Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Audio Device [Radeon HD 4000 Series] werkt niet onder ubuntu 9.10  (gelezen 1106 keer)

Offline ccapobert

  • Lid
Hallo beste mensen,

Ik lees en lees....maar het is mij echt teveel, hoe krijg ik nou toch mijn geluid uit mijn HP laptop dv7?

Dit staat er in terminal;

bert@bert-laptop:~$ lspci | grep -i audio
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
01:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc R700 Audio Device [Radeon HD 4000 Series]
bert@bert-laptop:~$ cat /proc/asound/card0/codec#0 | grep Codec
Codec: IDT 92HD75B3X5
bert@bert-laptop:~$ cat /etc/modprobe.d/alsa-base
cat: /etc/modprobe.d/alsa-base: Bestand of map bestaat niet
bert@bert-laptop:~$

Kan iemand hier wat mee? Ik niet....voor de rest ben ik heel erg tevreden met dit geweldige OS..

Alvast bedankt.....

Gr
bert






Re: Audio Device [Radeon HD 4000 Series] werkt niet onder ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/24, 23:14:37 »
Had je dit http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid al eens gelezen, met name punt 6.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Audio Device [Radeon HD 4000 Series] werkt niet onder ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/24, 23:23:52 »
Ik ga ervan uit dat u versie 9.10 gebruikt van Ubuntu.
Rechtsklikken op het volume-icoontje bovenaan, en dan kiezen voor "geluidsvoorkeueren". In het tabblad "hardware" even kijken welke geluidsapparaten er in de list staan. I.i.g. dient u geen gebruik te maken van "ATI hdmi", want dat is bedoeld om via een hdmi-kabel (naast beeld) geluid naar een HDTV te zenden. Vandaar dat uw videokaart (Radeon HD 4xxx) staat vermeld bij uw audioapparaten.

Zelf heb deze maar uitgeschakeld, zie schermafdruk (klik om te vergroten):



Klik na het uitschakelen het apparaat "intern geluid" aan, en zorg er via het rolmenu eronder voor, dat u kiest voor "analog stereo duplex".

Anders ook maar even doen wat op de site staat waar Gijsbert naar verwees.

Mocht dit allemaal niet baten, dan zou het kunnen dat uw onboard (zeg maar "gewone") geluid nog niet ondersteund wordt door ALSA. In ieder geval kon ik de boel nog niet met het exacte (wel soortgelijke) nummer terugvinden op de lijst met ondersteunde codecs. Maar uw laptop is geloof ik ook erg nieuw, dus dat is best mogelijk. Anyway, misschien lukt het wel m.b.v. de bovengenoemde stappen.

Offline ccapobert

  • Lid
Re: Audio Device [Radeon HD 4000 Series] werkt niet onder ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/26, 09:45:22 »
nee het lukt me niet, wel een geluidje ergens uit het dieptste van mijn hp dv7 laptop, maar niet door mijn altec lansing luidsrekertjes.......

wie nog meer ideeen???


bedankt alvast..

gr
bert

Re: Audio Device [Radeon HD 4000 Series] werkt niet onder ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/26, 09:59:05 »
Ik heb zelf de Gnome Alsamixer(op de achtergrond) ook geïnstalleerd, ik vind de regeling van Pulse Audio9op de voorgrond) nl. niet overzichtelijk.
Misschien kan je alsa ook installeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.