Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: prog in wine  (gelezen 2926 keer)

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Gepost op: 2008/04/17, 19:41:36 »
Hallo,
Ik heb een oud progje (voetbalfan) dat alleen op w3.1 werkt en daar had ik een laptop 286 voor. Maar helaas heeft deze laptop de geest gegeven. Nu wil ik dat progje via wine op Ubuntu laten draaien.
Het progje staat op een floppy en ik heb het al op mijn persoonlijke map in Home gezet.
Hoe moet ik te werk gaan.

mvg
Rob44

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
prog in wine
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/17, 19:53:50 »
als het spel speelbaar is in DOS, zou je dosbox kunnen installeren, anders rechterklik, openenen met wine (als deze al geinstalleerd is)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/17, 20:01:37 »
Het moet geinstalleerd worden met de schil van w3.1 dus niet in alleen dos.
Maar ik snap niet hoe ik het via wine kan installeren in Ubuntu.
Maar als iemand een vervangend progje in Ubuntu weet is dat ook prima. :)
mvg
Rob44

figaro123

  • Gast
prog in wine
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/17, 21:08:44 »
om te beginnen moet wine op je systeem geinstalleerd zijn, maar dat zal, neem ik aan, al wel het geval zijn.
Wat je dan moet doen is op een opdrachtregel (run command...) de kreet intikken:
    wine prognaam.exe

waarbij prognaam.exe je oude programmaatje is.
wat ook werkt is een terminal starten en daarin de kreet  "wine prognaam.exe" inkloppen.

Zo krijg ik althans eenvoudige, soms zelfs ingewikkelde windows dingen aan de gang.
Maar niet altijd.

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/18, 10:54:05 »
Als ik dit intik in de terminal krijg ik :
wine: could not load L"c:\\windows\\system32\\setup.exe": Module not found
Dus er is iets niet goed.
Maar wat?
mvg
Rob44

Offline oemoeta

  • Lid
prog in wine
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/18, 11:50:09 »
Rob,
ik heb hier zelf weinig ervaring mee, maar als je in het menu wine aanklikt, zou daar iets moeten staan als configuratie, daar kan je dan kiezen welke windows versie je wilt 'nabootsen'. Misschien lukt het als je daar aangeeft dat je windows 3.11 wilt hebben...?

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/18, 15:01:17 »
Zover was ik al maar ik krijg het niet het niet geinstalleerd.
mvg
Rob44

Offline spawn

  • Lid
prog in wine
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/18, 15:20:36 »
soms als je alleen wine prognaam.exe intypt als commando werkt dat meestal niet dus kun je met het commando: cd(change directorie) naar de map gaan waar het proggrama staat bijvoorbeeld voor je floppy het commando: cd /media en dan nog een keer cd naar het floppy of gelijk achter media aantypen en dan weer het commando:wine prognaam.exe

edit:als je trouwens niet weet hoe de floppy map heet kun je met het commando: ls  kijken wat er allemaal in de map zit bijv. de map media waar je op dat moment inzit om te kijken wat de naam is voor dat floppy(gebruik namelijk zelf geen floppy`s)

mvg spawn
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/18, 15:54:47 »
Ik kwam nu al een heel eind maar bij installeren kreeg ik de melding:
DEE requires ddeml.dll
Wat ik hier mee aan moet is mij ook een raadsel.
mvg
Rob44

Offline shappie

  • Lid
prog in wine
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/18, 19:16:19 »
Citaat van: Rob44
Ik kwam nu al een heel eind maar bij installeren kreeg ik de melding:
DEE requires ddeml.dll
Wat ik hier mee aan moet is mij ook een raadsel.
mvg
Rob44
Rob44, ik heb geen oplossing voor dit probleem maar wel een alternatief :). Je kan via virtualbox een Windows 3.11 installatie maken en dus via virtualbox spelen aangezien het vast niet al teveel 3d kracht vereist :). Over virtualbox kan je genoeg vinden op het internet.

Als ik iets in wine draai haal ik gewoon altijd de directory van het spel van een windows pc en dan via de terminal naar de map gaan. Dan gewoon: wine spelletje.exe intypen :). Dit werkt bij mij vrij vaak, maar aangezien je oude pc'tje is gecrashed zal je wel niet meer bij de map kunnen.

Hoop dat je erwat aan hebt :), grt Shappie.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/19, 10:41:43 »
Dit lijkt mij een goed alternatief. :-)
mvg
Rob44

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/19, 16:54:09 »
Kan ik hier InnoTek VirtualBox, die in de programmalijst staat, voor gebruiken?
mvg
Rob44

Offline 3rwin

  • Lid
prog in wine
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/19, 17:20:01 »
Citaat van: Rob44
Kan ik hier InnoTek VirtualBox, die in de programmalijst staat, voor gebruiken?
Ja, in dit programma kunt u Windows 3.11 installeren waarnu u daarin het gewenste programma kunt installeren.

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/19, 18:24:29 »
Ik heb InnoTek VirtualBox geinstalleerd, maar een wereld van onbegrip gaat bij mij open.
Op welke manier kan ik w3.11 installeren, de floppy's heb hier klaar liggen maar ik zie geen enkel schermpje in het virtualbox programma waar ik kan zien hoe ik dat moet doen.
mvg
Rob44

Offline shappie

  • Lid
prog in wine
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/19, 19:23:54 »
Citaat van: Rob44
Ik heb InnoTek VirtualBox geinstalleerd, maar een wereld van onbegrip gaat bij mij open.
Op welke manier kan ik w3.11 installeren, de floppy's heb hier klaar liggen maar ik zie geen enkel schermpje in het virtualbox programma waar ik kan zien hoe ik dat moet doen.
mvg
Rob44
Het is vond ik niet al te lastig, dit komt misschien om dat ik al weer een jaar met ubuntu werk :). Hier een tutorial voor XP dus dit werkt vast ook wel ongeveer voor Windows 3.11. http://n00buntu.blogspot.com/2007/11/howto-ubuntu-compiz-virtualbox-part-1.html
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/19, 20:17:23 »
Ik ben nu een stuk verder gekomen maar als ik de floppy van w3.11 in de floppydrive doe, die ik gemount heb als host floppy drive (/dev/fd0), krijg ik de melding:
Fatal: No bootable medium found! System halted.
mvg
Rob44

Offline 3rwin

  • Lid
prog in wine
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/19, 20:35:10 »
Heeft u de floppy ook in de boot order (Settings>General>Advanced) staan?

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/20, 10:50:56 »
Ja, in de boot order zijn floppy, cd/dvd-rom en hard disk aangevinkt.
mvg
Rob44

prog in wine
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/20, 10:55:39 »
WIndows 3.11 diskettes zijn inderdaad niet bootable. Daarvoor zul je eerst in je virtuele machine een Dosversie moeten installeren. In deze dosversie kun je dan win3.11 installeren. Je zult dus een bootfloppie DOS moeten hebben. Eenvoudige DOS-boot images van diskettes zijn waarschijnlijk nog wel te downloaden. DIt mag ook DR-Dos zijn.

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/20, 11:02:56 »
Dat mag geen probleem zijn, ik heb nog diverse DOS versie's :)
Ik ga het proberen.
mvg
Rob44

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/20, 16:13:31 »
Eenmaal kreeg ik A> te zien toen ik een DOS diskette in de floppydrive deed. Maar daarna elke keer weer opnieuw de melding:
Fatal: No bootable medium found! System halted.
Ondanks dat dit dezelfde diskette was.
Ik heb ook al een paar maal de virtualbox opnieuw geinstalleerd maar dat gaf ook geen succes.
Dus doe ik iets niet goed, maar wat?
mvg
Rob44

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/21, 21:28:26 »
De installatie van virualbox was geen succes dus heb ik alles van de virtualbox gedeinstalleerd. Maar de folder .VirtualBox bestaat nog steeds. Kan en mag ik deze folder naar de prullebak brengen zodat alles van virtualbox van de machine verwijderd is.
Of moet ik dat op een andere manier doen.
mvg
Rob44

Offline HP

  • Lid
prog in wine
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/22, 13:42:42 »
Is bekend of het programma werkend is gekregen onder wine? Kijk hier:
http://www.codeweavers.com/compatibility/browse?showall=1
(nb. als het niet getest is dan wil dat niet zeggen dat het niet werkt)
Tja het is een oud spelletje, maar daar bestaat misschien nog een mogelijkheid bij Cedega http://www.transgaming.com/ ???
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Rob44

  • Gast
prog in wine
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/22, 16:06:48 »
Citaat van: HP
Is bekend of het programma werkend is gekregen onder wine? Kijk hier:
http://www.codeweavers.com/compatibility/browse?showall=1
(nb. als het niet getest is dan wil dat niet zeggen dat het niet werkt)
Tja het is een oud spelletje, maar daar bestaat misschien nog een mogelijkheid bij Cedega http://www.transgaming.com/ ???
Voetbalfan is niet direct een spel maar een progje om uitslagen van diverse competities in te vullen en standen te laten berekenen.
Helaas zie ik bij de twee sites niets staan wat er op lijkt.
mvg
Rob44

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
prog in wine
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/22, 16:18:20 »
Citaat van: Rob44
... Kan en mag ik deze folder naar de prullebak brengen zodat alles van virtualbox van de machine verwijderd is...
Rob44
ja, dat mag..