Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft en Linux  (gelezen 2160 keer)

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/09, 11:05:44 »
Wat zal dit worden?
https://www.techzine.be/nieuws/cloud/46728/linus-torvald-maakt-zich-geen-zorgen-om-inmenging-microsoft-in-linux/

groeten van Michael
Ik verwacht: Windows krijgt binnen 10 jaar een Linux-systeemkern. Niet als subsysteem, zoals nu, maar ter volledige vervanging van de Windows-systeemkern.

Reden: Windows heeft op bijna alle terreinen de slag verloren. Bij de servers, bij de supercomputers, bij de wolkdiensten (cloud), bij de mobieltjes en bij het internet der dingen. Het enige terrein dat Windows nog domineert is de bureaucomputer (inclusief flaptops). Voor de rest is Windows compleet weggevaagd.

Microsoft kan de snelle ontwikkeling van Linux simpelweg niet meer bijbenen, ondanks zijn leger van betaalde programmeurs. Het is onvermijdelijk dat de huidige tendens zich doorzet; de logische consequentie daarvan is dat Windows uiteindelijk in feite een (niet-gratis) Linuxdistributie wordt.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/09, 12:11:10 »
Wat zal dit worden?
Wat Pjotr zegt, een nieuwe betaalde distributie, net als RedHat (nu eigendom van IBM).
Wel jammer dat de journalist het heeft over een besturingssysteem, terwijl Linux alleen de kernel is.
Met alle programma's naast de kernel is het pas een Linux distributie en een besturingssysteem geworden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/09, 12:33:50 »
Interessante vraag: waar zal Microsoft uiteindelijk voor kiezen voor z'n Windows? De RPM-familie (Red Hat, SuSe) of de DEB-familie (Debian, Ubuntu, Mint)?

Ik vermoed dat de kans op een keuze voor DEB het grootst is, gezien de bestaande samenwerking met Canonical. Een overname van Canonical ligt dan voor de hand.

Offline softbart

  • Lid
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/09, 12:44:13 »
Interessante vraag: waar zal Microsoft uiteindelijk voor kiezen voor z'n Windows? De RPM-familie (Red Hat, SuSe) of de DEB-familie (Debian, Ubuntu, Mint)?

Ik vermoed dat de kans op een keuze voor DEB het grootst is, gezien de bestaande samenwerking met Canonical. Een overname van Canonical ligt dan voor de hand.
+1

groet,

Theo

swake

  • Gast
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/09, 12:48:04 »
Het is Ubuntu ontwikkelaar Canonical die in zee gegaan is met Microsoft omdat Canonical marktleider is in IOT .
https://www.zdnet.com/article/microsoft-and-canonical-partner-to-bring-ubuntu-to-windows-10/


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/09, 12:50:13 »
Een overname van Canonical ligt dan voor de hand.
Er is een belofte gedaan, dat er altijd een gratis versie van Ubuntu zal zijn.
Hier ga ik dan ook van uit.
Verder denk ik, dat wanneer er een Microsoft Linux distributie komt, dat ze hun eigen interface naar de gebruiker er in stoppen, zodat er voor eindgebruikers niet veel verandert.

Maar het is en gok, niemand weet wat er in de toekomst zal gaan gebeuren, zo zou het zelfs mogelijk zijn, dat MS meer richting BSD gaat, net als Apple.
Het is en blijft speculeren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/09, 13:14:42 »
Er zijn wel meer beloften gedaan die Canonical/Ubuntu niet zijn nagekomen: Unity desktop, Ubuntu Phone, Convegence.....
Dus het kan zijn dat ze zich niet aan de belofte kunnen houden. Ik ga tegenwoordig nergens meer van uit en laat het z'n beloop gaan, dan is de teleurstelling ook minder groot.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/09, 13:55:07 »
Er zijn wel meer beloften gedaan die Canonical/Ubuntu niet zijn nagekomen
Daar ben ik mogelijk nogal simpel in, gelukkig zijn er alternatieven, zoals SolidX (en SolidK) (en da's ook nog Nederlands :lol:)......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/09, 13:57:27 »
Er zijn wel meer beloften gedaan die Canonical/Ubuntu niet zijn nagekomen
Daar ben ik mogelijk nogal simpel in, gelukkig zijn er alternatieven, zoals SolidX (en SolidK) (en da's ook nog Nederlands :lol:)......
En nog tientallen linux-distributies natuurlijk, dus waar maken we ons druk over....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/09, 14:01:45 »
En nog tientallen linux-distributies natuurlijk, dus waar maken we ons druk over....
Persoonlijk maak ik mij nergens druk over, ik heb alle vertrouwen in Canonnical...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2019/10/09, 14:55:42 »
Interessante vraag: waar zal Microsoft uiteindelijk voor kiezen voor z'n Windows? De RPM-familie (Red Hat, SuSe) of de DEB-familie (Debian, Ubuntu, Mint)?

Ik vermoed dat de kans op een keuze voor DEB het grootst is, gezien de bestaande samenwerking met Canonical. Een overname van Canonical ligt dan voor de hand.
Microsoft kennende gaan ze hun eigen package management maken, zoals ze alles weer op hun eigen manier willen doen, dus in dat geval geen van beide.

Overigens denk ik dat Microsoft er ooit voor gaat kiezen om desktop OS'en helamaal over te laten aan anderen en Windows te laten vallen. Hun toekomst ligt in de cloud (vandaar de plotselinge liefde voor Linux) en de markt van desktops is niet meer een groeimarkt. Op mobile hebben ze de handdoek al gegooid.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/09, 14:58:19 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline HWE64

  • Lid
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2019/10/09, 16:30:13 »
Overigens denk ik dat Microsoft er ooit voor gaat kiezen om desktop OS'en helamaal over te laten aan anderen en Windows te laten vallen. Hun toekomst ligt in de cloud (vandaar de plotselinge liefde voor Linux) en de markt van desktops is niet meer een groeimarkt. Op mobile hebben ze de handdoek al gegooid.
Is dat zo????https://tweakers.net/nieuws/158100/microsoft-onthult-windows-10x-en-surface-neo-met-twee-9-inch-schermen.html
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Microsoft en Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2019/10/09, 16:59:10 »
En vergeet niet alles is gratis hé!!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2019/10/09, 17:34:01 »
Interessante vraag: waar zal Microsoft uiteindelijk voor kiezen voor z'n Windows? De RPM-familie (Red Hat, SuSe) of de DEB-familie (Debian, Ubuntu, Mint)?

Ik vermoed dat de kans op een keuze voor DEB het grootst is, gezien de bestaande samenwerking met Canonical. Een overname van Canonical ligt dan voor de hand.

Mogelijk ook de Pisi/Eon packaging van SolusOS ? Dat project is minder gekend, maar verdomd goede bouw hoor.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2019/10/10, 04:58:18 »
eerlijk gezegd , zal mij een worst wezen

DarkEra

  • Gast
Re: Microsoft en Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2019/10/10, 12:23:10 »
Mogelijk ook de Pisi/Eon packaging van SolusOS ? Dat project is minder gekend, maar verdomd goede bouw hoor.
PiSi was van Pardus voordat ze overgestapt zijn naar Debian.