Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verdwenen na optie -windows vista recovery voor Windowds7- in grub2  (gelezen 473 keer)

Offline rman

  • Lid
Op mijn Acer ferrari one notebook werkte tot voor kort windows 7 en Ubuntu 10.10 (64 AMD) prima.
Bij het booten is in het grub2 menu onbedoeld de optie Window Vista recovery for Windows 7) gebruikt.
Direct na het openen van het recovery window, heb ik gekozen voor afsluiten en Niet voor recovery! Daar ben ik zeker van.

Bij het rebooten helaas is nu niet het grubmenu zichtbaar maar
"error:no such partition
grub rescue > -        "

Met een usbstick heb ik een ubuntu 10.10 (64AMD) live sessie gestart en wat zie ik met behulp van Gparted:

mijn ext4 op sda4(op extended) partitie is verdwenen   -unallocated

Disk utility geeft het zelfde resultaat: free 57GB :-(

overzicht van de harddisk op de notebook:

sda1 -NTFS- PQservice -12GiB                                : dit is de recovey parttitie voor windows 7
sda2 -NTFS-                 283MiB                              : bootable
sda3 -NTFS                  79,22GiB                            : windows 7
extended - sda4   unallocated         57,55GiB            : hier stond Ubuntu op een ext4
             - sda5   swap                                          : swap    

Is er nog redding mogenlijk van mijn ext4 partitie?
Hoe krijg ik mijn grub 2 menu weer terug?


« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 15:35:29 door rman »
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline Conny

  • Lid
Ik zou zelf opnieuw Ubuntu installeren, is tenslotte niet heel veel werk. En dan de recovery uit de opstartlijst halen, zodat jij of je huisgenoten nooit meer per ongeluk op de recovery kunnen drukken!
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Verwijder-de-herstelpartitie-uit-he ;)

Offline rman

  • Lid
Daarmee heb ik nog geen toegang tot Windows 7.

Kan ik ik de recovery parttitie naar een externe hd verplaatsen en wel zodanig dat ik als ik deze laterweer terug plaats ik toch weer Windows 7 op de netbook kan instaleren. Het is een legale versie.  T'is wel een windows vraag, maar wie wete heeft iemand dit hier al eens gedaan.
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go