Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe Hardware, moederbord  (gelezen 1700 keer)

Nieuwe Hardware, moederbord
« Gepost op: 2010/03/09, 10:58:39 »
Er komt een nieuwe Ubuntu aan en ik wil dan gelijk mijn hardware vervangen. Ik heb al gezocht naar documentatie maar kan eigenlijk niets vinden.

Welk moederbord zou ik het best kunnen nemen, en welke processor? Prijs maakt niet uit.

Hetzelfde gaat voor de videokaart. Ik gebruik alleen maar NVIDIA omdat dat goed ondersteund wordt. Maakt niet uit of het onboard is of een aparte kaart. Als er maar HDMI opzit.

Is er iemand die pas zijn hardware heeft vervangen en mij wat info kan geven?

Bedankt
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Nieuwe Hardware, moederbord
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/09, 13:16:52 »
Er komt een nieuwe Ubuntu aan en ik wil dan gelijk mijn hardware vervangen. Ik heb al gezocht naar documentatie maar kan eigenlijk niets vinden.

Welk moederbord zou ik het best kunnen nemen, en welke processor? Prijs maakt niet uit.

Hetzelfde gaat voor de videokaart. Ik gebruik alleen maar NVIDIA omdat dat goed ondersteund wordt. Maakt niet uit of het onboard is of een aparte kaart. Als er maar HDMI opzit.

Is er iemand die pas zijn hardware heeft vervangen en mij wat info kan geven?

Bedankt

Merk moederbord maakt niet zoveel uit, eveneens het merk/type CPU. T'is wat jij met die pc wilt gaan doen. Een NVidia videokaart is het beste aangezien deze beter ondersteund wordt in Ubuntu wat betreft 2D en 3D. Merk moederbord? Ik heb altijd Asus gehad en nooit geen problemen mee gehad. Ik heb een Intel Quad Core CPU type Q8200 @ 2.33 GHz. met 4 gig geheugen. Voor mij voldoende maar zoals ik al zei, het gaat erom wat jij met je pc wilt doen.

Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Nieuwe Hardware, moederbord
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/09, 13:25:05 »
Bedankt voor je antwoord. Ik doe niet zoveel bijzonders met mijn pc, geen gaming alleen wat videobewerking af en toe.

Ik stelde de vraag omdat ik zeker wil zijn dat het onboard geluid en de netwerkkaart ondersteund worden welke op het moederbord geïntegreerd zitten tegenwoordig.

En voornamelijk, welke chipsets zijn de betere, en welke moet ik kiezen. Ik zie door het bomen het bos niet meer.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/09, 13:28:06 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Dave

  • Lid
Re: Nieuwe Hardware, moederbord
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/09, 13:32:58 »
er is altijd beter en duurder.
Voor wie niet zo nodig zware games hoeft te spelen hoeft een pc niet zoveel te kosten.
Kijk maar eens bij conrad.nl


Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Nieuwe Hardware, moederbord
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/09, 18:58:21 »
Bedankt voor je antwoord. Ik doe niet zoveel bijzonders met mijn pc, geen gaming alleen wat videobewerking af en toe.
Ik stelde de vraag omdat ik zeker wil zijn dat het onboard geluid en de netwerkkaart ondersteund worden welke op het moederbord geïntegreerd zitten tegenwoordig.
En voornamelijk, welke chipsets zijn de betere, en welke moet ik kiezen. Ik zie door het bomen het bos niet meer.

Nog een tip: koop een losse geluidskaart. De kwaliteit van een losse is iets wat beter dan van een onboard. Maar ook hierover kan men uren discussiëren. Het zal niet veel schelen, maar toch. Mij maakt het ook niet uit. Ik gebruik nu een onboard geluidschip en ik merk amper verschil.

Netwerkkaarten worden altijd wel ondersteund. Ik heb geen problemen gemerkt hiermee. Het kan zijn dat nieuwe modellen (nog) niet goed werken met Ubuntu, maar dat zal eerder liggen aan een verouderde linux kernel dan aan de netwerkkaart. Chipsets is weer een ander verhaal. Intel maakt goede chipsets, VIA maakt goede chipsets, NVidia maakt goede chipsets. Het hangt af van welke moederbord je koopt. Elke merk/type mobo heeft een andere chipset met meer/minder mogelijkheden. Het hangt ervan af wat je zelf wilt met je pc.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe Hardware, moederbord
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/09, 19:26:14 »
http://gathering.tweakers.net/
Op bovenstaande site staan elke 3 maanden nieuwe voorbeeld pc's, goedkoop tot duur, lange discussie's over wat wel en niet goed is.

Koop bekende/goede moederbord, losse nividia videokaart (niet onboard,onboard zijn afwijkend en meestal langzamer), en het belangrijkste is de voeding(zie bovenstaande site, en koop geen goedkope).

Kijk welke software je gebruikt en of een snelle cpu voordeel heeft, zie software advies.

Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuwe Hardware, moederbord
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/09, 20:29:35 »
Over je onboard netwerkaart of geluidskaart moet je je weinig zorgen maken, deze worden tegenwoordig allemaal zeer goed ondersteund in Linux.
Zelf heb ik wel ervaren dat met de onboard ALC662 geluidskaart je speakers niet vanzelf uit kunnen als je je hoofdtelefoon in de computer steekt.

Verder zul je ook nog moeten kiezen tussen Intel en AMD cpu voor je je moederbord kunt kiezen.
AMD moederborden en cpu's zijn over het algemeen iets goedkoper dan die van Intel en zijn zeker niet slechter. Enkel als je voor de allersnelste cpu gaat is Intel de enige keuze, maar dat is eigenlijk enkel nuttig als je aan videobewerking oid doet.

Als je niet gaat gamen kun je best gewoon een onboard videokaart nemen, dit goedkoper, verbruikt minder en is stiller.