Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: booten van cdrom  (gelezen 714 keer)

LaoTze

  • Gast
booten van cdrom
« Gepost op: 2008/02/20, 00:25:03 »
Hallo allemaal,

Ik heb een cdrom met Ubuntu 7.04 en ben van plan om deze als dualboot op mijn laptop te installeren (er staat al windows xp op). Het enige probleem is dat mijn laptop niet wil booten vanaf de cdrom. Al tien keer heb ik de bootorder nagekeken en de pc terug opgestart. De boot order staat wel degelijk juist... Wie weet raad ?

Groetjes, Lao Tze

AMD Athlon(tm) XP Processor 3000+ / 797 Mhz kloksnelheid / 512 Mb ram / harde schijf 40 Gb / Windows XP Home SP2

BertvdP

  • Gast
booten van cdrom
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/20, 00:59:46 »
Beste Lao,
Wat je kunt proberen is om te booten met een cd waarvan je zeker weet dat die bootable is, bijvoorbeeld je Windows installatie-cd. Als dat ook niet lukt, dan heeft je laptop een bios- of hardwareprobleem. Als dat wel lukt, dan ligt het aan je Ubuntu cd, en moet je een nieuwe maken. Zie http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/ubuntubranden/ voor instructies om een bootable cdrom te maken.

B_Byte

  • Gast
booten van cdrom
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/20, 06:46:18 »
als je je laptop aanzet krijg vrij in het begin de optie om naar bios te gaan (bij mij de F2 knop) maar hier staat ook de knop om in het boot menu te komen (bij mij F12).

Misschien kun je van af hier handmatig wel booten van cd-rom.

Offline GJD

  • Lid
booten van cdrom
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/20, 14:46:30 »
LaoTze

Ikzelf had hetzelfde.
Ik wilde het doen met ubuntu 7.10
Als je opgestart bent met XP  kun je de CD verkennen met de explorer en zie je een bestand staan genaamd:

Wubi- CDBoot.

Deze maakt snel een dualboot aan zodat je nadat je wederom opgestart bent kunt kiezen uit XP of Linux.
Ik kon hierna gewoon de CD installeren.
Ikzelf gebruikte geen dualboot verder want de machine die ik gebruik is verder alleen voor ubuntu en dus heb ik tijdens de installatie afscheid genomen van xp.
Ik weet alleen niet of dat genoemde bestand ook op een cd staat waarop Ubuntu 7.4 staat.

succes
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.

LaoTze

  • Gast
booten van cdrom
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/23, 02:12:09 »
Beste,
 
Die cd met de 7.4 was inderdaad niet bootable. Dan heb ik de meest recente iso 7.10 gedownload en gebrand. En deze bootte als een fluitje van een cent. :)

In de Linux wereld heb ik nu pas mijn 1ste stappen gezet. Ik hoop er veel van op te steken.

Alleszins zijn jullie allen van harte bedankt voor de aangebrachte  tips!!


Groetjes,

LT