Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: back up van firefox en thunderbird voor nieuwe installate  (gelezen 1498 keer)

back up van firefox en thunderbird voor nieuwe installate
« Gepost op: 2021/03/22, 12:20:53 »
Ik ben bezig Ubuntu 20.04 te installeren. Op dit moment werk ik nog op 14.04.
Wat moet ik doen voor het juist back-uppen van mijn firefox gegevens (tabbladen en bladwijzers) en thunderbird gegevens?
Ik heb Thunderbird 60.5.1 en Firefox 65.0.1. Die zijn natuurlijk ook erg oud. Kan ik gewoon de .mozilla en .thunderbird mappen kopieren of werkt het dan niet meer met de versies die aan Ubuntu 20.04 gekoppeld zijn?

Re: back up van firefox en thunderbird voor nieuwe installate
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/22, 12:31:58 »
Voor Firefox een backup maken van al je Bladwijzers. Dat zou voldoende moeten zijn om niets te verliezen.
Instellingen kun je eventueel backuppen via Firefox account.
Als het eenzelfde systeem/linuxversie betreft (herinstallatie) dan kun je de map .firefox backuppen.

Voor Thunderbird zie bijlage afbeelding (bron: ubuntu wiki).
« Laatst bewerkt op: 2021/03/22, 12:34:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: back up van firefox en thunderbird voor nieuwe installate
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/22, 13:02:09 »
Als je firefox sync gebruikt, hoef je geen bookmarks the backuppen.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline h2o

  • Lid
Re: back up van firefox en thunderbird voor nieuwe installate
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/22, 13:17:31 »
Als je firefox sync gebruikt, hoef je geen bookmarks the backuppen.
Dat is ook een goede optie voor Mozilla, voor Thunderbird kun je dan beter de .thunderbird directory kopiëren. Beter kun je die in een archiefbestand.
Zo gebruik een .mozilla.tar.gz en .thunderbird.tar.gz bestand.

Synchroniseren is voor Firefox een goede optie om op meerdere laptops/computers dezelfde instellingen te behouden. Een website met wachtwoord opslaan (bijv. een nieuw account ergens aangemaakt) en dit is dan meteen op alle andere apparaten te gebruiken. Ook een nieuwe extensie werkt dan meteen.
Helaas geldt dat nog niet voor Thunderbird.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: back up van firefox en thunderbird voor nieuwe installate
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/22, 14:29:18 »
Als je firefox sync gebruikt, hoef je geen bookmarks the backuppen.

Hoeft niet nee idd. Ik heb toch graag een eigen fysieke backup, en de bladwijzers worden hier toch al regelmatig gebackuped.
Geen zin dat hier een pc crashed, en ik dan het ww van mozilla niet meer weet (ww opslaan op pc doe ik niet, veel wel, maar dan ook kwijt).
En na herinstallatie zet ik zelf de backup en daarna de instelingen en add-ons wel weer goed. Dus voor mij is backup bladwijzers voldoende.

Reminded me. Ondertussen weer even een bladwijzer-backup gedraaid want was weer even geleden.. =D
« Laatst bewerkt op: 2021/03/22, 14:31:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: back up van firefox en thunderbird voor nieuwe installate
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/22, 20:17:11 »
Voor Firefox een backup maken van al je Bladwijzers. Dat zou voldoende moeten zijn om niets te verliezen.
Instellingen kun je eventueel backuppen via Firefox account.
Als het eenzelfde systeem/linuxversie betreft (herinstallatie) dan kun je de map .firefox backuppen.

Voor Thunderbird zie bijlage afbeelding (bron: ubuntu wiki).

Dankje.
Als ik het goed begrijp maakt de versie van thunderbird dus niet uit met het back-uppen en vervolgens weer openen met de nieuwe versie thunderbird in de nieuwe versie Ubunt?

Re: back up van firefox en thunderbird voor nieuwe installate
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/24, 10:43:44 »
Dankje.
Als ik het goed begrijp maakt de versie van thunderbird dus niet uit met het back-uppen en vervolgens weer openen met de nieuwe versie thunderbird in de nieuwe versie Ubunt?

Dat heeft nooit uitgemaakt, mits je het doet zoals hierboven omschreven is (=email en accounts database overzetten maar niet de verdere instellingen).
Het zou me verbazen als dat nu wel ineens anders zou zijn ???
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore