Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: inlog problemen op routers.  (gelezen 3118 keer)

inlog problemen op routers.
« Gepost op: 2018/06/06, 10:27:10 »
ik heb momenteel 2 routers.

ziet er als volgt uit:
Muur -> router 1 -> router 2 -> pc. (bekabeld)
Nou is het ip adres van router 1 (volgens de notities) https://192.168.1.1/ moeten zijn. Maar helaas krijg ik geen verbinding met dit adres.
Ik heb geen flauw idee wat het ip adress is van router 2.

Iemand mij met jip en janneke instructies kan uitleggen hoe ik beide ip adress vind?

edit: heb router 2 gereset maar dan alsnog kan ik niet inloggen op https://192.168.1.1
edit2: als ik pc koppel met router 1 (zonder router 2 ertussen) dan lukt het mij ook niet in te loggen met https://192.168.1.1 op router 1.

edit 3: ik ben er zonet achter gekomen dat dit aan mijn pc ligt.
Als ik met mijn pc probeer in te loggen op 192.168.1.1 dan gebeurt er niks.
Sluit ik een andere laptop aan dezelfde router dan kan ik wel de inlog pagina van de router te zien.
Het ligt dus aan mijn pc. Maar wat is het?
(Heb al andere browser geprobeerd maar zonder succes)
(ik heb overigens wel internet verbinding)

volgens terminal (route) is mijn default gateway 192.168.1.1. Dus ik snap niet helemaal waarom het geen verbinding maakt.
Het verschil tussen de pc en laptop is dat er op de pc openvpn is geinstalleerd.
Maar deze is nu wel uitgeschakeld. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken? zoja hoe los ik dit op?
« Laatst bewerkt op: 2018/06/06, 12:01:20 door ubuntugirl2 »

Offline peer

  • Lid
Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/06, 10:45:57 »
probeer het eens zonder htps://
dus alleen 192.168.1.1 intikken in de browser

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/06, 11:01:48 »
probeer het eens zonder htps://
dus alleen 192.168.1.1 intikken in de browser

had ik al geprobeerd, maar dat werkt ook niet.

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/06, 11:58:16 »
ik ben er zonet achter gekomen dat het probleem aan mijn pc ligt.
Als ik met mijn pc probeer in te loggen op 192.168.1.1 dan gebeurt er niks.
Sluit ik een laptop aan dezelfde router dan krijg ik wel de inlog pagina van de router te zien.
Het ligt dus aan mijn pc. Maar wat is het?
(Heb al andere browser geprobeerd maar zonder succes)

Het verschil tussen de pc en laptop is dat er op de pc openvpn is geinstalleerd.
Maar deze is nu wel uitgeschakeld. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken? zoja hoe los ik dit op?
« Laatst bewerkt op: 2018/06/06, 12:00:56 door ubuntugirl2 »

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/06, 12:03:28 »
Ik denk niet dat openvpn daarop van invloed is. Open vpn begint als het goed is pas na je router en doet niets binnen je netwerk.

Misschien zit er toch iets verkeerd ingesteld in je netwerkverbinding.
Je zou deze kunnen verwijderen en opnieuw kunnen instellen.

Of vergelijk de pc-netwerkverbinding anders eerst eens met de netwerkverbinding van de laptop die wel werkt. In welke instellingen zitten verschillen??

Ik ga er wel even vanuit dat je alles vrij basic draait. Als je in je router van alles veranderd en extra ingesteld hebt (unieke toewijzingen en blokkeringen en zo) dan pakken de standaard netwerkinstellingen ook niet en moet je het alsnog in je router zoeken.
Maar omdat je zegt dat je je router gereset hebt ga ik hier eigenlijk niet vanuit maar van standaard instellingen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/06, 13:00:55 »
Open vpn begint als het goed is pas na je router en doet niets binnen je netwerk.
Weet je dat zeker?

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/06, 13:55:23 »
Weet je dat zeker?

Nee.
Maar dat denk ik omdat je eerst contact moet leggen met de vpn server die zich voorbij je router op het net bevindt, waarna dan pas je data gescrambled wordt.
Zo werkt het eigenlijk altijd met proxy's en beveiligde verbindingen.

[edit]
En zo te zien lijkt het toch wel te kloppen en gaat de vpn tunnel zelfs pas achter je ISP werken. Zo ver had ik het niet eens doorgeredeneerd.

« Laatst bewerkt op: 2018/06/06, 14:01:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/06, 14:12:15 »
Ik denk niet dat openvpn daarop van invloed is. Open vpn begint als het goed is pas na je router en doet niets binnen je netwerk.

Misschien zit er toch iets verkeerd ingesteld in je netwerkverbinding.
Je zou deze kunnen verwijderen en opnieuw kunnen instellen.

Of vergelijk de pc-netwerkverbinding anders eerst eens met de netwerkverbinding van de laptop die wel werkt. In welke instellingen zitten verschillen??

Ik ga er wel even vanuit dat je alles vrij basic draait. Als je in je router van alles veranderd en extra ingesteld hebt (unieke toewijzingen en blokkeringen en zo) dan pakken de standaard netwerkinstellingen ook niet en moet je het alsnog in je router zoeken.
Maar omdat je zegt dat je je router gereset hebt ga ik hier eigenlijk niet vanuit maar van standaard instellingen.

openvpn begint na mijn router? ik heb vpn alleen geinstalleerd in mijn pc, niet in mijn router.
netwerkverbinding heb ik verwijderd, toen werd er automatisch nieuw verbinding gemaakt maar dit helpt helaas niks.

edit: zie nou pas je 2de reactie maar blijf vpn verdachte vinden sinds ik vpn maar sinds kort gebruik en sindsdien dit probleem is ontstaan.

Is er nog iets anders wat ik kan doen?

« Laatst bewerkt op: 2018/06/06, 14:20:36 door ubuntugirl2 »


Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/06, 15:53:39 »
Misschien is het inloggen met het gast account een idee.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/06, 22:21:18 »
En zo te zien lijkt het toch wel te kloppen en gaat de vpn tunnel zelfs pas achter je ISP werken. Zo ver had ik het niet eens doorgeredeneerd.


Nee, als je openvpn op de pc installeert (en gebruikt) zijn de groen gekleurde lijntjes in het plaatje de vpn verbinding – die gaat transparant door je ISP (en internetrouter) heen. De geel gekleurde lijntjes in dit plaatje zijn geen vpn-verbindingen.

Normaal gesproken heeft je internetrouter een niet-routeerbaar adres (bijvoorbeeld 192.168.1.1) die niet door openvpn gaat maar binnen je lokale netwerk blijft. Dit is helaas nog geen verklaring voor de situatie van de vraagsteller.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #11 Gepost op: 2018/06/07, 05:33:41 »
Je 2e router waar je pc op zit, is apart van je 1e router, dit tenminste als beide routers als routers ingesteld zijn.
Ik denk dat je niet kan inloggen op je 1e router.
Je laptop direct op je 1e router inpluggen, dan zou dit moeten werken.

Je ip adres van je laptop, daar zou ook je 2e routers ip adress moeten liggen, in die bereik tenminste.

En je beide routers moet je ook instellen op verschillende ip ranges, deze mogen dus niet hetzelfde zijn.

Misschien kun je op 2e routers verwijzen naar de 1e router, en dat je dan wel verbinding kan maken naar 1e router.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #12 Gepost op: 2018/06/07, 09:56:33 »
Zet op de 2e router de DHCP server uit en sluit alles aan op de uitgangen (meestal 4 stuks), de orinele ingang gebruik je dus niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #13 Gepost op: 2018/06/07, 11:33:41 »
Weet je dat zeker?
Nee.
Maar dat denk ik...
:rolleyes:

Maar wel de juiste redenatie, vanuit kennis.  :rolleyes: :D

Nee

Ja. Pas na je router krijg je een ander internet-ip toegewezen. Daarvoor heb je gewoon je eigen netwerk-ip.

Zelfs bij je provider kom je gewoon binnen op je eigen internet-ip wat door de communicatie tussen modem/provider toegewezen wordt en doet vpn nog niets met je ip. Zou vpn al bij je router of pc met een ander ip cloacken dan zou je internet bij je ISP niet meer werken omdat deze je simpelweg niet als klant zou kunnen herkennen (verstoorde dus onjuiste communicatie modem <-> ISP).
Het scramblen (de tunnel) gaat wel zijn werk doen, maar dat staat los van je ip.

Normaal gesproken heeft je internetrouter een niet-routeerbaar adres (bijvoorbeeld 192.168.1.1) die niet door openvpn gaat maar binnen je lokale netwerk blijft.

Juist!!!! En dus blijft je pc gewoon herkenbaar binnen je netwerk, en zal je vpn je pc binnen je netwerk NIET onherkenbaar maken.
De vpn cloaked je internetadres en dat pas NA de vpn server, en NIET je netwerkadres.
Precies wat hier ontopic de vraag was en waarop ik bevestigde. En waarvoor jij nu de bevestigende uitleg geeft.
Precies waarom dit binnen het probleem van TS géén probleem KAN zijn.

Je zegt gewoon precies hetzelfde Cees! Je probeert me weg te discussieren met datgene wat ik gewoon zei.
Zitten we hier nu om mensen te helpen of om discussies te voeren omdat we hetzelfde zeggen?
Discussieer toch niet overal zo over! Wat heb je daar aan?
« Laatst bewerkt op: 2018/06/07, 13:20:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline softbart

  • Lid
Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #14 Gepost op: 2018/06/07, 12:19:01 »
Zet op de 2e router de DHCP server uit en sluit alles aan op de uitgangen (meestal 4 stuks), de orinele ingang gebruik je dus niet.

+1.
De WAN poort niet gebruiken. Hierdoor wordt het netwerk van router 1 doorgelust.

groet,

Theo

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #15 Gepost op: 2018/06/07, 13:11:49 »
Zet op de 2e router de DHCP server uit en sluit alles aan op de uitgangen (meestal 4 stuks), de orinele ingang gebruik je dus niet.

+1.

+ nog 1

Bladwijzertje van me.
https://www.hccforums.nl/showthread.php?979-Handleiding-zo-plaats-je-een-tweede-router-in-je-netwerk
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #16 Gepost op: 2018/06/07, 19:03:32 »
Pas na je router krijg je een ander internet-ip toegewezen. Daarvoor heb je gewoon je eigen netwerk-ip.
Normaal heb ik een eigen netwerk-ip van 192.168.x.x maar als ik openvpn start krijgt de  pc een ander netwerk-ip adres 10.x.x.x voor het virtuele (vpn) netwerk.
Alleen de  vpn-verbinding wordt (uiteraard) opgezet met een  internet-ip wat mijn router krijgt van mijn ISP provider.
Pas na de VPN provider wordt het 10.x.x.x adres (het adres waarmee mijn pc werkt) omgezet in een internet-ip (van de VPN provider).
Het nieuwe (virtuele) 10.x.x.x adres werkt (uiteraard) niet op mijn lokale netwerk.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: inlog problemen op routers.
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/07, 19:16:56 »
Normaal heb ik een eigen netwerk-ip van 192.168.x.x maar als ik openvpn start krijgt de  pc een ander netwerk-ip adres 10.x.x.x voor het virtuele (vpn) netwerk.
Alleen de  vpn-verbinding wordt (uiteraard) opgezet met een  internet-ip wat mijn router krijgt van mijn ISP provider.
Pas na de VPN provider wordt het 10.x.x.x adres (het adres waarmee mijn pc werkt) omgezet in een internet-ip (van de VPN provider).
Het nieuwe (virtuele) 10.x.x.x adres werkt (uiteraard) niet op mijn lokale netwerk.

Ja, dat zeg ik al van begin af aan, omdat dát (lokaal netwerk, router) was waarom vpn hier ter sprake kwam.

Het verschil tussen de pc en laptop is dat er op de pc openvpn is geinstalleerd.
Maar deze is nu wel uitgeschakeld. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken? zoja hoe los ik dit op?
Ik denk niet dat openvpn daarop van invloed is. Open vpn begint als het goed is pas na je router en doet niets binnen je netwerk.

Klein detail nog. Je router krijgt géén vpn-ip. Als je op VPN hangt, maar je benaderd je eigen (isp) ip van buitenaf, dan kom je nog steeds gewoon op JOUW (modem) verbinding binnen. Je behoudt dus gewoon het IP zoals aangewezen door je ISP, alleen ziet niemand dat omdat dit gemaskeerd wordt door het VPN IP. Meer niet.
VPN is niet meer dan een proxy met encryptie.

Pfoeh. Het heeft even wat gekost, maar gelukkig hebben we/je 12 reacties verder nu duidelijk dat het probleem van ubuntugirl2 echt niet aan haar VPN kan liggen.

@ubuntugirl2
Ik ben wel benieuwd hoe ver je nu bent?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore