Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tooltje: 3d-transformatie -Gimp 2.10.20-  (gelezen 1798 keer)

Tooltje: 3d-transformatie -Gimp 2.10.20-
« Gepost op: 2020/07/12, 19:58:08 »
@ Forumleden,

Even wat 'gespeeld' met het tooltje 3d-transformeren in Gimp versie 2.10.20.
Ik heb er een kort stappenplan (met plaatjes) -- op een drafje --  van gemaakt.

Gimp 2.10.20

Tooltje: 3D Transformatie



Menu: Gereedschap → Transformeren → 3d-transformatie (Shift + W)



* Een afbeelding bewerken met 3d-transformatie:

– Afbeelding openen;
– Grootte wijzigen: Afbeelding → Canvasgrootte → Canvasgrootte instellen
   ! Kettingetje sluiten = de verhoudingen worden behouden tijdens het wijzigen van de waarden!



Nu kan je de afbeelding in 3d transformeren – er zijn verschillende punten die je daarvoor kan gebruiken → ‘speel' er wat mee tot dat je het gewenste resultaat bekomt.
Resultaat na wat experimenteren:



Het enige dat ik nog niet weet is: hoe die geblokte achtergrond (canvas) verwijderen ...

Samenstelling:
12 juli 2020.

Hopelijk is dit goed samengesteld. Graag feedback over tekortkomingen in het geheel.  Met heel veel dank.

groet,
spievensterke.

« Laatst bewerkt op: 2020/07/12, 20:14:48 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Tooltje: 3d-transformatie -Gimp 2.10.20-
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/12, 23:40:11 »
Het enige dat ik nog niet weet is: hoe die geblokte achtergrond (canvas) verwijderen ...
Ha Spiev, opnieuw, dat canvas verwijder je door de afbeelding te pletten, dat is alle lagen samenvoegen.

Re: Tooltje: 3d-transformatie -Gimp 2.10.20-
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/12, 23:54:43 »
Citaat
Ha Spiev, opnieuw, dat canvas verwijder je door de afbeelding te pletten, dat is alle lagen samenvoegen.

Als ik dit doe dan krijg ik volgend resultaat:



Ik zie dan niet goed of de afbeelding wel 3d-getransformeerd is ... ??? Of is dit normaal zo ?
Je ziet het wel maar je moet echt goed kijken om het te zien of het origineel er naast houden. (de transformatie is maar onder 45° gebeurd)

-- het origineel:



-- Met het toverstokje de achterliggende delen geselecteerd en dan het kleur gewijzigd (wit) geeft volgend resultaat:

« Laatst bewerkt op: 2020/07/13, 00:13:56 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Tooltje: 3d-transformatie -Gimp 2.10.20-
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/13, 09:21:11 »
Hallo, je moet iets meer met die schuiven spelen. Bijgaand een 3d-transformatie van jouw afbeelding, canvas eerst 2x vergroot, afbeelding niet geplet.

Re: Tooltje: 3d-transformatie -Gimp 2.10.20-
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/13, 09:59:14 »
@ Paul Matthijsse,

Citaat
Hallo, je moet iets meer met die schuiven spelen. Bijgaand een 3d-transformatie van jouw afbeelding, canvas eerst 2x vergroot, afbeelding niet geplet.

Bedankt voor de feedback Paul.
Mogelijkheden zat dus en daar leer je (ik) dus van.

Ik onthou daar het volgende uit en neem het mee voor een volgende:
- éérst het canvas vergroten en dan pas de 3d-transformatie toepassen/uitvoeren op de foto/afbeelding, als het dan naar de "zin" is, de lagen samenvoegen ('pletten' heet dat nu) en opslaan.

--> je kan er dan, eventueel, ook een screenshot van nemen volgens de grootte die je wenst en opslaan ... experimenteermogelijkheden zat ...
     ( ik heb, ondertussen, ook gemerkt/ontdekt dat shutter(screenshottooltje) ook wel wat mogelijkheden biedt om een en ander met een afbeelding te doen.)

btw: --- was het - eerste probeersel van - stappenplan goed uitgewerkt ? Het moet, uiteraard nog aangepast worden aan wat jij aangaf...

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Tooltje: 3d-transformatie -Gimp 2.10.20-
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/13, 11:30:56 »
Ik onthou daar het volgende uit en neem het mee voor een volgende:
- éérst het canvas vergroten en dan pas de 3d-transformatie toepassen/uitvoeren op de foto/afbeelding, als het dan naar de "zin" is, de lagen samenvoegen ('pletten' heet dat nu) en opslaan.
Correct. Pletten is een woord dat ikzelf gebruik, de juiste term is Alle lagen samenvoegen.

btw: --- was het - eerste probeersel van - stappenplan goed uitgewerkt ? Het moet, uiteraard nog aangepast worden aan wat jij aangaf...
Ja hoor, prima!