Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mapnaam hernoemen van een ander  (gelezen 792 keer)

Offline sveens

  • Lid
mapnaam hernoemen van een ander
« Gepost op: 2007/10/13, 09:55:15 »
Hoi,

ik heb een tweede gebruiker gemaakt. Op de externe schijf heeft deze tweede gebruiker een map gemaakt met de naam mijnmap. De map is niet toegankelijk voor andere gebruikers, zij hebben geen schrijf en leesrechten.
Wanneer de hoofdgebruiker (dus met root privileges) de actuele gebruiker wordt komt hij inderdaad niet in 'mijnmap'. Marr hij kan deze map wel hernoemen. dat zou dan toch ook niet mogen?
Alle rechten zijn via het standaard bestandsprogramma ingevoerd, grafisch.

gr,


Stef

mapnaam hernoemen van een ander
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/13, 11:21:40 »
Het is niet aan te raden een root acount te maken, dit kan inderdaad voor veiligheids lekken zorgen.
Als je toch root even nodig hebt (vb om te update) kan je dat doen met het commando sudodit betekent superuserdo en laat je toe om even root te zijn. Als je bijvoorbeeld aan een map van een ander moet geraken typ je sudo nautilusals je xubuntu werkt is het ipv nautilus thunar en bij kubuntu konquerer
Normaal gezien kan je root overal aan, dus kan hij ook je map hernoemen, klik eens rechts op de desbetreffende map en kijk welke rechten wie er over heeft

succes Q.

Offline sveens

  • Lid
mapnaam hernoemen van een ander
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/13, 11:46:07 »
Muse,

Misverstand. Met hoofdgebruiker bedoel mijzelf die ik heb opgegeven met installeren van Ubuntu. Of ik dan hetzelfde ben als Root dat weet ik niet. Ik kan wel veel. Vroeger kon je als Root inloggen, hoe het nu allemaal zit dat weet ik niet. Ik moet hierover, wanneer ik alles heb zoals ik het wil hebben toch aandacht aan besteden aan Rott, rechte en dat soort zaken.

gr,


Stef

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
mapnaam hernoemen van een ander
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/13, 11:51:45 »
Citaat van: sveens
Muse,

Misverstand. Met hoofdgebruiker bedoel mijzelf die ik heb opgegeven met installeren van Ubuntu. Of ik dan hetzelfde ben als Root dat weet ik niet. Ik kan wel veel. Vroeger kon je als Root inloggen, hoe het nu allemaal zit dat weet ik niet. Ik moet hierover, wanneer ik alles heb zoals ik het wil hebben toch aandacht aan besteden aan Rott, rechte en dat soort zaken.

gr,


Stef
Ook de beheerder logt standaard in met slechts gebruikersrechten. Als je een beheerstaak wil uitvoeren als beheerder, dan moet je weer je wachtwoord ingeven. Pas dan krijgt de beheerder wortelrechten.

Dat is dan hetzelfde wachtwoord, als het wachtwoord waarmee je inlogt.

Offline vanadium

  • Lid
mapnaam hernoemen van een ander
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/13, 14:32:31 »
Als jij die betreffende map kan hernoemen, dan betekent dat dat de rechten in die zin zijn ingesteld. Dat is nu eenmaal hoe Linux werkt. Mogelijk staan alle rechten van die dir ook open voor "others". Misschien is de groep van die folder een groep waar jij ook toe behoort. Je moet eens goed naar de rechten kijken van die map.

Ik onderstel dat die externe schijf wel degelijk geformateerd is met ext3 of een ander bestandssysteem dat Linux rechten ondersteunt. Op windows formaten zoals fat of ntfs werken de Linux permissies niet.