Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Broncode RPM-distro's?  (gelezen 7610 keer)

Broncode RPM-distro's?
« Gepost op: 2007/12/21, 12:11:58 »
Okee, ik heb dus alle broncode leeggehaald in de ubuntu en debian repo. Nu wordt het ook eens tijd dat ik naar wat andere distro's ga kijken om broncodes van te halen, zoals SuSE, Mandriva en Fedora. Helaas zijn deze RPM-gebaseerd, en vind ik de broncodes niet terug in de repo's. Weet iemand waar ik aan de broncodes van RPM-distro's kan komen?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline woteb

  • Lid
Broncode RPM-distro's?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/21, 12:18:35 »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Broncode RPM-distro's?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/21, 12:33:28 »
Citaat van: woteb
OpenSuSE: ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/ftp.suse.com/opensuse/distribution/openSUSE-stable/repo/

Anders even op deze ftp site neuzen..... ;)
Ik vind er geen enkele .tar.gz of .tar.bz2. Net zoals op de officiele repo's, trouwens.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline woteb

  • Lid
Broncode RPM-distro's?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/21, 13:17:51 »
Dit zijn src bestanden, source dus. Alleen in rpm formaat.
Anders even bij Slackware gaan neuzen, dat is allemaal tar.gz enz.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Broncode RPM-distro's?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/21, 13:29:33 »
Kijk vb hier voor bash:
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/b/bash/
Er staan zowel .deb pakketten als .tar.gz pakketten (broncode)

Nu vraag ik: waar is de broncode voor RPM distro's te vinden, want in de repo's staan ze niet (of ik moet die .src.rpm bestanden al gaan ontcijferen)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline woteb

  • Lid
Broncode RPM-distro's?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/21, 13:32:28 »
Ik vrees van wel.....
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Broncode RPM-distro's?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/21, 13:53:10 »
Veel moeite moest ik me niet doen: File Roller kan deze rpm's openen :) Nu kan ik even mijn favoriete apps op Ubuntu installeren.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Broncode RPM-distro's?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/21, 14:27:37 »
Hey SeySayux,

waarom probeer je ook eens niet pisi ?

http://en.pardus-wiki.org/PiSi
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Broncode RPM-distro's?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/21, 16:38:37 »
Citaat van: bartek
Hey SeySayux,

waarom probeer je ook eens niet pisi ?

http://en.pardus-wiki.org/PiSi
Ik weet niet welke speciale software Pardus heeft. Van SuSE (bootsplash, yast, sax2), Mandriva (apt-rpm, synaptic, aptitude, installer, mcc), Ubuntu (command-not-found, ... nog een hele hoop ;) ) weet ik zoal waar ik de sources van wil hebben. Voor de rest zijn mijn sources ofwel de standaard GNU-uitvoeringen, ofwel de uitvoeringen met Ubuntu of Debian patches.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Broncode RPM-distro's?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/21, 17:05:59 »
Ik had ergens gelezen dat je zelf een ubuntu distro wilde bouwen met een ander pakketbeheer systeem, vandaar dat ik je de tip over pisi gaf. Misschien dat ik je fout begrepen heb.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Broncode RPM-distro's?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/21, 18:23:31 »
Ja, ik wil een eigen distro bouwen, maar deze topic heb ik gewoon gemaakt om te vragen hoe ik de broncode van RPM-distros kon krijgen. Omdat ik nu zowat voor mijn systeem alle goede programma's van andere distro's bij elkaar aan't zoeken ben. En het pakketbeheer dat ik op mijn distro ga gebruiken is apt-get voor RPM. Ik neem rpm niet omdat ik deb niet goed vind, maar 1) het is de standaard, heel veel pakketten zijn in RPM en niet in Deb 2) Ik vertrouw niet in Alien 3) Voor deb vind ik geen LFS-documentatie. Ik ga dus zeker geen pakketbeheer installeren waar maar goed 1000 pakketten voor zijn, maar toch bedankt voor de tip. :) PS. als je't wilt weten, het gaat vlot vooruit. Alhoewel het iets trager gaat als een normale distro (ik moet tonnen makefiles nakijken, want ik heb de directory-structuur veranderd, dus geen /bin, /usr; /etc, etc... :D , maar meer iets dat op Mac OS lijkt), heb ik toch al een klein omgevinkje. Ik verwacht (als ik doordoe) dat het binnen 2
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Broncode RPM-distro's?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/22, 19:19:02 »
Ik ben wel een beetje nieuwschierig naar hoe een source bestand er uitziet, en in wel proggramma je ze kan openen.
1 hoe haal ik ze binnen, in Ubuntu?
2Hoe kan ik ze bekijken in Ubuntu?
en dan heb ik het over bestanden van de proggramma's die in ubuntu zitten, of die in een van de andere van de Ubuntu famiellie zitten, bijvoorbeeld kbijbel. workrave, of een ander klein proggramma.

reekje

Broncode RPM-distro's?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/23, 13:04:48 »
Je kan broncode op de volgende manier downloaden: (geen root-rechten nodig)

apt-get source

dus vb

apt-get source bash

Voor de meeste pakketen doe je dan:
cd -/
./configure --prefix=/usr
make
sudo make install

dat is het! (zolang er geen fouten optreden. Je kan fouten in configure of make ontdekken omdat ze er meestal zo uitzien: make *** Error 1 ***. Als er fouten optreden in het cd-commando... check of je de juiste dir hebt, heb j'em, dan moet je dringend nog eens fsck draaien)

Broncode-bestanden zijn gewoon .c of .cpp bestanden (dus je moet in C/C++ kunnen programmeren)

Dit alles geldt enkel voor de bestanden die in de repo's staan. Wil je een broncodebestand downloaden dat niet in de repo's staat, doe je het volgende

Download het bestand van de website (meestal een tar.gz of tar.bz2 bestand)
Pak dat spul uit met File Roller, Ark, of via de opdrachtprompt (tar xvf mijnapp-1.0.tar.gz of tar xvf mijnapp-1.0.tar.bz2)
cd mijnapp-1.0/
./configure --prefix=/usr # of waar je'm geinstalleerd wilt hebben, /usr/local, /opt, of nog ergens anders???
make
sudo make install

Simpel? Ja, de meeste prog's doen het zo... Je hebt ook van die koppige gevallen de vb eisen dat je bash gebruikt, dan moet je make SHELL=/bin/bash gebruiken, of van die gevallen die willen dat je ikweetveelvanlibs installeert.

Installeer in ieder geval build-essential, en voor grafische programma's xorg-devel, qt3-devel, qt4-devel, kdebase-devel, gtk-devel???  (dit laatste pakket weet ik niet zeker hoe het heet. Zoek maar iets met gtk en devel)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net