Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: F9 recovery mogelijkheid weg na installatie dualboot (partitie zelf niet)  (gelezen 2162 keer)

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

Ik heb een beetje lastig probleem; ik ben met meerdere netboekjes van Asus bezig;
verzoek van Timloto was; ze dualboot te maken en de Xp recovery menu entry, uit het
multiboot gebeuren weg te laten, om vergissingen door gebruikers te voorkomen.
Dat werkt op zich, met behulp van een aangepaste 40_custom in /etc/grub.d (osprobe/memtest etc weg)

Maar wat blijkt; zo gauw ik een linux in dual boot erop zet, werkt de F9 toets om Xp te recoveren niet meer;
uitsluitend en alleen via (toch weer) die menuentry in het bootmenu werkt het wel naar behoren. (getest; erg
netjes van Asus; alleen de Xp wordt recovered, linux en het bootmenu blijven onaangetast 8))

Dus ik zou ervoor kunnen kiezen die menuentry er dan toch maar als laatste optie en met een waarschuwing
in de labelnaam erin te zetten.
Toch vraag ik me af wat te doen om de F9 mogelijk te kunnen gebruiken.

Oorspronkelijk partitie schema; 4 primaire partities; C-schijf D-schijf, Pe (hidden recovery) en een klein onbekende
partitie van 49 mb
Na installatie linux; is de D-schijf een logisch station met swap en linuxpartitie aan boord. Andere partities met rust gelaten.
Nog dubbelgechecked met gparted; de Pe partitie staat meestal met boot, hidden en lba vlag (meestal gek genoeg ook enkele
unhidden Pe partities voorbij zien trekken) hidden of niet hidden, maakt voor de F9 recovery methode trouwens niet uit.
Nadat F9 toets voor een tevergeefse Xp recovery is benut, staat de Pe partitie altijd unhidden overigens.

Iemand een ideetje hoe dit te herstellen. Er wordt namelijk geen echte ondersteuning gegeven op deze netboekjes en ze
gaan naar diverse plaatsen verspreid over het land. Misschien is het ook een optie om een speciale recovery usb stick
aan te gaan maken bedenk ik me ineens.

Alvast bedankt voor het meedenken

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/08/12, 14:58:07 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Gerrit,

Ik ben geen Windows gebruiker laat staan iets met Dual-boot. Maar...

Mocht je Windows zo te instaleren dat zijn boot op de partitie komt te staan.
En die van Linux, GRUB dus, op MBR...
Dan moet je toch al aardig in de buurt komen, denk ik.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

Dat gaat zo niet lukken; nieuw uit doos ben je verplicht die Windows installatie te doen,
die draait vanaf de recovery (= de PE partitie)
Daarna installeer je Linux, waarbij grub gewoon in de mbr staat en ook zijn werk doet;
weliswaar een aangepast menu , maar ook de niet aangepaste met autoprober intact werkt niet.

Dat wil zeggen, ik kan prima windows recoveren, vanuit het grub menu geen probleem.
Maar de F9 toets die je net na de bios opstart gebruikt, is niet meer functioneel; hij belandt
dan weer in de grub boot en maakt alleen die PE recovery partitie unhidden, recoveren
is er niet bij.
Deze netbooks moeten idiotproof hun werk gaan doen en ik had graag die F9 functie ook weer
terug. Ik lever ze straks in ieder geval uit, met de reovery mogelijkheid maar weer in de
grub, met een extra waarschuwing.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/08/12, 14:58:28 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >