Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: login probleem live cd kubuntu  (gelezen 1010 keer)

Offline flupke01

  • Lid
login probleem live cd kubuntu
« Gepost op: 2012/10/02, 12:23:20 »
Hallo, ik dacht als verstokte Windows gebruiker Kubuntu eens uit te proberen mbv een live cd installatie met linux live usb creator. Dat ging op zich prima, Kubuntu functioneerde goed, maar het ging mis bij het veranderen van de taalinstellingen. Ik moest uitloggen om een en ander af te ronden maar kreeg vervolgens ok weer een inlogscherm te zien. Dit eveneens bij het herstarten. Het vervelende is dat ik bij de setup nergens deze gegevens heb kunnen invullen. Ik was dan ook zeer verrast (maar niet blij) :'(.

Heb van alles uitgeprobeerd, maar kom er niet achter wat ik hier aan kan doen? Het schijnt dat default kubuntu of ubuntu samen met een niet ingevuld wachtwoord gebruikelijk is, maar dat helpt hier niets. Iemand nog een ander idee?

Offline aartje

  • Lid
Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/02, 22:59:05 »
Ik geloof niet dat velen begrijpen wat je bedoelt. Bedoel je dat je
(K)Ubuntu zelf hebt ge-installeerd maar niet meer weet wat je loginwachtwoord
is, of heeft iemand anders het ge-installeerd met automatisch inloggen,
zodat je nooit dat wachtwoord nodig had?

Om het in ieder geval voor mij duidelijker te maken zou je het nog eens
moeten proberen uit te leggen wat het probleem is.

Offline flupke01

  • Lid
Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/03, 01:02:56 »
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld, maar wel raar. Heb Kubuntu (live cd) met linux live usb creator op een usb stick gezet en de pc ermee opgestart om zo eens te zien hoe Kubuntu in de praktijk bevalt. Dat werkte prima, totdat ik de taalinstellingen veranderde. Hierop werd gemeld dat er moest worden uitgelogd of afgemeld, hetgeen ik gedaan heb. Bij het weer herstarten kwam er opeens een inlogscherm tevoorschijn, waarmee ik dus niet verder kwam. Dit dus terwijl ik bij de hele setup nergens iets voorbij heb zien komen wat met inloggen of het aanmaken van accounts of wat dan ook te maken had.

Dat is het verhaal, kan het niet duidelijker vertellen. Maakt hoe dan ook niet meer uit; heb de USB stick maar weer geformatteerd, en er vervolgens Lubuntu opgezet. Dat werkt vooralsnog goed zonder dit gedonder. Maar ik snap nog steeds niet wat er nou mis ging...

Nog een vraag overigens: ik vind Lubuntu (en ook Kubuntu toen het nog werkte) best traag, terwijl ik had verwacht dat het veel sneller zou werken dan Windows. Kan dat zijn omdat ik het vanaf een USB stick draai en is het dus normaliter (bij een echte install op de HD) wel sneller?

Offline jan11000

  • Lid
Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/03, 04:55:02 »
Vanaf usb is natuurlijk lamgzaam.
Heb je ook de video drivers geinstalleerd? of zijn ze al geinstalleerd?

En wat zoor hardware heb je, je klaagt over snelheid en je verteld ons niet je hardware.

Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/03, 08:26:20 »
met dat uitloggen in de live sessie gebruikt Kubuntu de wachtwoorden 'Kubuntu'  (Ubuntu -- 'Ubuntu' Mint -- 'Mint' enz) dus betrekkelijk eenvoudig. (Ik dacht zelfs dat het zonder hoofdletters was, maar dat weet ik niet meer zeker) dus zowel inlog als wachtwoord is hier kubuntu (bij KDE) , het is inderdaad eigenaardig dat dat niet in de installer vermeld staat (de Wiki weet ik niet, misschien een leuke toevoeging ? )

Met Live USB creator, of Unetbootin,  echter worden de instellingen niet bewaard; dus het heeft weinig, of geen, zin om de taalinstellingen aan te passen in een Live-sessie op die manier. Echter mocht je 'opstartschijf aanmaken' met Ubuntu (of een derivaat) worden al die instellingen wél bewaard, alsook geïnstalleerde programma's.

In een Live-sessie de taalinstellingen aanpassen is een onnodige complicatie. Tenzij je de stick aanmaakt met 'opstartschijf aanmaken' in Ubuntu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline aartje

  • Lid
Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/03, 09:10:12 »
Een CD (of USB) Live-versie is altijd zo traag als dikke stroop. Het is eigenlijk
hoofdzakelijk bedoeld om even te kijken of het sowieso werkt op je systeem.
Als je Ubuntu zou willen proberen zou je op  je interne (!) disk zo'n 30 GB
vrij moeten zien te maken en het eens moeten installeren.
Afhankelijk van je hardware wordt het dan L-,X-, K- of gewoon-Ubuntu.
En het lijkt me niet handig om op dit forum te blijven benadrukken
dat Windows zoveel beter lijkt......
Ik griezel er van als ik er aan zou moeten denken om alleen op Windows te
moeten werken. Ik gebruik tegenwoordig alleen heel af en toe WindowsXP
onder virtualbox om mijn TomTom te updaten.

Op mijn netboekje is Ubuntu sowieso veeeel sneller dan.......

Offline flupke01

  • Lid
Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/03, 09:27:25 »
Dank voor de respons :)

@ Jan11000: Het gaat om een Asus netbookje (1201N), met deze specs:    Intel Atom N330 1,6GHz, Nvidia ION, 2GB DDR2  RAM. Dit is natuurlijk sowieso al geen snelheidsmonster, maar volgens mij zou het toch een stuk sneller moeten kunnen dan met Windows 7.
Naar die videodrivers heb ik wel ff gekeken, maar dat bleek wat meer uitzoekwerk te vereisen, had ik ff geen tijd voor. Zou dat veel uitmaken qua snelheid?

@Joris Donders: Zoals al vermeld heb ik dingen als Ubuntu/ubuntu/Kubuuntu/kubuntu etc. al geprobeerd. Dat werkte dus niet. Verder kun je bij Live USB creator kiezen om de "persistance" grootte in te stellen; hiermee reserveer je ruimte op je USB stick om diverse zaken, zoals bijv. aanpassingen van instellingen, op te slaan. Ik had deze op 2 GB gezet, plek zat dus. Ben het met je eens dat voor live cd verder niet zo nodig/logisch is om dingen als taalinstellingen te veranderen. Ik deed dat dan ook meer om te zien of en hoe dat werkte en de "feel" van Kubuntu te ervaren.

@ aartje: 'te blijven benadrukken dat Windows zoveel beter lijkt'. Uhmm, waar doe ik dat dan precies? Ik zeg welgeteld één (1) keer dat ik een verbetering qua snelheid t.o.v. Windows had verwacht en dat dat vooralsnog wat tegenvalt. Tjonge, dat zijn wel heel erg gevoelige lange tenen. Begrijp dat het W woord gebruiken hier gelijk vloeken in de kerk is? Ik probeer juist als Windows gebruiker mijn horizon te verbreden en te zien of ik evt. zou willen/kunnen overstappen op Linux. Dit soort reply's zijn wat dat betreft weinig stimulerend. en nogal stereotype... verder bedankt voor dat deel van je reactie dat wel inhoudelijk relevant is natuurlijk...

Ik denk er ondertussen inderdaad wel over om Lubuntu op de HD te installeren om te zien  hoeveel sneller het dan wordt. Iemand nog een suggestie wat de simpelste manier is qua dualboot? Misschien bestaat er een andere handig progje zoals Live USB creator?

Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/03, 09:50:53 »
Dank voor de respons :)

 met deze specs:    Intel Atom N330 1,6GHz, Nvidia ION, 2GB DDR2  RAM.

@Joris Donders: Zoals al vermeld heb ik dingen als Ubuntu/ubuntu/Kubuuntu/kubuntu etc. al geprobeerd. Dat werkte dus niet. Verder kun je bij Live USB creator kiezen om de "persistance" grootte in te stellen; hiermee reserveer je ruimte op je USB stick om diverse zaken, zoals bijv. aanpassingen van instellingen, op te slaan. Ik had deze op 2 GB gezet, plek zat dus. Ben het met je eens dat voor live cd verder niet zo nodig/logisch is om dingen als taalinstellingen te veranderen. Ik deed dat dan ook meer om te zien of en hoe dat werkte en de "feel" van Kubuntu te ervaren.

Met die specs kan je makkelijk de gewone versie van Ubuntu (Unity) draaien hoor ;)
klik hier voor info i.v.m. Nederlandstalige ISO's van Ubuntu

Snelheid: Lubuntu is in feite een paard zonder tanden; als je de feel van KDE kent, is Lubuntu echt wel wat minder van omgeving.
Wat zeker aangenaam, en sneller, zal draaien op je systeem is Xubuntu; heel goede distro en heel aangenaam, logisch, om mee te werken. Je zal ongeveer even snel uitkomen als Lubuntu (ik denk dat dat 2-3 seconden scheelt) maar je hebt dan wel iets volwaardig.

Kubuntu zal ook snel booten en draaien op je systeem (zie laptop uit mijn onderschrift) en is in mijn ogen gewoon super om mee te werken, ht is zelfs zo goed en stabiel dat het randje saai is (lol).

Unity, daar moet je van houden. Het klikt of het klikt niet (dat moet je zelf uitmaken). Persoonlijk werk ik wel graag met Unity, maar met KDE bereik ik een hogere work-flow, maar dat is persoonlijk. Uiteraard is er meer info en tips en trucs over Ubuntu dan de afgeleiden.
Ik weet niet of je begint met Ubuntu, of al wat ervaring hebt.
Over Ubuntu: klik hier en lees deze site goed door = verrekte handig !
Uiteraard is nog de officiële documentatie (knop bovenaan het forum) tot uw beschikking ;)


Succes !

Edit: heb net een Live-sessie van Kubuntu 12.04 gedraaid en idd als je uitlogt kan je blijkbaar niet meer inloggen met de gebruikelijk manier (of ik moet erover hebben gezien qua mogelijkheden) . Vreemd, vroeger ging dat wel.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/03, 10:08:37 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline flupke01

  • Lid
Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/03, 12:03:56 »
@ Joris: Top! Bedankt voor alle info, ga er naar kijken. En ik ben blij dat jij het inlog probleem ook ervaart; vroeg me al af of het aan mij lag  :)

Offline aartje

  • Lid
Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/03, 13:55:35 »
Dank voor de respons :)

@ Jan11000: Het gaat om een Asus netbookje (1201N), met deze specs:    Intel Atom N330 1,6GHz, Nvidia ION, 2GB DDR2  RAM. Dit is natuurlijk sowieso al geen snelheidsmonster, maar volgens mij zou het toch een stuk sneller moeten kunnen dan met Windows 7.
Naar die videodrivers heb ik wel ff gekeken, maar dat bleek wat meer uitzoekwerk te vereisen, had ik ff geen tijd voor. Zou dat veel uitmaken qua snelheid?



@ aartje: 'te blijven benadrukken dat Windows zoveel beter lijkt'. Uhmm, waar doe ik dat dan precies? Ik zeg welgeteld één (1) keer dat ik een verbetering qua snelheid t.o.v. Windows had verwacht en dat dat vooralsnog wat tegenvalt. Tjonge, dat zijn wel heel erg gevoelige lange tenen. Begrijp dat het W woord gebruiken hier gelijk vloeken in de kerk is? Ik probeer juist als Windows gebruiker mijn horizon te verbreden en te zien of ik evt. zou willen/kunnen overstappen op Linux. Dit soort reply's zijn wat dat betreft weinig stimulerend. en nogal stereotype... verder bedankt voor dat deel van je reactie dat wel inhoudelijk relevant is natuurlijk...

Ik denk er ondertussen inderdaad wel over om Lubuntu op de HD te installeren om te zien  hoeveel sneller het dan wordt. Iemand nog een suggestie wat de simpelste manier is qua dualboot? Misschien bestaat er een andere handig progje zoals Live USB creator?

Ik ben helemaal niet op mijn teentjes getrapt en heb helemaal geen zin om
een vergelijking tussen Windows en "Unix" te maken. Ieder "kiest" zijn favoriet.
Alleen las ik, terwijl je totaal geen ervaring hebt met Ubuntu al enige scepsis
tussen de regels door. Linux is nou eenmaal een totaal ander systeem met
zijn voor- en nadelen. Het gebruiken en onderhouden van Windows heb je ook niet
in één dag geleerd lijkt me. Voor dat alles lekker werkt, zal het nog heel wat
inspanning vergen.

Ik gebruik Ubuntu zelf onder andere op een netboekje met 2 GB geheugen en
een Atom N450 (1,6 GHz, dualcore) processor. Gewoon Ubuntu werkt daar prima
op Ik weet niet hoe je huidige diskindeling
is en hoe groot, maar ik heb het ruwweg als volgt gedaan:
a) Ik heb geconstateerd dat ik minder dan vier partities heb, zodat ik
een extra partitie kan maken.
b) Ik heb de Windows7 systeem partitie verkleind tot 30 GB met de utilities
onder Windows7. Ik had toen ongeveer 100 GB over voor Ubuntu.
c) Van die overgebleven ruimte heb ik een extended partitie gemaakt
mbv het commando fdisk onder de live-versie van Ubuntu.
d) Die extended partitie heb ik verdeeld in de volgende logische partities:
 1) Een partitie van 20 GB ext4 als root-partitie
 2) een partitie van 10 GB ext4 als home-partitie
 3) een swappartite van 3 GB
 4) Een partitie van  ca. 67 GB (de rest) ext4 als data-partitie
Dit deed ik ook met het commando fdisk onder het CD/USB-livesysteem
van Ubuntu in een terminal window. Het zal natuurlijk ook met het
gparted kunnen.
e) Hierna heb ik de installatie opgestart en gekozen bij partitioneren
voor "Iets anders"

Nou ja, het is maar een voorbeeld. En als het je niet bevalt kan je van die
extended partitie natuurlijk weer een ntfs-partitie maken, die je onder
windows als datapartitie kan gebruiken ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/10/03, 14:04:35 door aartje »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: login probleem live cd kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/03, 14:12:07 »
Met een LiveCD/DVD heb je met de snelheid van het medium als vertragende factor te makem.
Een LiveUSB gaat al beter, waarbij opgemerkt dat bij sommige hardware toch nog naar de USB 1 snelheid wordt omgeschakeld.
Dan zijn de Live versies ook nog eens sterk gecomprimeerd, bestanden en/of executables worden on the fly uitgepakt, kost ook nog tijd.
De werkelijke snelheid kun je pas testen na een echte installatie.
Bij mijn Ubuntu install heb ik naderhand vanuit het softwarebeheer het LXDE pakket erbij gezet. De Lubuntu versie vindt ik wat uitgekleed.
Ingelogd op LXDE levert dat een aardige snelheidswinst op.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL