de cd's liggen dus misschien probeer ik later nog eens.
Maar dan kan ik beter zoeken hoe ik de grub kan aanpassen vanuit Kubuntu aangezien dat dat het laatste OS is dat ik er opzet, en dus ook de grub daarvan zou gebruiken.
Al mijn aanpassingen die ik dan in de Ubuntu grub doe, gaan dan "verloren" als ik Kubuntu installeer...
Of is er een manier om de grub van Ubuntu te behouden als ik Kubuntu erbij installeer?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/23, 21:39:28 »
Ik zat toevallig ook hier te lezen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/AanpassenVanGrub2 en
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/EigenMenuKeuzes
en het lukte me om zelf e.e.a. aan te passen, want bijv, ubuntu en kubuntu worden beide als ubuntu vermeld in grub2 menu, dus dat is niet zo handig.
maar als ik dat in 40_custom zet dan kan ik de titels wel aanpassen maar dan nog gaat ie de oude erbij zetten, als ik dan
in /etc/default/grub de regel GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true toevoeg, dan nog krijg ik het os op partitie 1 dubbel.

Dit heb ik er ook maar in opgenomen: GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY=true

Erg onhanidg al die filetjes....

Het menu wat jij laat zien is erg mooi.



Inderdaad, nogal onhandig al die filetjes :)
En dat lenu zou ik graag willen hebben, al zal dat nog wel even duren voor ik dat allemaal begrijp.
Zou handig zijn als iemand mij kan uitleggen wat ik waar moet veranderen  ???

Maar is het dan gelukt om de namen aan te passen naar keuze en die nummers eruit te krijgen?
En al de overbodige keuze uit de grub te krijgen?

BV:
My Ubuntu
My Kubuntu
My XP

Want ik heb ook naar die paginas gekeken maar wordt daar niet wijzer van, en probeer niet teveel te veranderen in die files uit schrik dat ik iets ga misdoen...
« Laatst bewerkt op: 2012/03/23, 21:42:35 door stieviegonzales »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/23, 21:40:51 »
Waar je waarschijnlijk tegenaan loopt, is dat die veelvoud aan tutorials die je tegenkomt, zijn geschreven voor GRUB 1. GRUB 2 is nog redelijk nieuw voor Linux-begrippen, en dus vind je er relatief minder info over.

Dat kan inderdaad wel kloppen, al heb ik ook wel informatie gevonden over de grub 2, maar dat staat daar allemaal zo moeilijk uitgelegd...  ???
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/23, 21:44:50 »
Je zou nog BURG kunnen proberen. Is een soort GRUB met mooie effecten enzo. Verder eens met Asfyxia, maar ieder zijn meug ;)
TopGear had een mooie tutorial geschreven, maar ik kan zijn site niet meer bezoeken. Zelf dus even googlen :P

Is dat een soort programmaatje om die grub aan te passen?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/23, 21:45:25 »
Met een spade kan je dieper graven in wat mogelijk is.

Er is de grub customizer voor Ubuntu én er is er eentje voor Kubuntu (die trouwens je achtergrond voor Grub kan laten aanpassen) die wat uitgebreider is; typisch Kubuntu.

In het forumonderdeel tips en trucs kan je alle info hierover terugvinden.

Let wel op: stoeien met dergelijke files kan een compleet onwerkbaar geheel opleveren als je even niet oplet wat je doet. Dus op eigen risico te gebruiken ;) .

linkje: http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-grub2-editor-voor-kde/  hier staat ook de link ivm de editor voor Ubuntu
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/23, 21:47:21 »
Met een spade kan je dieper graven in wat mogelijk is.

Er is de grub customizer voor Ubuntu én er is er eentje voor Kubuntu (die trouwens je achtergrond voor Grub kan laten aanpassen) die wat uitgebreider is; typisch Kubuntu.

In het forumonderdeel tips en trucs kan je alle info hierover terugvinden.

Let wel op: stoeien met dergelijke files kan een compleet onwerkbaar geheel opleveren als je even niet oplet wat je doet. Dus op eigen risico te gebruiken ;) .

linkje: http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-grub2-editor-voor-kde/  hier staat ook de link ivm de editor voor Ubuntu

Bedankt dat ga ik effe bestuderen ;)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/24, 17:03:02 »
Ik heb grub.cfg (de file die grub2 aanmaakt) overgenomen, ge-edit en in 40_custom gezet.
Dan kan ik de titels in ieder geval aanpassen maar dan nog gaat ie alle os zelf ook nog eens zoeken en erbij zetten.
Als ik dan in /etc/default/grub de regel GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true toevoeg, dan gebeurt dat nog steeds met het os op partitie 1...

Achtergrondafbeelding kun je er schijnbaar inzetten.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/24, 18:02:50 »
Ok, desondanks ik zei dat ik Ubuntu voor de laatste keer zou verwijderen, heb ik het toch gedaan.
Na wat geklungel, heb ik besloten helemaal opnieuw te beginnen.
Maar ik zou graag Ubuntu, Kubuntu en misschien nog een paar andere zaken uitproberen.
Ubuntu en Kubuntu zou ik zeker willen, de andere kan ik eerst met een live-cd proberen.

Alvast bedankt voor de moeite!
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/25, 12:26:32 »
Het eerst wat ik wil zeggen is, dat ik iedereen die een ander OS wil gebruiken dan het vertrouwde Windows alleen maar kan aanmoedigen.

Alleen wat deze mensen niet moeten vergeten, er is wel een 'learning curve'.
Dat is voor sommigen onder ons een 'plakje cake', maar voor anderen een moment om toch terug te keren naar Windows.

Wat jij wil is natuurlijk allemaal mogelijk, maar hou in je achterhoofd, dit is maar luttele seconden in beeld komt.
Wat voor mij veel belangrijker is, het onderliggende OS en grafische schil werkt die zonder klagen.
Bij Windows ga je toch ook niet zitten turen naar de blokjes die van links naar rechts gaan of oplichtende bolletjes.

Grub moet praktisch zijn in selecteren en werken!
Daarna komt het 'echte' werk, daar ben ik 99,9% van de tijd in bezig.

Dus terug naar Windows, omdat je de 'starter' niet kan 'opleuken', is naar mijn mening een beetje kort door de bocht.
Begin eerst met wat eenvoudige dingen en als je denkt dat Ubuntu 'het' nieuwe systeem voor je is, dan kan je altijd nog beginnen met 'opleuken'.
Mijn advies is dan ook ... lezen .. lezen ... lezen en nog eens veel lezen.

Succes
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/27, 14:04:58 »
Zag dat mint9 ldpe een mooie groene achtergrond afbeelding standaard had bij grub...

Xubuntu miss iets?
12.04 kun je al eens proberen.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/27, 17:37:25 »
Met een spade kan je dieper graven in wat mogelijk is.

Er is de grub customizer voor Ubuntu én er is er eentje voor Kubuntu (die trouwens je achtergrond voor Grub kan laten aanpassen) die wat uitgebreider is; typisch Kubuntu.

In het forumonderdeel tips en trucs kan je alle info hierover terugvinden.

Let wel op: stoeien met dergelijke files kan een compleet onwerkbaar geheel opleveren als je even niet oplet wat je doet. Dus op eigen risico te gebruiken ;) .

linkje: http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-grub2-editor-voor-kde/  hier staat ook de link ivm de editor voor Ubuntu
Net ff uitgeprobeerd ( op ubuntu 12.04)
werkt perfect! Nu  achtergrond in grub en links zijn ook aan te passen.
maar zet zo alles terug in standaard instellingen.(hoef die flauwekul niet)
10.04 heeft idd lelijk zwart maar 11.10 en 12.04 hebben al aangepast grub is niet meer zwart wit

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/27, 19:46:23 »
Zag dat mint9 ldpe een mooie groene achtergrond afbeelding standaard had bij grub...

Xubuntu miss iets?
12.04 kun je al eens proberen.



Heb ondertussen Ubuntu 11.10 en Kubuntu 11.10 geinstalleerd...
Nu heb ik die mooie blauwe achtergond van Kubuntu in mijn grub :)
Zal dat maar even zo laten en mij concentreren op het OS zelf.
Als ik wat beter met (K)Ubuntu kan werken ga ik nog eens proberen die grub aan te passen...

Heb ondertussen ook een live cd gemaakt van Linux Mint, en daar heb je ook een mooie grub ;)
Maar dat ga ik voorlopig nog niet installeren, omdat ik daar helemaal nog niets van ken  =D
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/28, 15:09:19 »
Ik gebruik al een tijdje BURG (grub achterstevoren) en ben er super blij mee. Veranderen van thema's etc super makkelijk. Net even wat mooier dan grub.
Klik hier voor een tut (wel Engels) http://www.unixmen.com/how-to-install-burg-in-ubuntu/.

Groeten van Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Re: Thema veranderen grub
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/07, 13:54:15 »
Ben eens naar die site gaan kijken en heb geprobeerd die burg manager te installeren...

sudo add-apt-repository ppa:n-muench/burg sudo apt-get update
en dan krijg ik dit:

Error: need a repository as argument
Wat bedoelen ze daar mee?


Ook dit geprobeerd:

sudo apt-get install burg burg-themes
met dit resultaat:

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van afhankelijkheden wordt opgebouwd       
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar 
E: Kan pakket burg niet vinden
E: Kan pakket burg-themes niet vinden

Blijkbaar loopt er een en ander fout...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Thema veranderen grub
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/07, 14:33:11 »
Ik zou dit zelf niet proberen, ik hoor dat veel mensen daar problemen mee hebben. Zelfs al het commentaar op die pagina zelf gaat over mensen die na het installeren van BURG ubuntu of windows kwijt zijn, of dat zelfs helemaal niets meer start.
Dat gezegd hebbende, de code op die website is fout (ook al geen goed teken). Als je ondanks alles toch BURG wilt gebruiken:

sudo add-apt-repository ppa:n-muench/burg
sudo apt-get update
sudo apt-get install burg burg-themes