Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: belgeid ACS ACR38  (gelezen 16092 keer)

nameidontwant

  • Gast
belgeid ACS ACR38
« Gepost op: 2006/06/20, 22:09:36 »
Weet iemand hoe men de belgische identiteitskaartlezer en soft aan de praat kan krijgen? Men kan blijkbaar alles binnenhalen via synaptic, maar hoe krijg ik het aan de praat?

Ik veronderstel allicht dat ik niet de enige ben die dit wil gebruiken (fiscale aangifte, bank, etc...)

Bedankt!

belgeid ACS ACR38
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/21, 01:04:36 »
Daar heb je belpic voor nodig - weet niet of het in Ubuntu zit, maar er zijn pakketjes voor Debian voor.

nameidontwant

  • Gast
belgeid ACS ACR38
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/21, 18:44:33 »
yep, d 'r is een belpic en libbelpic0 te vinden via synaptic.... Ik installeerde ook nogal wat voor pc/sc,  kan ook het grafisch uitleesprog zien voor de id-card (identiek met windows), maar..het spul leest niet wat er op m'n id-card staat...

Gast

  • Gast
belgeid ACS ACR38
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/24, 09:38:04 »
Citaat van: nameidontwant
yep, d 'r is een belpic en libbelpic0 te vinden via synaptic.... Ik installeerde ook nogal wat voor pc/sc,  kan ook het grafisch uitleesprog zien voor de id-card (identiek met windows), maar..het spul leest niet wat er op m'n id-card staat...
Heb je het intussen al aan de praat gekregen ?
Op dit moment heb ik Ubuntu nog niet geinstalleerd maar ook ik heb een ACR38 kaartlezer en wil de Belgium Eid gebruiken. Naast de ACR38 heb ik ook nog de kaartlezer van Cherry die ik momenteel gebruik op een windows XP computer, wordt deze (http://www.cherry.de/english/products/card_reader_smartterminal_st-1044u.htm) lezer ondersteund in Ubuntu ?

Offline yamaja

  • Lid
belgeid ACS ACR38
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/21, 23:57:33 »
Citaat van: nameidontwant
yep, d 'r is een belpic en libbelpic0 te vinden via synaptic.... Ik installeerde ook nogal wat voor pc/sc,  kan ook het grafisch uitleesprog zien voor de id-card (identiek met windows), maar..het spul leest niet wat er op m'n id-card staat...
Ik heb net hetzelfde probleem, en mijn belastingaangifte moet ingediend worden! Zal ik toch nog terug moeten naar Windows??  Grrr

nikogawa

  • Gast
belgeid ACS ACR38
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/22, 08:49:02 »
Ik heb het als volgt gedaan:
Installeer de volgende pakketten:
libacr38u
libccid
libpcsclite1
libpcsclite-dev
libpcsc-perl
pcscd
pcsc-tools
beidgui
beid-tools
libbeid2
libbeid2-dev
libbeidlibopensc2
libbeidlibopensc2-dev

Ik weet niet of ze allemaal nodig zijn, maar zonder die dev pakketten werkte het bij mij iig niet.

Hierna heb je normaal gezien in je menu een programmatje "lezen en beheren" en hier zou je uw id moeten kunnen uitlezen.

Wanneer dit niet werkt, kan je het volgende proberen:

sudo gedit /etc/beidbase.confHier dan iets toevoegen zodanig dat alleen de pcsc drivers gebruikt worden. reader_drivers = pcsc ; toevoegen op de juiste plaats dus.
## specify driver family pcsc.
        #Others (openct, ..) are not needed for Belpic and may produce errors/warnings
        reader_drivers = pcsc ;

reader_driver pcsc {
.....
Normaal gezien zou het dan moeten werken om uw id uit te lezen.

Om dan firefox in te stellen open je het volgende bestand: /usr/share/beid/beid-pkcs11-register.html.

Hierna zou alles moeten werken.
Dit is een kleine samenvatting van de howto op http://users.telenet.be/mydotcom/howto/linux/ubuntubelpic.htm.

Offline yamaja

  • Lid
belgeid ACS ACR38
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/24, 00:11:08 »
@ nikogawa

Na uw howto volledig te hebben, doorlopen werkt  het eindelijk.
Bedankt, nu kan ik mijn "vaderlandse plichten" nakomen  ;)

Offline hello

  • Lid
belgeid ACS ACR38
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/27, 10:37:23 »
Is dit soms niet iets voor op de wiki. Ik heb er ook veel problemen mee gehad. Ik wil de pagina wil maken.

Offline johande

  • Lid
belgeid ACS ACR38
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/15, 07:18:11 »
Citaat van: nikogawa
Ik heb het als volgt gedaan:
Installeer de volgende pakketten:
libacr38u
libccid
libpcsclite1
libpcsclite-dev
libpcsc-perl
pcscd
pcsc-tools
beidgui
beid-tools
libbeid2
libbeid2-dev
libbeidlibopensc2
libbeidlibopensc2-dev

Ik weet niet of ze allemaal nodig zijn, maar zonder die dev pakketten werkte het bij mij iig niet.

Hierna heb je normaal gezien in je menu een programmatje "lezen en beheren" en hier zou je uw id moeten kunnen uitlezen.
Bedankt Nikogawa, na de installatie van deze (extra) zaken werkt mijn Cardreader ook.

Offline hello

  • Lid
belgeid ACS ACR38
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/15, 19:01:57 »
Citaat van: johand
Citaat van: nikogawa
Ik heb het als volgt gedaan:
Installeer de volgende pakketten:
libacr38u
libccid
libpcsclite1
libpcsclite-dev
libpcsc-perl
pcscd
pcsc-tools
beidgui
beid-tools
libbeid2
libbeid2-dev
libbeidlibopensc2
libbeidlibopensc2-dev

Ik weet niet of ze allemaal nodig zijn, maar zonder die dev pakketten werkte het bij mij iig niet.

Hierna heb je normaal gezien in je menu een programmatje "lezen en beheren" en hier zou je uw id moeten kunnen uitlezen.
Bedankt Nikogawa, na de installatie van deze (extra) zaken werkt mijn Cardreader ook.
@ johand Zie eens in het vorige postje naar de datum...

P.S. Ondertussen is er ook al een tijdje een wiki over. Zie beneden in mijn handtekening.

Offline dirk1965

  • Lid
Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/27, 13:19:49 »
installeren is allemaal gelukt, enkel als ik op de chip klik, begint het groene lampje op de kaartlezer te knipperen en dan krijg ik het bericht error: verkeerd Root Certificaat. Ben al eens op de site van certipost geweest en heb daar uiteindelijk op zowat alle certificaten zitten klikken, maar er gebeurt niks. Hoe kan ik zien welk certicicaat ik moet hebben? Trouwens, over die certificaten staat nergens iets in de handleiding van de overheid.

Alvast bedankt

Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/27, 13:33:52 »
Kijk eens of je hiermee je probleem kan oplossen: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlEid
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline dirk1965

  • Lid
Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/27, 14:09:50 »
spijtig genoeg niet, daar had ik ook al mijn licht opgestoken

Offline dirk1965

  • Lid
Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/27, 14:29:11 »
Het probleem lijkt te zijn hoe je de certificaten in het eid programma geïmporteerd krijgt. Net even getest op vista, en die installeert automatisch de certificaten. Nu zouden we dus moeten weten hoe ik die certificaten op de AA1 krijg.

Offline dirk1965

  • Lid
Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/12, 21:23:25 »
Klopt het dat de certificaten eerst in firefox moeten geinstalleerd worden voor het in de eid-middleware werkt?

Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/13, 08:33:23 »
Kijk misschien hier eens voor nog wat informatie.
Je moet dus wel degelijk eerst die certificaten installeren.
De juiste volgorde kan ik je niet zeggen, want ik heb daar zo wat zitten rondklikken en zo, tot het plots werkte... En het is alweer een hele tijd geleden.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline WillemII

  • Lid
Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/10, 00:12:27 »
Ik heb het als volgt gedaan:
Installeer de volgende pakketten:
libacr38u
libccid
libpcsclite1
libpcsclite-dev
libpcsc-perl
pcscd
pcsc-tools
beidgui
beid-tools
libbeid2
libbeid2-dev
libbeidlibopensc2
libbeidlibopensc2-dev

Ik weet niet of ze allemaal nodig zijn, maar zonder die dev pakketten werkte het bij mij iig niet.

Hierna heb je normaal gezien in je menu een programmatje "lezen en beheren" en hier zou je uw id moeten kunnen uitlezen.

Wanneer dit niet werkt, kan je het volgende proberen:

sudo gedit /etc/beidbase.confHier dan iets toevoegen zodanig dat alleen de pcsc drivers gebruikt worden. reader_drivers = pcsc ; toevoegen op de juiste plaats dus.
## specify driver family pcsc.
        #Others (openct, ..) are not needed for Belpic and may produce errors/warnings
        reader_drivers = pcsc ;

reader_driver pcsc {
.....
Normaal gezien zou het dan moeten werken om uw id uit te lezen.

Om dan firefox in te stellen open je het volgende bestand: /usr/share/beid/beid-pkcs11-register.html.

Hierna zou alles moeten werken.
Dit is een kleine samenvatting van de howto op http://users.telenet.be/mydotcom/howto/linux/ubuntubelpic.htm.

Bij mij werkt het dus niet. Ik heb de eerste 2 paketten laten zoeken in synaptic, vind ie niet. Ik heb die sudo in console geprobeerd, kent ie niet. Bij Ubuntu ging het toch vlotjes.

Nog iemand een tip? Voor het overige, aardig programma de 2010

Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/10, 06:21:51 »
Zoek gewoon op "beid", klik beidgui aan voor installeren en verklaar je akkoord met het installeren van alle bijkomende pakketten. Klaar.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline patrick

  • Lid
Re: belgeid ACS ACR38
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/10, 08:04:18 »
zie anders hier eens. Had hetzelfde probleem beheren en lezen werkte maar in firefox niet.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/beid-55218/
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit