Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp gevraagd bij installatie Mint 19 XFCE 32bit  (gelezen 720 keer)

Offline molly w

  • Lid
Hulp gevraagd bij installatie Mint 19 XFCE 32bit
« Gepost op: 2019/03/12, 14:16:36 »
Gisteren pogingen gedaan om Linux13 te vervangen door Linux19. Ik loop vast op onduidelijkheden.
Ter info: op mijn systeem zijn twee harde schijven actief: Maxtor STM3802015 (IDE?) [HD1] en Maxtor 6Y160P0 (SATA) [HD2]. Op de laatste staat naast Linux13 ook nog Windows XP. Die laatste wil ik houden. Op de eerste staan mijn data, verdeeld over twee partities.
Onduidelijkheid 1
GParted van Linux13 noemt de eerste HD /dev/sda, maar GParted van Linux19 (in de uitprobeermodus) noemt hem /dev/sdb. Om de onduidelijkheid compleet te maken noemt het installatieprogramma hem weer /dev/sda.
Omgekeerd heet de tweede HD /dev/sdb resp./dev/sda resp./dev/sdb. Heel verwarrend. (zie bijlage 1 als voorbeeld)
onduidelijkheid 2
Bij de eerste installatiepoging werd gevraagd of ik sdb en sda wilde ontkoppelen. Ja, want ik wil de data buiten schot houden.
Ik vemoed dat deze keuze invloed heeft op wat later gebeurde.
Bij een tweede poging tot installeren, bleef deze vraag weg.
onduidelijkheid 3
De partities waarin HD2 is verdeeld volgens GParted zijn de volgende:

    sdb1 dan wel sda1: ntfs,"windows", 37 GB. Het installatieprogramma komt echter aanzetten met sdb5, groot 92 GB, "bestanden". Waar komt dat nou ineens vandaan? Waar is Windows gebleven??? Wat staat er nog meer op?

    sdb2 dan wel sda2: ext4, (Linux), 37 GB. Het installatieprogramma noemt deze partitie ineens sdb6. Waar komt die ineens vandaan?

Onduidelijkheid 4
Het installatieprogramma zit anders in elkaar dan de officiële handleiding, die elders op dit forum wordt genoemd.
Als het vraagt om welk installatietype, vind ik het moeilijk worden. Windows moet buiten schot blijven en ik weet niet wat er nog méér op sdb5 staat. Optie 1 valt dus af.
Optie 2 "ernaast installeren" helpt me ook niet echt. Ik kan alleen kiezen uit /dev/sdb. (Komt dat door het ontkoppelen?)
Maar het is wel de HD die ik hebben moet.

    Ik zie die twee partities sdb5 (92 GB) en sdb6 (37 GB). Door schuiven kan ik de groottes aanpassen. Maar ja, wat staat er op de sdb5??? Zie bijlage 2. Ik durf deze niet aan.

    Er nog een verfijndere optie: "Iets anders". Er komt een lijstje van partities op dev/sdb onder elkaar, waaronder Linux13. Ik klik die aan, maar dan ...?? Kan niet, zegt het programma, want er ontbreekt een basis-wat-mag-dat-zijn? Geen idee.

Graag advies, tips, handreikingen, aanwijzingen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hulp gevraagd bij installatie Mint 19 XFCE 32bit
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/12, 14:33:38 »
Om een "oude" linux te vervangen door een nieuwe, wis je best de partities (systeempartitie en swap) van de oude linux installatie. Dat kan je doen met gparted, opgestart vanuit een live sessie (de partitie mag immers niet in gebruik zijn, anders kan je ze niet wissen). Dat kan eventueel ook met Windows harde schijf tools.

Als er vrije, niet-gepartitioneerde ruimte is, dan wordt de installatie zelf gemakkelijker: je kan dan immers kiezen voor "gebruik vrije ruimte". Op dan moment zal het installatieprogramma automatisch de vrije ruimte herinrichten voor installatie van de nieuwe linux.

swake

  • Gast
Re: Hulp gevraagd bij installatie Mint 19 XFCE 32bit
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/12, 15:23:12 »
Heb je nog een Windows XP installatie schijfje ?
Als je de linux partitie naast windows XP gaat wissen zul je windows XP ook niet meer kunnen booten . Je moet dus  eerst de windows xp bootloader herstellen als je die wilt behouden .
Pas als de windows xp bootloader hersteld is mag je de partitie met linux mint13 wissen .
En ik zelf zou het zo doen .
Windows XP bootloader herstellen
Linux mint13 partitie wissen en de schijfruimte terug toewijzen aan windows XP
Linux Mint19 opnieuw naast windows xp installeren en de schijfindeler gebruiken .
Als jij nu Linux Mint 19 wil installeren zal de schijfindeler terug een nieuwe partitie aanmaken binnen de windows partitie en bekom je een triple boot .
Windows XP
Linux Mint13
Linux Mint19

Offline molly w

  • Lid
Re: Hulp gevraagd bij installatie Mint 19 XFCE 32bit
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/13, 11:14:02 »
Linux 19 draait al. :) Bij opstart kan ik ook nog steeds kiezen uit WinXP.
Het is nog wel zoeken naar wat waar staat of hoe heet. Zo zoek ik waar pakketbeheer gebleven is, om nieuwe programma's te installeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hulp gevraagd bij installatie Mint 19 XFCE 32bit
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/13, 12:13:49 »
Linux 19 draait al. :) Bij opstart kan ik ook nog steeds kiezen uit WinXP.
Het is nog wel zoeken naar wat waar staat of hoe heet. Zo zoek ik waar pakketbeheer gebleven is, om nieuwe programma's te installeren.
Heet Programmabeheer. Of Synaptic, natuurlijk....

Offline molly w

  • Lid
Re: Hulp gevraagd bij installatie Mint 19 XFCE 32bit
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/14, 10:52:43 »
Al gevonden.
Ik had voorheen ook wine geïnstalleerd om enkele Windows programma's te draaien. Ik weet niet goed meer hoe ik daarin virtuele dos-stations kan maken die verwijzen naar bijvoorbeeld naar een bas.