Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moederbord kapot?  (gelezen 6407 keer)

freekill

  • Gast
Moederbord kapot?
« Gepost op: 2008/06/05, 21:51:46 »
Hey heb een vraagje , gisteren was ik bezig op mij kubuntu systeem en ineens bevroor het beeld. Ik heb mijn pc dan gereset maar er kwam geen beeld meer uit.

Hierna heb ik voglende zaken geprobeerd:

Gecheckt of alles goed aangesloten was zowel vanbuiten als vanbinnen de pc

men grafische kaart eruitgehaald ( ati 9250) en opnieuw ingestoken

men scherm aangesloten op men onboard grafische kaart

men scherm zelf werkt nog want heb het getest op mijn vader zijn computer

ik heb ergens gelezen dat als je je  ram eruithaalt en de pc zo opzet en hij geen piepgeluidjes maakt het mobo eventueel kapot kan zijn, ik heb dit gedaan en ik hoorde niets van geluidjes.

iemand een idee?

alvast bedankt

Quatroking

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/05, 21:59:03 »
hoor je nog enige schijfactiviteit? probeer ook eens de CMOS te resetten.

freekill

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/05, 22:01:43 »
Ja mijn schijven draaien nog, die hoor ik duidelijk. Hoe reset ik die CMOS juist?

Moederbord kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/05, 22:05:27 »
Kan je niet de grafische kaart van je vader proberen? Of heb je misschien een onboard grafische kaart? Dan weet je of je de grafische kaart uit kan sluiten dat deze stuk zou zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

freekill

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/05, 22:09:27 »
Citaat van: Gijsbert
Kan je niet de grafische kaart van je vader proberen? Of heb je misschien een onboard grafische kaart? Dan weet je of je de grafische kaart uit kan sluiten dat deze stuk zou zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs
ja ik heb al geprobeerd men scherm op men onboard grafische kaart aan te sluiten en hierbij kreeg ik ook geen beeld, dus dit is ook al uitgesloten

thx anyway

Offline kamelot

  • Lid
Moederbord kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/05, 22:10:16 »
Zoals ik je verhaal lees steek je je videokaart weer er in en zet je je beeld op onboard .
Dit kan dus niet zonder dat in te stellen in je bios .
Als jij je grafische kaart er in douw gaat je bios gelijk over naar de grafische kaart dus niet onboard .
Haal de kaart er uit en probeer je onboard dan is
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Drummies

  • Lid
Moederbord kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/05, 22:14:57 »
Citaat van: freekill
Ja mijn schijven draaien nog, die hoor ik duidelijk. Hoe reset ik die CMOS juist?
# Als de PC hangt na een 'verkeerde' BIOS instelling  probeer het dan te resetten dmv een jumpertje: J1, JP1, "CMOS Clear", "CMOS Reset", "CMOS Clr", oid. Uitleg staat zeker in de handleiding van het moederbord.

succes
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

freekill

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/05, 22:25:38 »
Citaat van: kamelot
Zoals ik je verhaal lees steek je je videokaart weer er in en zet je je beeld op onboard .
Dit kan dus niet zonder dat in te stellen in je bios .
Als jij je grafische kaart er in douw gaat je bios gelijk over naar de grafische kaart dus niet onboard .
Haal de kaart er uit en probeer je onboard dan is
ja ik heb op beide manieren geprobeerd en steeds geen beeld

freekill

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/05, 22:26:50 »
Citaat van: drummies
Citaat van: freekill
Ja mijn schijven draaien nog, die hoor ik duidelijk. Hoe reset ik die CMOS juist?
# Als de PC hangt na een 'verkeerde' BIOS instelling  probeer het dan te resetten dmv een jumpertje: J1, JP1, "CMOS Clear", "CMOS Reset", "CMOS Clr", oid. Uitleg staat zeker in de handleiding van het moederbord.

succes
oke ik zal het straks even proberen, is dit oke als ik dit met een jumpertje van men harde schijven doe?

Offline Drummies

  • Lid
Moederbord kapot?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/05, 22:31:39 »
Citaat van: freekill
Citaat van: drummies
Citaat van: freekill
Ja mijn schijven draaien nog, die hoor ik duidelijk. Hoe reset ik die CMOS juist?
Als de PC hangt na een 'verkeerde' BIOS instelling  probeer het dan te resetten dmv een jumpertje: J1, JP1, "CMOS Clear", "CMOS Reset", "CMOS Clr", oid. Uitleg staat zeker in de handleiding van het moederbord.

succes
oke ik zal het straks even proberen, is dit oke als ik dit met een jumpertje van men harde schijven doe?
kan je beter met iets anders overbruggen

evt andere oorzaak back up battery

 BIOS batterij vervangen (zeker als de BIOS de instellingen 'vergeet' en/of als de tijd en datum niet helemaal lekker loopt).
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Quatroking

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/05, 22:43:39 »
De meeste moederboorden hebben een rode of een gele jumper, die in een rijtje van 3 pinnetjes zit. vaak staat er ook gewoon de text bij, CMOS ofzo.

Met schijfactiviteit bedoelde ik, hoor je nog het geratel van je schijf dat hij opstart enzo.

Moederbord kapot?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/06, 00:47:01 »
Probeer deze eens: paar keer de powerknop aan/uit drukken nadat je de 220V kabel (stroomkabel) eruit hebt gehaald. Klinkt misschien gek, maar al een paar keer meegemaakt dat een PC daarna gewoon weer opstart.

freekill

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/07, 11:57:41 »
heb cmos gereset en dat met de stroomkabel ook geprobeerd, nog altijd geen beeld, ik dnek dat het moederbord echt wel kapot is

Offline kamelot

  • Lid
Moederbord kapot?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/07, 15:29:53 »
Ik zou als ik jouw was als laatste hoop je computer gewoon 1 of 2 dagen helemaal zonder stroom laten staan klinkt gek maar soms helpt het .
Probeer anders is een andere kabel voor je monitor als dit gaat .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Quatroking

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/07, 17:10:44 »
ander CMOS battereitje wil ook nog wel eens helpen.

Moederbord kapot?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/08, 00:51:34 »
ander CMOS batt`. heeft geen zin.
Dit is er alleen maar om de settings te onthouden, en wanneer hij leeg is zal je zien dat je aldoor je bios weer moet instellen.

BTW
De juiste manier om een bios te resetten is:
Stekker uit het stopkontakt.
De batt eruit halen.
Dan de jumpen die over 2 van de 3 pennetjes zit, eraf halen en 1 plek verschuiven.
de middelste is altijd de master, en dus wissel je alleen de buitenste pennetjes.
Nu weer de  jumper terug zetten en batt terug plaatsen.

Er kunnen op zijn hoogst 2 dingen stuk zijn.
1e je voeding
2e je moederbord.

MSI heeft een tijd lang modellen gehad die ineens kapot gingen op de manier zoals jij omschreef..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

freekill

  • Gast
Moederbord kapot?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/05, 00:33:50 »
door de examens heb ik er niet veel tijd in kunnen steken, ik ga een van de komende dagen eens kijken of ie het doet met een andere voeding of moederbord,
bedankt voor de reacties