Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows verwijderen  (gelezen 2611 keer)

Offline Jobbes94

  • Lid
Windows verwijderen
« Gepost op: 2009/05/12, 20:39:40 »
Hallo mensen,

Ik gebruik nu al een paar weken Ubuntu en ik vind het super. Nu zit alleen bijna mijn harde schijf vol. Omdat ik windows nu niet meer gebruik wil ik die partitie verwijderen. Dan heb ik meer schijf ruimte. Is dit mogelijk??? En gaat het boot-menu dan weg???

Fijne avond,

Jobbes94

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Windows verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/12, 20:52:10 »
je kan in synaptic gparted installeren en daarmee [te vinden onder systeem > beheer > partitiebewerker ] de win partitie formateren naar ext3 bv,
je bootloader [grub] verdwijnt niet en je kan de vrijgekomen ruimte als tweede schijf vinden in nautilus.

je zou ook beide partities samen kunnen voegen maar je hebt dan kans dat je uuid veranderd en grub je ubuntu niet meer kan vinden,
dit is wel te herstellen maar als je geen bezwaar hebt tegen een losse partitie ipv alle ruimte in ubuntu dan zou ik het op de eerst beschreven manier doen.
bijkomend voordeel is dat bij een evt herinstallatie oid je je bewaarde data op de apparte partitie altijd nog hebt.

Re: Windows verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/12, 22:35:58 »
Volgens mij is het toch ook mogelijk met behulp van de installatie CD van Ubuntu? PC opstarten met de CD en volgens mij was er dan ook een keuze Windows te verwijderen/schijf volledig voor Ubuntu te benutten. Dan wordt Windows vanzelf verwijderd.

Offline joop13

  • Lid
Re: Windows verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/12, 23:28:16 »
Volgens mij is het toch ook mogelijk met behulp van de installatie CD van Ubuntu? PC opstarten met de CD en volgens mij was er dan ook een keuze Windows te verwijderen/schijf volledig voor Ubuntu te benutten. Dan wordt Windows vanzelf verwijderd.
Dit gebeurt alleen bij een nieuwe installatie. Maar door het opstarten van deze CD kun je wel met Gparted die er opstaat de Windowspartitie opnieuw formatteren waardoor je Windows kwijt bent!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Windows verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/12, 23:48:00 »
Dit gebeurt alleen bij een nieuwe installatie. Maar door het opstarten van deze CD kun je wel met Gparted die er opstaat de Windowspartitie opnieuw formatteren waardoor je Windows kwijt bent!

Dat is exact wat ik bedoel; kon even niet meer op de juiste benaming komen..... :-[. Zo heb ik het destijds ook gedaan en het werkt perfect.

Re: Windows verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/13, 00:50:52 »

Dat is exact wat ik bedoel; kon even niet meer op de juiste benaming komen..... :-[. Zo heb ik het destijds ook gedaan en het werkt perfect.
Alleen jammer dat dit niet hetgeen is wat de topic starter vroeg of wilde.

Dus ontopic ?

Zoals hierboven al aangegeven er zijn 2 mogelijkheden, minimaal....

1. Je formateerd die partitie naar ext3 met Gparted.
En vervolgens kan je die vrijgekomen partitie mounten aan een map waar je ruimte tekort komt.
Dit is wat ze in de linux wereld noemen The dirty way.

Omdat je die partitie mount aan een map word de ruimte gewoon doorzichtig gebruikt in Ubuntu.
Echter je moet hier later wel rekening mee houden vermits je je systeem waar gaan veranderen anders ben je data kwijt.

2. Je maakt die partitie leeg met Gparted, en indien hij achter de juiste partitie staat die je grote wilt maken kan je hem erbij trekken, dus bij de bestaande partitie.

Gevolg is, zoals al eerder opgemerkt, dat je UUID getal verandert.
Dit is weer op te lossen door het juiste UUID getal op te zoeken en dan de menu.lst handmatig bij te werken.
Dit kan je doen vanuit de Ubuntu live-cd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Windows verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/19, 15:48:08 »
Dat is exact wat ik bedoel; kon even niet meer op de juiste benaming komen..... :-[. Zo heb ik het destijds ook gedaan en het werkt perfect.
Alleen jammer dat dit niet hetgeen is wat de topic starter vroeg of wilde.
Dus ontopic ?

Dat is wel de vraag, toch?
"Omdat ik windows nu niet meer gebruik wil ik die partitie verwijderen. Dan heb ik meer schijf ruimte."

En als 'ie dat dan door middel van Gparted (welke op de CD staat) verwijderd, dan is Windows weg. En blijft Ubuntu over. Zoals gezegd; zo heb ik het ook gedaan.

Mijns inziens is mijn antwoord op deze vraag dus wel ontopic.