Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnieuw installeren? opgelost  (gelezen 1857 keer)

Offline dendikke

  • Lid
Opnieuw installeren? opgelost
« Gepost op: 2013/12/02, 19:06:49 »
Omdat ik er niet uit kom en voordien, voor ik begon met de icoontjes te willen verzetten, mijn pc draaide als een zonnetje, volgende vraag.
Kan ik zorin opnieuw installeren, naast de bestaande win7 en de bestaande zorin versie, en daarna documenten en zo van de oude overzetten en de oude versie daarna verwijderen? :(
(Wat ik nu wel mis aan Win7 = systeemherstel.)
« Laatst bewerkt op: 2013/12/10, 20:27:22 door dendikke »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/03, 12:38:02 »
Dat kan je. Door de je persoonlijke map te verwisselen met degene die op de nieuwe installatie te zien zal zijn.
Zorg er wel voor dat alle programma's die je later geïnstalleerd hebt ook te installeren op de nieuwe installatie.
En dat de sources.list dezelfde is als je oude installatie.

Met het volgende commando kan je een lijst maken van alle geïnstalleerde pakketten ervan:
sudo dpkg --get-selections > list.txtNadien kan je die op de nieuwe installatie weer installeren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/03, 13:11:18 »
Citaat
Door de je persoonlijke map te verwisselen met degene die op de nieuwe installatie te zien zal zijn.
Een belangrijke vraag blijft daarmee onbeantwoord: hoe moet je dat doen?

Zelf heb ik geen ervaring met Zorin OS. Wel met Ubuntu. Daar installeer ik ook wel eens het systeem opnieuw, zonder dat ik mijn documenten hoef te back-uppen of iets dergelijks.

Een harde schijf kun je namelijk partitioneren. Dat ziet er zo uit:
- Windows-partitie
- Linux-partitie

Je kunt het hele systeem op de Linux-partitie zetten, maar dan raak je alles kwijt als je toch een keer opnieuw wilt installeren. Daarom deel ik mijn systeem zo in:
- Windows-partitie
- Linux-partitie
   -> partitie 1 voor '/', waar het basissysteem op komt te staan.
   -> partitie 2 voor '/home', waar alle documenten e.d. op komen te staan.

Bij een herinstallatie hoef je dan alleen partitie 1 te formatteren. De tweede partitie wijs je toe aan '/home' en hoef je niet te formatteren. Zo blijven alle documenten e.d. intact en kun je gewoon weer aan de slag na de installatie :) Overigens zul je wel al je programma's e.d. opnieuw moeten installeren.

Wat betreft jouw vraag: ik zou proberen om alle documenten e.d. over te zetten op een externe harde schijf. Daarna kun je Zorin OS opnieuw installeren, maar bij het aanmaken van de partities zou ik de bovenstaande volgorde aanhouden. Dat maakt namelijk het leven een stuk eenvoudiger ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/03, 13:17:47 »
Uit je post maak ik trouwens op dat je misschien een configuratie-probleem hebt. Wil je een verse start, zonder opnieuw te hoeven installeren, kun je de volgende handleiding eens uitproberen:

http://askubuntu.com/questions/56313/how-do-i-reset-gnome-to-the-defaults

Ik moet erbij zeggen dat ik niet zeker weet of dit ook voor Zorin OS werkt. Ik denk het wel, omdat Zorin gebaseerd is op Ubuntu, maar ik kan dat zelf niet even testen ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/03, 17:08:09 »
Citaat
Door de je persoonlijke map te verwisselen met degene die op de nieuwe installatie te zien zal zijn.
Een belangrijke vraag blijft daarmee onbeantwoord: hoe moet je dat doen?

Zelf heb ik geen ervaring met Zorin OS. Wel met Ubuntu. Daar installeer ik ook wel eens het systeem opnieuw, zonder dat ik mijn documenten hoef te back-uppen of iets dergelijks.

Een harde schijf kun je namelijk partitioneren. Dat ziet er zo uit:
- Windows-partitie
- Linux-partitie

Je kunt het hele systeem op de Linux-partitie zetten, maar dan raak je alles kwijt als je toch een keer opnieuw wilt installeren. Daarom deel ik mijn systeem zo in:
- Windows-partitie
- Linux-partitie
   -> partitie 1 voor '/', waar het basissysteem op komt te staan.
   -> partitie 2 voor '/home', waar alle documenten e.d. op komen te staan.

Bij een herinstallatie hoef je dan alleen partitie 1 te formatteren. De tweede partitie wijs je toe aan '/home' en hoef je niet te formatteren. Zo blijven alle documenten e.d. intact en kun je gewoon weer aan de slag na de installatie :) Overigens zul je wel al je programma's e.d. opnieuw moeten installeren.

Wat betreft jouw vraag: ik zou proberen om alle documenten e.d. over te zetten op een externe harde schijf. Daarna kun je Zorin OS opnieuw installeren, maar bij het aanmaken van de partities zou ik de bovenstaande volgorde aanhouden. Dat maakt namelijk het leven een stuk eenvoudiger ;)

Als aanvulling: Je kunt er ook voor kiezen om / toe te wijzen aan dezelfde partitie die je al hebt maar niet te formatteren. Dan blijft /home bestaan maar systeemmappen worden wel verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Het is dus niet noodzakelijk een aparte partitie te hebben voor /home om de bestanden hierin te behouden bij herinstallatie. Daarvoor moet je wel kiezen voor "iets anders" bij installatie maar dat moet met een aparte partitie voor /home ook.

Offline dendikke

  • Lid
Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/03, 20:08:32 »
Ik heb alles opnieuw geinstalleerd, toch krijg ik bij de opstart grub niet te zien.
Ik heb nu zelfs mijn tweede harddisk afgekoppeld en de volledige schijf gebruikt, nog eens opnieuw geinstalleerd, nog steeds geen grub te zien.
Dit als ik hem zoek in de terminal.

# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

Offline dendikke

  • Lid
Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/06, 10:51:20 »
Niemand? :(

Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/06, 10:54:29 »
ik heb niet veel verstand van grub maar het lijkt mij logisch dat
Citaat
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
op false moet staan omdat 'timeout' nu op 'hidden' staat

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/06, 10:58:37 »
Ik lees dat je de hele harde schijf het gebruikt. Dit houdt in dat je maar 1 besturingssysteem gebruikt.
Grub wordt dan bij het opstarten niet getoond omdat er toch geen keuze is.
Wil je in grub terecht komen bij het opstarten, moet je de linker shift indrukken net voordat ubuntu opstart.

- Roc

Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/06, 21:19:34 »
Open het volgende bestand als beheerder: /etc/default/grub
zoek daar naar de volgende twee regels:
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
En plaats voor die twee regels een # zodat het er als volgt uit komt te zien:
# GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
# GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
Sla het bestand op en voer daarna dit commando uit:
sudo update-grub
Start je computer opnieuw .
Grub menu wordt zichtbaar.

Offline dendikke

  • Lid
Re: Opnieuw installeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/10, 20:24:55 »
Ja Femke98, het wordt misschien wat onduidelijk, daarom even resumeren. Ja ik heb de tweede schijf afgekoppeld gehad waar win opstond en de boot terug gefixt.
Dan inderdaad op één harde schijf (ssd) zorin terug geinstalleerd, alleen kreeg ik geen grub menu meer te zien, ik begrijp nu dat dit normaal is, maar toch zie ik het grub graag bij het opstarten.
Met de uitleg van Anton2 is dat nu ook zichtbaar, opgelost dus. Het ging mij om de mogelijkheid om op te starten in de recovery mode.
De tweede schijf met win op heb ik nu terug aangekoppeld en als ik die nu wil opstarten gebruik in F11 om de bootvolgorde in de bios te zien, dan heb ik ook nooit meer problemen als er wat gebeurd met de linux schijf.
Dus dank zij jullie hier opgelost 8-)

Offline dendikke

  • Lid
Re: Opnieuw installeren? opgelost
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/11, 20:47:33 »
Klopt, is niet bij alle laptops hetzelfde soms F11 soms F8 soms F10 en nog enkele denk ik.
Bij andere ga je dan soms weer de naar de bios, maar meestal komt dat even op het scherm bij het opstarten.
bij mij kan ik in de bios ( F2 bij mij ) ook kiezen welke schijf er als eerste op moet starten, dan kan ik met F11 nog altijd kiezen als ik toch de andere eerst
wil laten opstarten.
Een SSD start wel een pak sneller op, ik heb ook de swappiness op 1 gezet zoals ik hier ergens gevonden heb.