Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DaVinci Resolve  (gelezen 2010 keer)

Offline GjaltG

  • Lid
DaVinci Resolve
« Gepost op: 2020/07/19, 15:15:57 »
Ik heb al een tijdje op dit forum rondgekeken, maar (nog) niets ontdekt over het installeren van het Videobewerkingsprogramma DaVinci Resolve. Nadat ik het gestand had gedownloaded, moest het worden geïnstalleerd. Alles gedaan volgens de instructie maar er komen alleen foutmeldingen, waarvan ik denk dat het .zip bestand leeg is. Hieronder de gevolgde instructies.
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~/Downloads$ unzip ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.zip
\Archive:  ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.zip
  inflating: DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run 
  inflating: Linux_Installation_Instructions.pdf 
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~/Downloads$ \sudo ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run -i[sudo] wachtwoord voor gjalt:
./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: 1: ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: ELFAI: not found
./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: 1: ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: p: not found
./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: 1: ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: p: not found
./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: 1: ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: @@w@@@@@@@��@@@@,j,j: not found
./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: 1: ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: : not found
./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: 1: ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: Q�td/lib64/ld-linux-x86-64.so.2GNUGNU�0: not found
./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: 2: ./DaVinci_Resolve_16.2.4_Linux.run: Syntax error: word unexpected (expecting ")")
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~/Downloads$
Waarschijnlijk doe ik iets fout. (ben nog maar net met Linux bezig)

Re: DaVinci Resolve
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/19, 20:03:48 »
Om Davinci Resolve te installeren in Ubuntu kun je best eerst van het gedownloade bestand een .deb bestand van maken.
En daarna kun je gewoon dubbelklikken op dat .deb bestand om te installeren.
Daniel Tufvesson heeft op zijn website de gehele uitleg staan hoe dit in zijn werk gaat.
Veel succes ermee .... en met Ubuntu  ;)
https://www.danieltufvesson.com/makeresolvedeb
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline GjaltG

  • Lid
Re: DaVinci Resolve
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/20, 14:58:08 »
Dankjewel asilnevs,
nadat ik ondanks het missen van en paar onderdelen is het mij tenslotte gelukt het .deb bestand te krijgen.
Tijdens de installatie hiervan kreeg ik het volgende bericht
"dpkg: fout bij verwerken van archief davinci-resolve_16.2.4-1_amd64.deb (--install):
 pakketarchitectuur (amd64) komt niet overeen met het systeem (i386)
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 davinci-resolve_16.2.4-1_amd64.deb.
betekent dit, dat mijn systeem een 32 bits systeem is, of dat xubuntu 32 bits is.

Re: DaVinci Resolve
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/20, 15:20:47 »
Je systeem is een 32 bit. Wel knap dat je een debje kunt maken met missende onderdelen. Is mij nog nooit gelukt.  =D
Je moet dus de 32 bit van het archief hebben, niet de 64 bit.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/20, 15:23:35 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline GjaltG

  • Lid
Re: DaVinci Resolve
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/20, 16:11:31 »
Dag Dellkubuntu,
De missing onderdelen tijdens de installatie alsnog geinstalleerd dus. Voorheen draaide op dit systeem een Windows 10 , 64 bit systeem. Dus dacht ik, dat het huidige systeem xubuntu ook 64 bit zou zijn. De hardware kan dus wel een 64 bit operating system aan. Het .iso bestand waarmee ik het systeem heb geïnstalleerd was ubuntu 18.04.LTS amd 64. Waarvan ik dacht dat die amd 64 op de bitrate sloeg. Overigens in het verhaal van Daniël Tufvesson wordt ook uitgegaan van een 64 bit architectuur. Mijn processor is echter een i686, betekent idd 32 bit. Dus zal even snuffelen of ik dat ook ergens kan terugvinden

Offline GjaltG

  • Lid
Re: DaVinci Resolve
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/20, 16:36:40 »
About System Requirements
DaVinci Resolve works on a wide variety of platforms with performance characteristics based on hardware configurations.
These requirements include:
    A 64 bit operating system as detailed in the ReadMe file and configuration guide
    A minimum of 16GB of RAM is recommended, 32GB if using Fusion
    An NVIDIA, AMD or Intel GPU with a minimum of 2GB of VRAM that supports versions greater than either supports Metal, OpenCL 1.2 or CUDA 10. (CUDA compute 3.0)
    A modern quad core CPU or greater.
Dus hier ga ik al in de fout met mń 32 bit operating system.
Wil de gok wagen om ubuntu 64 bit te installeren

Re: DaVinci Resolve
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/20, 21:16:50 »
Nou, ik denk niet dat het dan ook een succes wordt. Het programma wil 16 gb ram, dat is behoorlijk. Dat zit alleen op een vrij nieuwe computer aan boord. Hoe oud is de computer waar je dit op wilt zetten? Dit programma wil een vrij nieuwe pc met sterke hardware.
Het probleem is nu niet de architectuur van je systeem, dit programma zal sowieso niet draaien op je pc.
Kun je niet beter een videobewerkingsprogramma uit de repositorie van ubuntu zelf halen? Dat scheelt een hoop teleurstellingen.
Tip: begin simpel, ga vooral geen exotische software van buiten de repo's halen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/07/20, 21:25:27 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline GjaltG

  • Lid
Re: DaVinci Resolve
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/22, 15:02:11 »
dag Dellkubuntu,
Ik denk dat je idd gelijk hebt. 16 Gb Ram heb ik bij lange na niet. Inmiddels mijn systeem wel op niveau gebracht met xubuntu 20.04.
mijn bedoeling met Davinci was, een film (gedownload van youtube) voorzien van bijpassende muziek (mp3 file). Welk programma daar aan kan voldoen weet ik (nog) niet. Ga even snuffelen. Bedankt voor het meedenken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: DaVinci Resolve
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/22, 15:41:49 »
Zeker géén Davinci nodig dan. Openshot zal meer dan voldoen en is heel gemakkelijk aan te leren. Iets moeilijker starten, maar krachtiger: kdenlive. Semi-professioneel (en steile leercurve): cinelerra.

Maar voor wat jij wil is zelfs een eenvoudige lineaire video editor voldoende: Avidemux.

Allemaal vrije en open source software.

Re: DaVinci Resolve
« Reactie #9 Gepost op: 2020/07/22, 16:24:13 »
.... Of Olive editor of Shotcut.
Keuze genoeg dus.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/22, 16:25:46 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline GjaltG

  • Lid
Re: DaVinci Resolve
« Reactie #10 Gepost op: 2020/07/22, 18:03:44 »
@Vanadium, Kdenlive loopt regelmatig vast, geen idee waardoor. Lijkt op de NVIDIA driver, omdat scherm helemaal versplintert ahw.
@asilnevs heb net olive geÏnstalleerd eens kijken hoe dat werkt.
Maar zoals Vanadium al zegt misschien is Avidemux wel hetgeen ik moet hebben
Bedankt allebei. groet Gjalt