Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub beschadigd  (gelezen 1625 keer)

Offline rietje

  • Lid
Grub beschadigd
« Gepost op: 2018/06/01, 11:00:50 »
Xubuntu 16.04
Ik heb op één of andere manier de Grub beschadigd.
Nu kan ik wel opstarten, en hoor aan bekende geluiden dat dit ook gebeurd, maar het beeldscherm blijft zwart.
Kan normaal in het BIOS komen en heb geprobeerd met de installatie CD xubuntu opnieuw te installeren.
Positie 1: uitproberen zonder installatie start niet op en gaat terug naar het begin.
Positie 2: installeren -idem
BIOS terug op HD als eerste opstart en dan hoor ik hem doorstarten, maar geen beeld (zwart).
Als ik beeld zou hebben dan zou ik via Gparted de partitie waarop ik xubuntu op wil installeren eerst kunnen formatteren.
Weet iemand wat ik het beste kan doen?
Ik heb eeb HD van 1TB,hierop staan 3 partities: sda1=leeg, sda3 hierop staat een xubuntu, waarin ik het verkeerde commando heb gegeven voor een aanpassing in Grub.
sda5= ook een xubuntu, maar defect(onbenaderbaar).
« Laatst bewerkt op: 2018/06/01, 11:12:35 door rietje »

Offline loti

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/01, 11:33:57 »
Probeer het eens met Super Grub2 Disk

https://www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/01, 11:52:50 »
Ik heb super grub2 op een stick gezet. Deze stick aangesloten op computer. Moet ik hem nu kunnen zien in bios?

Re: Grub beschadigd
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/01, 12:14:14 »
Rietje,

Jij bent wel van het beschadigen of je computer om zeep helpen.
Kan me de vorige recente post van je voor de geest halen.

Wellicht moet je een andere hobby zoeken :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/01, 12:16:01 »
In je bios instellen dat je wilt booten naar je usb stick.
Dan kun je booten van je usb stick, en moet dan gewoon een scherm zien.
En voor als je niet weet, supergrub is om te booten naar je linux, voor als je grub beschadigd is.

Maar op dezelfde site vind je Rescatux.
Met Rescatux kun je grub repareren, via een grafische menu.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/01, 12:17:47 door jan11000 »

Re: Grub beschadigd
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/01, 13:00:33 »
Hee deKorte,
Op dit forum gaat het erom elkaar te helpen en al doende te leren. Iedereen is ooit eens ergens begonnen. Dus zou het je sieren om anderen te helpen en te motiveren i.p.v. af te kraken.
Groet,
Goese Duikertje

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/01, 13:22:41 »
Ik ben bezig te leren, met vallen en opstaan.

Rescatux ga ik wellicht ook downloaden.
Ik kan nu al opstarten in Super Grub2, ziet er goed uit, maar....   Wat nu te doen om te pogen op te starten.
Voordat ik iets ga doen, vraag ik het maar eerst hier.

Offline loti

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/01, 13:53:21 »
Ga naar   "Dedect en show boot methods" dan krijg je een soort grubmenu  en probeer vanaf daar op te starten.  En verder is het beste  om het e.e.a hier uit te proberen.
Bootrepair wil ook vaak helpen in deze situaties.

En... met vallen en opstaan kom je het verst!
« Laatst bewerkt op: 2018/06/01, 14:03:28 door loti »

Re: Grub beschadigd
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/01, 15:29:26 »
Ik gebruik inderdaad meestal  bootrepair.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/01, 15:43:32 »
Er staat een lijst met wel 4 kernels. allemaal geprobeerd, maar moet dan telkens de computer uitschakelen om weer bij biosscherm te komen ,ze zo één voor één te proberen. Geen resultaat.
Verder zie ik onderaan nog een Ubuntu staan. Dat is waarschijnlijk die defecte van sda5.
Als ik die selecteer dan kan ik inloggen en krijg dan de inlogzin zoals in de terminal:     wim-MS-7721 login:     (met knipperende cursor).    Hier moet dus een commando ingetikt worden.

Na 2x wachtwoord heb ik nu:  wim@wim-MS-7721:~$    (knipperende cursor)


 
« Laatst bewerkt op: 2018/06/01, 15:47:57 door rietje »

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/01, 15:44:34 »
Moet ik bootrepair ook weer downloaden en op schijf zetten ?

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #11 Gepost op: 2018/06/01, 16:03:16 »
De situatie is veranderd! Ik ben met de live cd nu via F6 -- nomodeset--Esc/Enter erin geslaagd om Ubuntu zonder installeren te krijgen.
Ik kan nu in alle 3 partities komen en de Bestandsinhoud bekijken.  Wat kan ik nu het beste doen ??

Re: Grub beschadigd
« Reactie #12 Gepost op: 2018/06/01, 16:29:36 »
Wat wil je nu precies gaan doen?

Back-up maken?

Mappen terug plaatsen?

Ubuntu opnieuw installeren?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #13 Gepost op: 2018/06/01, 18:22:41 »
Als het kan zou ik Grub willen herstellen.  Maar als dat niet meer kan dan wil ik een nieuwe xubuntu installeren op de plaats van de defecte oude op partitie sda5.  Ik neem aan dat ik dan ook de xubuntu op partitie sda3 weer kan inzien.

Re: Grub beschadigd
« Reactie #14 Gepost op: 2018/06/01, 18:36:26 »
Dan zou ik bootrepair downloaden en op cd/USB zetten.

Bios aanpassen en vanaf bovenstaand medium opstarten.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Grub beschadigd
« Reactie #15 Gepost op: 2018/06/02, 08:52:52 »
Hee deKorte,
Op dit forum gaat het erom elkaar te helpen en al doende te leren. Iedereen is ooit eens ergens begonnen. Dus zou het je sieren om anderen te helpen en te motiveren i.p.v. af te kraken.
Groet,
Goese Duikertje

Eerst stond hier iets anders, maar je hebt eigenlijk wel gelijk. Vraag maar raak hoor Rietje :)
« Laatst bewerkt op: 2018/06/02, 08:57:20 door dekorte.marcel »

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #16 Gepost op: 2018/06/02, 09:59:00 »
Maasnet, tot zover alvast bedankt.
Ik heb nog de vraag of een grubrepair ook niet uit te voeren is in de terminal. Het blijkt dat bij de proefversie van ubuntu ook een terminal is.

P.S. Ik heb een computer die ook in volledige UEFI-modus kan draaien! Ik lees op het internet dat er dan een bepaalde reparatie methode is.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/02, 11:00:20 door rietje »

nahjo

  • Gast
Re: Grub beschadigd
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/02, 13:32:14 »
Ik zou met die livedvd eerst alle bestanden die ik niet kan missen in veiligheid brengen op een USB staafje en daarna met de LiveDVD installer Xubuntu over de corrupte versie (sda5 ?) heen installeren (keuze iets anders) en met mazzel sla je dan meerdere vliegen in 1 klap (Grub ook weer hersteld).


Re: Grub beschadigd
« Reactie #18 Gepost op: 2018/06/02, 15:17:17 »
Ik zou met die livedvd eerst alle bestanden die ik niet kan missen in veiligheid brengen

Dat sowieso.
Maar bij installatie (lubuntu en ubuntu16) wordt meestal ook de optie gegeven "huidige os overschrijven met nieuwe installatie met behoudt van bestanden". Dit zorgt ook voor een soort van "herstel" van de volledige installatie.
Dit heb ik wel eens gedaan en dit werkte op zich gewoon prima. En inderdaad met behoudt van bestanden, maar dan alleen van de hoofdaccount. Van andere gebruikersprofielen waren de bestanden er nog wel, maar de profielen niet meer.
Ik vond het de ene keer dat ik dit toegepast heb toch wel handig, en prima werken ook.

Misschien kun je hier iets mee.

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/05, 19:00:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #19 Gepost op: 2018/06/02, 16:00:02 »
De Bootrepair disk wilde niet opstarten.

Rescatux heeft het opgelost. Ik kan in ieder geval normaal opstarten met de sda3-ubuntu. De grub van de andere ubuntu (op sda5) krijgt hij niet gerepareerd, zelf geeft hij aan van wel, maar bij het opstarten blijft het scherm zwart. Zit dus een beschadiging in het deel van bestandssysteem dat het beeldscherm aanstuurt.
Voor mij is het enige nadeel dat ik een aantal bladwijzers met belangrijke emailadressen kwijt ben, die hierop stonden.
Rescatux is een fantastisch programma, dat gemakkelijk werkt. Voor deskundigen is hier nog veel meer mee te doen. Jammer dat ik er te weinig kennis voor heb.
Bedankt allemaal voor de tips.
Groeten,

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #20 Gepost op: 2018/06/02, 23:01:59 »
Als je schijf kunt mounten , dan kun je  de bladwijzers kopiëren.
Dit staat in je home map , als verborgen files, dus mappen   met een . ervoor.
Je mail kun je proberen te kopiëren, en deze in een schone linux zetten, daarna is het mogelijk dat de oude email tevoorschijn komt.

Dus een precies dezelfde linux in bijv een virtualbox installeren, of andere hd.
Dan de kopiue van je oude schijf in dezelfde map zetten, en probeer je mail te starten.

En natuurlijk altijd een backup hebben van alles, want hardware gaat in 2 seconde defect, en je bent alles kwijt.

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #21 Gepost op: 2018/06/03, 11:27:13 »
Ik zal dit bewaren, maar eerst denk ik dat er nog meer gerepareerd moet worden, nl.
Update beheer doet het niet, na ingeven van w.w. blijft het leeg.
Verder bij poging tot installatie van Gedit loopt het vast op de opdracht: gedit admin:///etc/sysctl.conf.
Antwoord: Bestand   admin://etc/sysctl.conf      kan niet worden geopend.


Nog een belangrijke vraag: Hoe is de beste manier om een backup te maken en liefst op een extHD te zetten.
Ik heb al eens eerder Grsync geprobeerd, maar toen niet in geslaagd.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #22 Gepost op: 2018/06/03, 12:22:36 »
Ik zou echt opnieuw installeren. Dan ben je in één keer van alle huidige exotische, en nu nog niet geopenbaarde,  toekomstige problemen af. Op dit moment zou ik dan je hele home-map kopiëren naar een externe HD; als je opnieuw geïnstalleerd hebt kan je in het vervolg met luckyBackup werken. Zit in de repositories en is erg makkelijk.

In mijn ervaring werkt dit het snelste en je bent van alle problemen in één keer af.

Succes in ieder geval.

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #23 Gepost op: 2018/06/03, 13:13:17 »
-Firefox favorieten, in firefox een export doen, naar je hd.
-mail,  zelf heb ik mail via gmail lopen(dus alle mail gaat gaat gmail), daar wordt dit automatisch naar mijn provider gestuurd.
In gmail kun je de mails in een archief gooien, dus de backup.
In linux kopieer ik de mappen van firefox en de mail map, naar de backup.
Misschien kun je de mail ook in je mail programma exporteren.

let op met een backup maken van je home partitie, let goed op of je verborgen files ook mee gaan, want dat zijn net de bestanden die je nodig hebt.

En zoek ook uit hoe je een backup moet maken, dit is meer werk dan je denk, en niet gemakkelijk.
En 1 externe hd is niet genoeg.
Zoek met google uitleg hierover. Dus zoek op verschillende forums, etc.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #24 Gepost op: 2018/06/03, 21:37:48 »
let op met een backup maken van je home partitie, let goed op of je verborgen files ook mee gaan, want dat zijn net de bestanden die je nodig hebt.

Die gaan toch automatisch mee? Ga ik es nakijken op mijn backup...

Citaat
En zoek ook uit hoe je een backup moet maken, dit is meer werk dan je denk, en niet gemakkelijk.

Ik heb in luckybackup gewoon mijn home-map opgegeven als bron; dus de eerste keer werd die helemaal gekopieerd, en daarna alleen incrementeel = alleen de veranderingen.

Niet dat ik ooit de hele home-map terug zou zetten, omdat je dan ook oude, eventueel foutieve configuratiebestanden terugzet. Maar mijn gewone bestanden, en alles van Firefox en Thunderbird kan ik dan zo terugzetten.

Wat is daar moeilijk aan? Of zie ik iets over het hoofd?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21