Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak ik thema's?  (gelezen 3357 keer)

Quatroking

  • Gast
Hoe maak ik thema's?
« Gepost op: 2007/12/25, 02:22:18 »
Terwijl ik de thema database zat door te bladeren dacht ik tot me zelf; "zoiets kan ik ook maken!" maar het probleem is dat ik geen flauw idee heb hoe ik thema's maak. Weet iemand een goede tutorial/raad?

Offline Math.

  • Lid
Hoe maak ik thema's?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/25, 03:41:38 »
Ligt eraan wat je precies wilt maken. Gaat het alleen om een splashscreen, dan heb je die(grafisch gezien) zo gemaakt. Wil je een geheel thema maken, dan komt er veel meer bij kijken, waaronder een stukje xml. Ik zou gewoon is wat thema's binnenhalen, of de standaard thema's die met Ubuntu meekomen is gaan analyseren en aanpassen. :) Ik geloof namelijk niet dat ze hiervoor echt een editor ofiets hebben.

Offline Ivan1986

  • Lid
Hoe maak ik thema's?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/25, 08:39:10 »
een maandje geleden stelde ik me ook deze vraag en nu heb ik toch al heel wat ontdekt. Eerst en vooral, er bestaat inderdaad geen editor voor (wat nog steeds zeer spijtig is!!! dit zou niet zo moeilijk moeten zijn). De beste manier is door gewoon een thema te downloaden van de gnome-look site waarop jou thema ongeveer moet lijken, Let dan niet op de kleuren maar vooral op de afronding van hoeken en de doorzichtigheid van kaders. Heb je hem gedownload dan pak je deze file uit (is ene tar) en je opend de map, normaal ga je ene beetje moeten zoeken maar ergens zit een gtk2 map. Alles wat daarondervalt is voor het thema. Nu kan je gaan experimenteren. er staan heel veel *.png files in met vreemde namen zoals side-border-unfoc.png (deze namen worden door de maker gekozen.) Nu kan je elke tekening openen met the gimp aanpassen en terug opslagen onder dezelfde naam. Zo kan je elke file aanpassen.

Nu heb je er ook nog een ander bestand zitten. (ergens, kan dus ook in een map hoger zitten dan gtk-2.0. BV in de map metacity, maar dat bepaald weeral de ontwerper) Nu zoek je de file metacity-theme-1.xml in teksteditor en je ziet ongeloofelijk veel tekst staan. Wat ken je hier nu mee dooen? ALLES elke tekekning die je hier ziet staan wordt bepaald in positie en in grootte. Hoe je juist alles aanpast is best door gewoon wat de proberen en in te typen.

Alls laatste als je alles hebt aangepast of je wil een keertje testen hoe je thema eruitziet dan ga je naar de bovenste map, klik je rechermuisknop, archief aanmaken. nu heb je terug een .tar bestand en kan je deze instaleren zoals elk ander thema.

Ik hoop dat je het een beetje snapt?

veel plezier ermee
Ivan



PS: *.png file is een soort tekening die alles smooth maakt, hij zet bv 15 pixels (wat zeer weinig is) om naar veel meer. zo krijg je heel kleine bestanden maar toch een hoge kwaliteit. Dus maak je geen zorgen als het in de gimp er zees slecht uitziet.

Hoe maak ik thema's?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/25, 11:15:26 »
Als je KDE thema's wilt maken, raad ik je een cursus QT aan... :)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Quatroking

  • Gast
Hoe maak ik thema's?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/25, 13:22:32 »
png bestanden? dat zou ik hastikke makkelijk kunnen bewerken. Bedankt!

PS
ik heb al gelijk een goeie naam voor een thema dat ik kan maken, Blackbuntu.

Offline Math.

  • Lid
Hoe maak ik thema's?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/25, 21:14:55 »
Citaat van: Quatroking
png bestanden? dat zou ik hastikke makkelijk kunnen bewerken. Bedankt!

PS
ik heb al gelijk een goeie naam voor een thema dat ik kan maken, Blackbuntu.
Leuk! Wordt 't zo iets als het thema van Ubuntu Studio? :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe maak ik thema's?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/26, 00:02:00 »
Citaat van: SeySayux
Als je KDE thema's wilt maken, raad ik je een cursus QT aan... :)

- SeySayux
Psst: voor KDE 4 wordt het makkelijker om thema's te maken en zullen ook niet-programmeurs thema's kunnen maken ;) Nog eventjes geduld dus. Er zijn trouwens voor KDE 3 wel theme "engines" waar je zelf als niet-programmeur ook thema's mee kunt maken. Mijn favoriete thema - QtCurve - kan je bijvoorbeeld zeer goed tweaken (en GNOME/KDE4 apps kunnen ook het ingestelde QtCurve thema gebruiken!)

Citaat van: Ivan1986
PS: *.png file is een soort tekening die alles smooth maakt, hij zet bv 15 pixels (wat zeer weinig is) om naar veel meer. zo krijg je heel kleine bestanden maar toch een hoge kwaliteit. Dus maak je geen zorgen als het in de gimp er zees slecht uitziet.
Ik denk dat jij PNG met SVG verwart :) (teveel wijn gedronken op kerstavond misschien ;))
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Math.

  • Lid
Hoe maak ik thema's?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/26, 07:40:54 »
heb je hem weer :P lol

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Hoe maak ik thema's?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/27, 15:53:09 »
waar staan die themas in je Ubuntu systeem?

Kan iemand even links geven naar waar je thema;s kan downloaden?

als je de plaatjes kan aan passen, dan kan je al heel wat leuks berijken, zonder maar een code te proggrammeren.

cool

ps welke SVG editer raden jullie aan aan een beginner, en om om die svg bestanden te bekijken?

reekje

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe maak ik thema's?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/27, 18:53:48 »
reekje: Inkscape
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)