Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Files niet wijzigen  (gelezen 891 keer)

Kan Files niet wijzigen
« Gepost op: 2024/04/04, 14:02:52 »
Kan files niet wijzigen omdat "ik niet de eigenaar ben".
Waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik ook op de computer van mijn vrouw doc's heb aangemaakt.
Hoe kan dit opgelost worden ??
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline ajjp

• Lid
Re: Kan Files niet wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2024/04/04, 14:50:12 »
Open je verkenner als root (met beheerdersrechten). Ga bij het betreffende document naar eigenschappen, kies rechten, en wijzig de lees- en/of schrijfrechten.

« Reactie #2 Gepost op: 2024/04/04, 21:41:24 »
Open je verkenner als root (met beheerdersrechten). Ga bij het betreffende document naar eigenschappen, kies rechten, en wijzig de lees- en/of schrijfrechten.
Het lukt mij niet, helaas. Vanuit de root !
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #3 Gepost op: 2024/04/05, 07:18:24 »
Waarschijnlijk staat die pc dan op naam van je vrouw,teveneens het wachtwoord?? Want bij installatie  dien je de naam van de gebruiker in te vullen en wachtwoord.
Om een accounttype te wijzigen dient u beheerder te zijn.

Open het Activiteitenoverzicht en typ Gebruikers.

Klik op Gebruikersaccounts om het paneel te openen.

Klik op Ontgrendelen rechtsboven in de hoek en voer uw wachtwoord in wanneer daar om gevraagd wordt.

Selecteer onder Andere gebruikers de gebruiker waarvan u de rechten wilt wijzigen.

Zet de beheerderschakelaar op Aan.

De rechten van de gebruiker zullen gewijzigd worden bij de eerstvolgende aanmelding.
« Laatst bewerkt op: 2024/04/05, 07:23:31 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia  en windows 11 pro

« Reactie #4 Gepost op: 2024/07/10, 12:39:25 »
Waarschijnlijk staat die pc dan op naam van je vrouw,teveneens het wachtwoord?? Want bij installatie  dien je de naam van de gebruiker in te vullen en wachtwoord.
Om een accounttype te wijzigen dient u beheerder te zijn.

Open het Activiteitenoverzicht en typ Gebruikers.

Klik op Gebruikersaccounts om het paneel te openen.

Klik op Ontgrendelen rechtsboven in de hoek en voer uw wachtwoord in wanneer daar om gevraagd wordt.

Selecteer onder Andere gebruikers de gebruiker waarvan u de rechten wilt wijzigen.

Zet de beheerderschakelaar op Aan.

De rechten van de gebruiker zullen gewijzigd worden bij de eerstvolgende aanmelding.
Sorry, maar ik wil graag verder gaan met dit onderwerp en heb de volgende vraag:
Ik kan "Activiteitenoverzicht" al niet vinden en kan dus niet verder.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/07/10, 13:12:44 »
    Het "activiteitenoverzicht" is eenvoudig wat je krijgt als je klikt in de linker bovenhoek, of als je op <Super> (de toets met het windows logo) drukt.

Mij lijkt het dat je bestandbeheer *niet* als beheerder had geopend. Als je geen beheerdersrechten hebt, dan kan je immers bestandbeheer niet openen als beheerder. Probeer het nog eens als volgt:

• Druk op Alt+F2. Een dialoog verschijnt om een commando in te geven (Engels: "Run a command")
    • Geef het volgende commando in: nautilus admin:///home
    • Een dialoog verschijnt waarin je je gebruikerspaswoord moet ingeven. Geef je gebruikerspaswoord en druk op <Enter>
    • Een venster van bestandsbeheer verschijnt, geopend in de folder "/home". Ga naar je eigen homefolder door de folder met je login-naam te klikken, en rechtsklik de folder waarvan je de eigenaar wil wijzigen.

Let op: Nautilus laat toe om permissies te wijzigen voor de folder én alle onderliggende folders, maar heeft geen voorziening om eigenaarschap van folders en subfolders in één klap te wijzigen! Als er veel bestanden zijn die je moet aanpassen, dan ga je toch beter de terminal gebruiken.

Als je bij 3) een foutmelding krijgt, dan betekent dat dat jou gebruiker (met id. 1001) géén beheerdersrechten heeft. Dan moet je uitloggen en inloggen als de gebruiker die wél beheerdersrechten heeft. Dat is minstens altijd de tijdens installatie aangemaakte, éérste gebruiker (met id. 1000). Vanuit die account kan je dan de procedure volgen die Pinokkio in detail heeft beschreven, om ook gebruiker 1001 beheerdersrechten te geven.

Daarna moet de hierboven beschreven procedure (die ik heb getest terwijl ik die uitschreef) werken om de eigenaar te wijzigen.[/list]
« Laatst bewerkt op: 2024/07/10, 13:17:10 door vanadium »

« Reactie #6 Gepost op: 2024/07/10, 18:16:01 »
Waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik ook op de computer van mijn vrouw doc's heb aangemaakt.
opgelost nooit als je u vrouw haar wachtwoord niet,kent als je die achterhaald ben je niet goed bezig.

« Reactie #7 Gepost op: 2024/07/10, 22:53:14 »
opgelost nooit als je u vrouw haar wachtwoord niet,kent als je die achterhaald ben je niet goed bezig.
Na 56 jaar getrouwd te zijn heb je geen geheimen meer voor elkaar, haha ...
Ja natuurlijk ken ik haar wachtwoord.
Heb overigens te aanwijzingen geprobeerd te volgen, maar kom er niet mee uit.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #8 Gepost op: 2024/07/10, 22:56:00 »
    Het "activiteitenoverzicht" is eenvoudig wat je krijgt als je klikt in de linker bovenhoek, of als je op <Super> (de toets met het windows logo) drukt.

Mij lijkt het dat je bestandbeheer *niet* als beheerder had geopend. Als je geen beheerdersrechten hebt, dan kan je immers bestandbeheer niet openen als beheerder. Probeer het nog eens als volgt:

• Druk op Alt+F2. Een dialoog verschijnt om een commando in te geven (Engels: "Run a command")
    • Geef het volgende commando in: nautilus admin:///home
    • Een dialoog verschijnt waarin je je gebruikerspaswoord moet ingeven. Geef je gebruikerspaswoord en druk op <Enter>
    • Een venster van bestandsbeheer verschijnt, geopend in de folder "/home". Ga naar je eigen homefolder door de folder met je login-naam te klikken, en rechtsklik de folder waarvan je de eigenaar wil wijzigen.

Let op: Nautilus laat toe om permissies te wijzigen voor de folder én alle onderliggende folders, maar heeft geen voorziening om eigenaarschap van folders en subfolders in één klap te wijzigen! Als er veel bestanden zijn die je moet aanpassen, dan ga je toch beter de terminal gebruiken.

Als je bij 3) een foutmelding krijgt, dan betekent dat dat jou gebruiker (met id. 1001) géén beheerdersrechten heeft. Dan moet je uitloggen en inloggen als de gebruiker die wél beheerdersrechten heeft. Dat is minstens altijd de tijdens installatie aangemaakte, éérste gebruiker (met id. 1000). Vanuit die account kan je dan de procedure volgen die Pinokkio in detail heeft beschreven, om ook gebruiker 1001 beheerdersrechten te geven.

Daarna moet de hierboven beschreven procedure (die ik heb getest terwijl ik die uitschreef) werken om de eigenaar te wijzigen.[/list]
Zie bijlage, waarmee ik wil benadrukken wat ik veel eerder al eens gemeld heb, dat het probleem zit in de externe opslag ruimte, of wel de externe schijf.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #9 Gepost op: 2024/07/10, 23:00:17 »
Al de files met een rood slotje achter de naam vallen niet onder mijn naam als eigenaar.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #10 Gepost op: 2024/07/11, 19:27:54 »
Mijn opinie is dat je de gebruiker account van je vrouw verwijderd,waardoor alle mappen worden ontgrendeld.Of een herinstallatie?

bekijk dit eens goed    https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/user-delete.html.nl

« Reactie #11 Gepost op: 2024/07/11, 23:57:42 »
Wanneer ik van de "Ext HD" de eigenschappen open, wat ik met elke map kan doen, en ik verander naar wat ik in de screenshot heb staan, wat kan er dan gebeuren.
Ik ben bang al de bestanden van het mapje kwijt te raken.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #12 Gepost op: 2024/07/11, 23:59:37 »
zie overigens dat er nog een gebruiker is nl #1001
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/07/12, 08:34:26 »
De disk staat standaard in
/media/gebruikersnaam/naam van de disk/
open de bestandsbeheerder in terminal als

sudo su
naam van de bestandsbeheerder

Ga naar de /naam van de disk/
rechter muisknop, eigenschappen
verander de rechten in iedereen lezen en schrijven
en bevestig met
toepassen op alle onderliggende mappen en bestanden.
« Laatst bewerkt op: 2024/07/12, 08:38:03 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #14 Gepost op: 2024/07/12, 09:04:11 »
De disk staat standaard in
/media/gebruikersnaam/naam van de disk/
open de bestandsbeheerder in terminal als

sudo su
naam van de bestandsbeheerder

Ga naar de /naam van de disk/
rechter muisknop, eigenschappen
verander de rechten in iedereen lezen en schrijven
en bevestig met
toepassen op alle onderliggende mappen en bestanden.
Gelijk even uitgeprobeerd, maar geen resultaat. Misschien iets fout opgevolgd?
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2024/07/12, 11:20:17 »
Vreselijk idee om een grafisch programma zomaar vanuit een rootterminal op te starten. Onder standaard Ubuntu, met Wayland, zal dat (gelukkig) wellicht zelfs niet lukken.Als je volgende keer login problemen krijgt, of er gebeuren andere gekke dingen, dan is het omdat je zonder voorzorgen grafische programma's als beheerder hebt opgestart.

Je "probleem" heeft te maken met eigenaars en permissies. Je kan de eigenaar veranderen, maar dan heeft de andere gebruiker mogelijk geen toegang meer. Je kan je gebruiker toevoegen aan de groep van de andere account. Ubuntu is zo ingesteld dat ook leden van de groep alle toegangsrechten hebben (umask 0002). Een zeer slechte derde mogelijkheid is: alle permissies openzetten.