Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervanger voor Adobe  (gelezen 5819 keer)

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #25 Gepost op: 2014/06/30, 01:10:54 »
Nee !  Acroread heeft altijd gewoon onder Linux gedraaid en is in principe de
 de facto standaard viewer (het is in ieder geval van de makers van pdf...)
Het hoeft helemaal niet onder wine te draaien.
Het heeft altijd prima gedraaid bij mij en kan ook prima boekjes maken en heeft
allerlei printopties die ik bij andere viewers mis. En wat is een "log" programma ?

Maar als het er niet meer zou zijn zou ik waarschijnlijk een open source viewer gebruiken.
Maar doen die het altijd, ook met grote bestanden ? Bijna iedereen gebruikt toch ook Thunderbird
en Firefox ? Die zijn toch ook niet open source ?

Mijn vraag blijft dus, wat is er tegen Adobe Acrobat reader ?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #26 Gepost op: 2014/06/30, 07:31:33 »
Nee !  Acroread heeft altijd gewoon onder Linux gedraaid ....
Het hoeft helemaal niet onder wine te draaien.
Dit klopt, hier zat ik verkeerd. Er is (blijkbaar) ook een Linux-versie, dus Wine heb je niet nodig.....

Citaat
Maar als het er niet meer zou zijn zou ik waarschijnlijk een open source viewer gebruiken.
Maar doen die het altijd, ook met grote bestanden ?
Deze vraag is al beantwoord. Maar mss probeer je het zelf eens uit? Je eigen ervaring is altijd de beste ervaring.

Citaat
Bijna iedereen gebruikt toch ook Thunderbird en Firefox ? Die zijn toch ook niet open source ?
FF en Thunderbird niet open source? Dat is nieuw voor mij. Vertel......   ;)

Citaat
Mijn vraag blijft dus, wat is er tegen Adobe Acrobat reader ?
Die vraag heb ik hierboven al beantwoord.

De wedervraag: waarom zou je iets anders gebruiken als de standaard prima voldoet?

« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 07:39:14 door markba »

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #27 Gepost op: 2014/06/30, 08:29:04 »


Maar als het er niet meer zou zijn zou ik waarschijnlijk een open source viewer gebruiken.
Maar doen die het altijd, ook met grote bestanden ?
Deze vraag is al beantwoord. Maar mss probeer je het zelf eens uit? Je eigen ervaring is altijd de beste ervaring.

Citaat
Bijna iedereen gebruikt toch ook Thunderbird en Firefox ? Die zijn toch ook niet open source ?
FF en Thunderbird niet open source? Dat is nieuw voor mij. Vertel......   ;)

Citaat
Mijn vraag blijft dus, wat is er tegen Adobe Acrobat reader ?
Die vraag heb ik hierboven al beantwoord.

De wedervraag: waarom zou je iets anders gebruiken als de standaard prima voldoet?

Ik heb andere pdf-viewers natuurlijk ook wel gebruikt en daar heb ik ook persoonlijk ook
positieve ervaringen mee. Alleen vind ik persoonlijk Acrobat Reader het meest handigst voor mij.
Het doet alle dingen die ik er van verlang en op de makkelijkste manier.
Ik probeer alleen maar aan te geven dat er nog een alternatief is en wordt daar met misplaatste
"plaag" "plaag" tekens op afgeserveerd.  Daarom stel ik de vraag "Wat is er tegen op acroread"
Als iemand daar een antwoord op geeft ( en alsjeblieft geen "log" en "achterhaald") dan kan dat
iemand (bv. mij) overtuigen om dat niet meer te gebruiken, in ieder geval niet meer als ik op
mijn manier probeer boekjes te maken.

Er is nog een voorbeeld waar Linux geen goede software voor heeft en dat is OCR. Er is natuurlijk
"gimagereader" (ook discutabel, omdat het niet in de standaard repo's zit) en tesseracct, maar dat haalt
het bij lange na niet bij Omnipage dat alleen onder windows draait. Dat en mijn Tomtom zijn de enige
twee redenen waarom ik nog af en toe windows7 onder Virtualbox draai. En hier bedoel ik dus niet
mee dat Evince en andere alternatieven voor acroread niet goed zijn!!

« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 11:38:20 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #28 Gepost op: 2014/06/30, 09:02:52 »
Verder heb ik xpdf (kende ik al, is wel heel rudimentair) en evince ge-installeerd. Ik begrijp van pjotr dat
je het beste evince kan gebruiken en als die problemen geeft xpdf. Evince wordt
voorlopig dus mijn default reader (op het maken van boekjes na:)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 09:45:17 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #29 Gepost op: 2014/06/30, 09:41:36 »
Bedankt Femke98, ik zal ze ook eens proberen. Master PDF editor  heb ik al eens geprobeerd, maar al weer een tijd
geleden en ik kreeg het niet goed aan de praat. Wat ik me herinner is dat het crashte. Maar dat is al weer
een tijd geleden en ik heb er niet genoeg aandacht aan gegeven. Maar dat soort probleempjes maken het alleen maar leuker ;)
Ook heb ik zelf geen behoefte aan het editten van een pdf-bestand.

Verder heb ik wat gegoogled op Foxit reader. Het ziet er prima uit. Het heeft zelfs de mogelijkheid van het maken boekjes,
net als Acrobat Reader, maar is wel een stuk lichter (denk ik...) Maar je komt natuurlijk wel in een soort "Adobe" -constructie
wat licenties betreft en het is geen open source. Het lijkt ook wel of het al een tijd niet is ge-update maar daar kan ik
me in vergissen. Ik gebruik het al onder Wine bij  mijn bridgeprogramma, maar er is ook een native Linux-versie (deb en rpm)

Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #30 Gepost op: 2014/06/30, 11:26:11 »
Bedankt Femke98, ik zal ze ook eens proberen. Master PDF editor  heb ik al eens geprobeerd, maar al weer een tijd
geleden en ik kreeg het niet goed aan de praat. Wat ik me herinner is dat het crashte. Maar dat is al weer
een tijd geleden en ik heb er niet genoeg aandacht aan gegeven. Maar dat soort probleempjes maken het alleen maar leuker ;)
Ook heb ik zelf geen behoefte aan het editten van een pdf-bestand.

Verder heb ik wat gegoogled op Foxit reader. Het ziet er prima uit. Het heeft zelfs de mogelijkheid van het maken boekjes,
net als Acrobat Reader, maar is wel een stuk lichter (denk ik...) Maar je komt natuurlijk wel in een soort "Adobe" -constructie
wat licenties betreft en het is geen open source. Het lijkt ook wel of het al een tijd niet is ge-update maar daar kan ik
me in vergissen. Ik gebruik het al onder Wine bij  mijn bridgeprogramma, maar er is ook een native Linux-versie (deb en rpm)

Master PDF Editor is erg goed en boordevol functies :)

Foxit Reader is inderdaad geen open source, maar dat betekent niet dat Foxit niet aan open source doet: http://www.foxitsoftware.com/blog/?p=641