Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] avi bestanden bewerken en opslaan  (gelezen 1825 keer)

Offline indiana

  • Lid
[opgelost] avi bestanden bewerken en opslaan
« Gepost op: 2010/07/25, 09:36:29 »
Ik wil segmenten van een documentaire in avi formaat uploaden naar youtube. Hoe kan ik dit het gemakkelijkst doen? Pitivi is b.v. een heel handig programma. Maar als ik het geknipte stukje video opsla is dat in xptv formaat. En het kan niet met Winff omgezet worden.
War is de makkelijkste werkwijze als je dus een stukje avi wilt knippen en uploaden naar youtube?
Het hoeft natuurlijk niet in avi te blijven, zolang het maar iets is dat youtube snapt.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/25, 12:01:40 door indiana »

Offline HarzG

  • Lid
Re: avi bestanden bewerken en opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/25, 11:22:16 »
Je kan daarvoor Avidemux gebruiken.

Een bestand in (avi flv vob mpeg)-formaat kan je openen met Avidemux.
Je kiest in de linker knoppenbalk voor kopie (bij audio en video, staat volgens mij ook standaard zo) en bij formaat voor avi.
Vervolgens ga je naar de positie in de video waar je wilt starten en klikt in de onderste knoppenbalk op A (startmarkering wordt gezet). Met de schuifbalk kan je hierna naar de gewenste eindpositie gaan en dan in de onderste knoppenbalk op B klikken. Met CTRL-x (knippen) wordt de openstaande video ingekort en alleen dat wat tussen A en B stond, blijft over.
Deze video kan je bewaren via menu of CTRL-S: er wordt een naam gevraagd en daar kan je bijvoorbeeld nieuwe_video.avi intypen.

De andere formaten ontstaan als je aan het begin in de linker knoppenbalk voor bijvoorbeeld flv of mp4 zou kiezen.
NB: Avidemux maakt niet automatisch de juiste extensie aan, daar moet je zelf om denken bij het bewaren van het bestand. De gekozen extensie moet dus niet anders zijn dan het formaat wat je bij het maken van de video in de linker knoppenbalk had staan.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline barth

  • Lid
Re: avi bestanden bewerken en opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/25, 11:35:49 »
Probeer de bewerkte AVI eens te exporteren ipv opslaan...Als het goed is krijg je dan de keus om het formaat te kiezen (mpeg,divx,avi...)

Offline indiana

  • Lid
Re: avi bestanden bewerken en opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/25, 12:00:54 »
Ik heb inmiddels Avidemux en zowaar al wat geupload op youtube. Dus bedankt HarzG. En barth ook dank voor je tip. Ik heb het echter nog niet geprobeerd.